Afscheid Duurtest: Mitsubishi Outlander PHEV

Langere adem dan gedacht

44 reacties

Video
AutoWeek 21 2019
AutoWeek 21 2019

Je leest het in AutoWeek 21 2019

Een van de meest besproken plug-in hybrides van de laatste jaren is de Mitsubishi Outlander PHEV. Vorig jaar kreeg hij een nieuwe aandrijflijn en dat was voor ons reden hem in een duurtest op te nemen. Hoe is die periode van een half jaar bevallen?

Het voordeel van een hybride aandrijflijn in combinatie met een accupakket dat je via een stekker kunt volladen, is de op papier ontzettend gunstige CO2-uitstoot. Dat is in deze tijden waarin vergroening van het wagenpark een issue blijft, gunstig om een model onder de aandacht te houden. Aan een mooi cijfer voor de uitstoot van kooldioxide zit nog een voordeel: het houdt de bpm lekker laag. Een jaar geleden kreeg de Outlander PHEV een update, waarbij de nieuwe aandrijflijn zo zijn voordelen bracht. Sinds die tijd doet hij het met een 2.4 benzinemotor, die werkt volgens het Atkinson-principe.

Toyota en Ford gebruiken ook motoren die lopen volgens de Atkinson-cyclus voor hun hybrides. Maar het grootste voordeel van de vernieuwde Outlander zit ’m in de toegenomen elektrische actieradius. De auto kan al gauw 30 kilometer emissievrij rijden. En daarbij kun je gerust snelheden tot 130 km/h aantikken. Echt streng was de winter waarin we hem reden niet; we kwamen altijd minimaal 28 kilometer ver op een lading. Bij het stijgen van de temperaturen ging de actieradius richting 35 kilo meter en wanneer we voornamelijk over 80-kilometerwegen reden, zagen we de elektrische actieradius richting de 40 kilometer gaan.

Het 13,8 kWh-accupakket is in 3 uur vol aan een laadpaal; via het stopcontact duurt het 6 uur. Dat laatste deden we aan het einde van de duurtest vaak, omdat onze eigen laadplek in beslag genomen werd door de Hyundai Kona Electric, die met zijn 64 kWh-accupakket echt alle tijd nodig had om bij te laden.

Pluggen deden we vaak, in de eerste drie maanden reed de Mitsubishi vooral kortere ritten. In de tweede helft van de duurtest stuurden we hem vaker verder weg, en dan zie je nog beter wat het verbruik wordt zodra de accu niet meer helemaal vol is. Bijladen doet hij dan nog wel via het uitrollen of remmen, en je kunt er via een knop voor kiezen dat hij bijlaadt onderweg. Zonder te pluggen moet je behoorlijk je best doen om de Outlander op een verbruik van 1 op 11 te krijgen.

TOYOTA-NIVEAU

Over de elektrische kwaliteiten van de aandrijflijn zijn we te spreken, over de overgang van benzinemotor naar elektromotor eveneens. Dat gaat zo vloeiend, dat je kunt spreken van Toyota-niveau. Over de Outlander als auto zijn we iets minder enthousiast. De jaren beginnen nu toch echt wel te tellen voor het in 2013 gelanceerde model. Je ziet het vooral aan het interieur, waar een onlogische samenhang van knoppen, wijzers en een touchscreen ver weg staat van de strakke, moderne interieurs die je in steeds meer auto’s ziet. Het duurt echt lang voor je blindelings de Mitsubishi bedient. Het materiaal komt wel heel robuust over, en dat is ook wat waard.

Qua rijeigenschappen is de Outlander een comfortabele lobbes, maar de demping van de Bilstein-schokdempers die de S-Edition kenmerken, voelt wel stevig. Dat levert een beetje een merkwaardige combinatie op. In de aflevering van Oud en Nieuw waarvoor we de vroegste Outlander opzochten, stelden we vast dat de verre voorouder een stuk dynamischer en lichtvoetiger overkomt. Bij het zoeken naar een geschikte concurrent voor een vergelijkende test kwamen we erachter dat de Outlander PHEV een bijzondere positie inneemt. Er zijn plug-in hybride-SUV’s in een duurder segment en andere prijsklasse (Volvo XC60 en Mercedes GLC-klasse) en in een lagere klasse. We lieten ons keuze vallen op de Kia Niro PHEV, een stukje kleiner, maar voorzien van vergelijkbare techniek. Hij versloeg als verfijndere auto de Mitsubishi.

In zijn eigen segment komt er nu wel meer tegenstand. Opel en Peugeot hebben al hun 300 pk sterke plug-ins aangekondigd van respectievelijk de Grandland X en de 3008. Ook van de nieuwe Ford Kuga verschijnt een plug-in hybride-variant, maar tot die tijd heeft de Outlander PHEV in zijn klasse nog het rijk alleen. Dus wie veel kan en wil stekkeren, en niet lang kan wachten, kan zijn slag slaan met de Outlander PHEV, die bij € 34.500 begint. Onze S-Edition met werkelijk alles erop en eraan kost € 50.500. Het is zeker niet de modernste auto, maar qua aandrijflijn staat hij bij het juiste gebruik zijn mannetje.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Elektrisch doet hij het prima
  • + overgang benzinemotor elektromotor verfijnd
  • -Onzuinig wanneer je niet plugt
  • -Verouderd interieur

Signalement

Merk Mitsubishi
Model Outlander PHEV S-Edition
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 51.000

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, plug-in hybride
Cilinderinhoud 2.360 cc
Maximaal vermogen 176 kW / 240 pk
Maximaal koppel 300 Nm
Accu capaciteit (bruto) 14 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.800 mm / 1.703 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.855 kg
Laadvermogen 535 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 750 kg
Banden225/55R18Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,5 s
Brandstofverbruik 2,0 l/100km
CO2-uitstoot (WLTP) 46 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (44) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum