Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Limited (1999)
Bouwwerk
Jeeps full-size terreinbeul Grand Cherokee is vernieuwd. En deze hier is de top van de reeks. In Limited-uitvoering, met V8-motor en een automatische bak. Geloof ons dat je met een zwart monster als dit mag rekenen op extra interesse van medeweggebruikers. En zo vreemd is dat niet, want de Amerikaan heeft bepaald een opvallend voorkomen. "t Zijn niet eens zozeer de afmetingen van de auto die de aandacht trekken, "t is vooral die imposante neus en het verrassend vloeiende van de carrosserie die de nieuwe Grand Cherokee zo"n eyecatcher maken. Want de Jeep oogt als een rijdersauto, maar is toch nog steeds ook terreinauto. En ook nog "n tikkeltje luxe limousine. De hele auto ademt het Amerikaanse toverwoord "big" en dat past. Mensen die kiezen voor een Jeep Grand Cherokee vinden "n beetje aandacht niet erg. En ze schamen zich er niet voor om duidelijk te laten zien dat ze zich een aardige auto kunnen permitteren, want de Jeep kost zo"n f 130.000.
Voorin de grootste Jeep ligt nu een nieuwe 4.7 V8 die nauwelijks minder vermogen levert dan de topmotor van zijn voorganger. De Power Tech V8, zoals Chrysler hem officieel noemt, heeft één centrale bovenliggende nokkenas per cilinderrij en twee kleppen per cilinder. Ook nieuw is de automaat. Elektronisch geregeld werkt deze unit ook meteen als aandrijfkrachtverdeler. Achter de automatische bak zit de tussenbak. Jeep noemt hem Quadra-Trac II. De Grand Cherokee heeft permanente vierwielaandrijving, maar de verdeling van de aandrijfkrachten geschiedt via Quadra-Trac II al naar gelang de ondergrond. Wielen zonder grip krijgen minder aandrijfkracht en andersom. Verder is de wielophanging verfijnd en zijn remsysteem en besturing aangepakt.
Machtige roffel
Over de vee-acht van Jeep kunnen we kort zijn. Bij het starten klinkt "ie geweldig, zoals een V8 moet klinken. Hij trakteert dan op een machtige roffel, om vervolgens tot rust te komen. Totdat je gaat rijden, dan komt die roffel terug en... we gaan als de brandweer! De 4,7-liter maakt deze Grand Cherokee tot een bijzondere pretmobiel. Want wie verwacht nu een zwarte hulk als deze met de prestaties en lichtvoetigheid van een GTI"tje? Niemand. Er is kracht genoeg voorhanden, en dát is wat telt. De zitpositie voor de bestuurder komt veel overeen met wat u gewend bent vanuit gewone personenauto"s. En dat heeft onze voorkeur omdat je ook deze luxe terreinauto vooral op het asfalt zal rijden.
Hoewel de Jeep uitnodigt om hard te rijden, is de auto schrikachtig bij oneffenheden. Het onderstel reageert heftig op slechte ondergrond. In bochten en bij fors afremmen doet de Jeep wat je verwacht van zo"n kolos. Je moet alle zeilen bijzetten om "m in het gareel te houden.
Van binnen oogt de Grand Cherokee koel, zakelijk en technisch. Zwart leer spettert eruit, de knoppen en hendels zijn net dat tikkeltje anders, maar dat heeft weinig nadelen voor de bediening.
Chrysler ziet de nieuwe Grand Cherokee vooral als handige limousine bomvol luxe en comfort. Welnu, die luxe is echt prominent aanwezig. Maar het rijcomfort maakt die nieuweling niet waar. De vering is daarvoor te stug. Jammer, want voor de rest is het heel plezierig om met de Jeep onderweg te zijn. De auto is stil genoeg, de stoelen zijn okay en elektrisch verstelbaar en met een geheugen, de geluidsinstallatie (standaard en met cd-speler en wisselaar) schijnt fabuleus te zijn en de besturing heeft niet dat vage dat je bij 4x4"s geregeld tegenkomt. Prettig op de snelweg. Verder is de Limited-versie voorzien van een uitgebreide (13 functies) boordcomputer... in het dak en is de airco van het Dual Zone infrarood-soort. Sensoren meten voortdurend de temperatuur rondom bestuurder en voorpassagier en passen die aan op de ingestelde waarden. Alleen passagiers achter zwemmen niet bepaald in de beenruimte. Ook de bagageruimte onder het afdekzeil houdt niet echt over.
Met de Jeep kies je voor uiterlijk vertoon, machtige prestaties en een leuke auto om te rijden. Hij maakt iets in je los zo van "samen zijn wij onoverwinnelijk". Met andere woorden: dit is een machtige kar om onder je kont te hebben. Met deze Amerikaan doet u een goede deal.
Signalement
Merk | Jeep |
---|---|
Model | Grand Cherokee 4.7i V8 Limited |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 61.839 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.701 cc |
Maximaal vermogen | 172 kW / 230 pk bij 4.600 tpm |
Maximaal koppel | 400 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 78 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.610 mm / 1.858 mm / 1.762 mm |
Wielbasis | 2.691 mm |
Massa leeg | 1.837 kg |
Laadvermogen | 520 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 245/70R16Prijzen |
Topsnelheid | 196 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,2 s (fabrieksopgave: 8,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
Brandstofverbruik | 15,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 373 g/km |