Kia Clarus 1.8 SLX (1997)
Serieuze concurrent
De Clarus met 1.8-liter motor kent maar één uitrustingsniveau: SLX. De viercilinder heeft een inhoud van 1793 cc en ontwikkelt 85 kW/115 pk bij 5750 toeren. Het koppel bedraagt 152 Nm bij 4500 tpm.
Daarmee moet de Clarus 1.8 volgens Kia een top van 185 halen. De acceleratietijd wordt niet verklapt. Meten wij wel voor ze: we klokten de Clarus op 11,4 s. Optrekken van 80-120 in 'vier' leverde een score van 11,2 s op, terwijl in 'vijf' 17,2 s nodig waren. Nette waarden. Datzelfde geldt voor de geluidsproduktie. Bij 100 km/h wees de meter 68 dB aan. Bij 120 bleek de Clarus met 70,5 dB nog aardig stil.
De Clarus is een moderne auto. Zijn gladde en vloeiende vormen zijn in overeenstemming met de heersende trend en met zijn verchroomde grille is hij helemaal bij de tijd. Wat het interieur betreft zou de Kia Clarus een 'doorsnee Japanner' kunnen zijn. We vinden er namelijk dezelfde saaie grijstinten die we in Japanse automobielen maar al te vaak aantreffen. Het personencompartiment van de Clarus lijkt daardoor goedkoper dan het is. De kunststof waar het dashboard van gemaakt is, ziet er heel gewoontjes uit. Pas als je het aanraakt, krijg je in de gaten dat je met zacht materiaal te maken hebt. Dat verandert natuurlijk niets aan het feit dat de vormgeving van het dashboard heel simpel is en geen enkel karakteristiek trekje vertoont. Of het zou het wieltje moeten zijn waarmee de toevoer van warme of koude lucht wordt geregeld.
Ook bij de bekledingsstof van zitmeubilair en deurpanelen overheerst grijs, hoewel er wel wát kleuraccentjes in zijn verwerkt. Op de voorstoelen valt niets aan te merken. Ze zijn - alweer - erg doorsnee: niet sportief gevormd, wel licht gemodelleerd. De zetel van de bestuurder heeft draaiknoppen opzij, waarmee je het voorste en achterste deel van de zitting afzonderlijk in hoogte kunt verstellen. Een in hoogte verstelbaar stuur is de Clarus ook rijk, zodat de chauffeur mogelijkheden genoeg heeft om een optimale zit te vinden. Veel opberg/aflegmogelijkheden biedt hij niet. Je kunt wat spullen kwijt onder de radio, in de middenarmsteun en in portiervakken die wel redelijk lang, maar ook nogal smal zijn. Bekerhouders zijn standaard.
Achterin biedt de Clarus veel beenruimte. Met hoofdruimte is hij minder gul, maar hij stelt zeker niet teleur. Wat kofferruimte betreft slaat de Clarus geen slecht figuur. De ruimte kan bovendien met een in ongelijke delen omklapbare achterbankleuning worden vergroot.
Amerikaans
Noord-Amerika is een belangrijke markt voor Kia. En dus geven de Koreanen hun wagens Amerikaanse rij-eigenschappen mee. In de USA en Canada stelt men prijs op weke demping, die met zich meebrengt dat auto's deinneigingen vertonen. Europeanen zijn daar niet van gecharmeerd en daarom past men de vering en demping van auto's voor ons continent aan. Bij de Clarus is dat niet helemaal gelukt, want als er lange oneffenheden onder de wielen doorgaan voel je onmiskenbaar zee-bewegingen. Heftig zijn ze niet, maar toch... Zolang er over goede wegen wordt gereden kan de Amerikaanse afstemming van vering en demping nog voor een gevoel van comfort zorgen. Wanneer de rit echter over slecht plaveisel voert, is dat niet het geval. Ook bij het nemen van bochten in klinkerwegen laat de Clarus zich niet van z'n beste kant zien. Zijn achterwielen gaan dan dribbelen. Snelle snelwegbochten leveren geen problemen op. Kia's middenklasser gaat er vlot doorheen en vertoont nauwelijks onderstuurneigingen. Net als het onderstel heeft de bekrachtigde besturing Amerikaanse trekjes. Hij werkt nogal licht. Behalve rond de middenstand, want daar voel je een kleine weerstand. Schakelen gaat soepel genoeg.
Kia vraagt voor de Clarus 1.8 SLX bijna 37 mille. Voor dat geld krijg je geen wagen met van alles en nog wat er op en er aan. Maar zaken als centrale vergrendeling met afstandsbediening, een startonderbreker, elektrisch bedienbare voorportierruiten en hoofdsteunen achter horen tot de standaarduitrusting. Elektrisch verstelbare buitenspiegels is de Clarus echter niet rijk. Airbags behoren tot de opties.
Kortom: Met een andere onderstelafstemming zou de Kia Clarus best een serieuze concurrent in de middenklasse kunnen worden.
Signalement
Merk | Kia |
---|---|
Model | Clarus 1.8 SLX |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 16.785 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.793 cc |
Maximaal vermogen | 85 kW / 116 pk bij 5.750 tpm |
Maximaal koppel | 152 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.696 mm / 1.770 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.659 mm |
Massa leeg | 1.195 kg |
Laadvermogen | 555 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.650 kg / 600 kg |
Banden | 195/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 185 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 10,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,2 s / 17,2 s |
Brandstofverbruik | 9,3 l/100km |