Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jeep
  • Grand Cherokee

Jeep Grand Cherokee 4.0i Limited (2000)

Made in America

1
Jeep Grand Cherokee 4.0i Limited (2000)
  • Autotest
25 december 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Volgens de brochure brengt deze kolos je naar onvoorstelbare plekken. Tenminste: als de route daar naartoe een paar ton kan dragen en dik over de twee meter breed is. Size matters, zeggen de Amerikanen. Hoe groter, hoe mooier!

De Jeep Grand Cherokee is beslist een imposante auto. Met zijn strak doorgetrokken vormen oogt hij alles bij elkaar nadrukkelijk als een wat groot uitgevallen moderne stationwagon. Waaraan zelfs wat aërodynamische accenten te noteren zijn. Afijn, hij is in deze exclusieve klasse niet voor niets een van de bestsellers.
Een krachtige verschijning: hoog op de poten, kloeke banden, veel glas en uitgevoerd met imposante verticale sleuven in grille en bumperspoiler. Die gespierde lijn loopt van de voorbumper via de wielkasten en de deuren door tot in de achterbumper. Grappig detail: de om de hoek doorlopende grote achterlichtblokken, met speelse koelsleufjes. Op het dak vind je dragers en dwarsdragers. De achterbumper is héél hoog, trouwens. Je wandelt je kratje bier of frisdank zó naar binnen, maar bij koffers is dat een ander verhaal.
De laadvloerhoogte is al fors, en daar komt nog bij dat het gigantische reservewiel binnen onder de vloer ligt. Maar toch: met een aardige afwerking, een fraai bergkastje (plek voor een cd-wisselaar) in de wand, een 12-voltaansluiting en een redelijk hoog geplaatst roldek. De Jeep heeft een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, die een enorme en vrijwel vlakke laadvloer oplevert.
Als je achter het stuurwiel klautert moet je overigens behoorlijk oppassen dat je niet - zoals wij - uiterst gevoelig de punt van de deur onder je knie boort. Buigt iets naar achteren, namelijk.
Laten we niet al te veel woorden besteden aan de uitrusting, want dat is bij zo"n luxe reismachine natuurlijk mega-dik voor elkaar. Leer, elektrische verstelling rondom met geheugen voor de individuele voorkeurstand voor stoel, spiegels en radio), vier airbags, ABS, cruise-control in het stuurwiel, een mooie geluidsinstallatie met cd, acht speakers en bediening op het stuur, een soort console boven je hoofd met een soort boordcomputer en bijvoorbeeld een zogenaamd tiltstuur dat uit de weg klapt bij in- en uitstappen. Ook de stoel verschuift en maakt zo ruimte bij het uitstappen. De Jeep heeft een verfijnde airco met infraroodsensoren die de temperatuur links en rechts gescheiden bewaken. En hij krijgt gekoppeld aan zijn ABS ook elektronische remkrachtverdeling mee.

Grote Cherokee

De Grand Cherokee is vanzelfsprekend een heel ruime auto. Je zit voorin op zich verdienstelijk in licht voorgevormde kuipstoelen, maar de zitting is daar bijna té lang, terwijl de rug juist iets hoger mag zijn. Achterin zijn zowel de zithoogte als de hoogte van de rugleuning aan de erg krappe kant. In menig opzicht heeft de uitstraling van "groottoerist" bij deze Amerikaan veel meer te maken met het imago dan het werkelijke reiscomfort.
Het dashboard oogt strak en is Europees logisch afleesbaar, bedienbaar en ingedeeld. Zelfs de houtaccenten zien er redelijk overtuigend uit. Her en der vind je leg- en bergvakjes, waaronder eentje die zich goed leent voor je telefoon. In een grote bak is ruimte voor cd"s. Maar met het kleine dashboardkastje en de smalle vakjes in de deuren kun je weer weinig beginnen. Tussen de stoelen staan twee kloeke poken voor de 4-versnellingsautomaat en de bediening van de nieuwe Quadra-Trac II 4WD. Dit is een inschakelbaar permanent werkend systeem, met een lage gearing. Onder normale omstandigheden worden de achterwielen aangedreven. Gaat het mis, dan komen de voorwielen erbij.
De Power Tech L6 in de Grand Cherokee is een lijnmotor met heel verdienstelijke prestaties achter het gaspedaal. Met 140 kW/190 pk en een koppel van 295 Nm is de grote Jeep prima bediend. Al lust hij wel een litertje of vijftien benzine op elke 100 kilometer. Zelfs al schakel je de overdrive-stand in. Waarbij de motor bij zo"n 120 kilometer per uur van 3200 naar 2200 toeren terugzakt.
De sprint naar 100 kilometer per uur duurt dik elf tellen en zijn top bedraagt 180 km/h. Stap achter het stuur en je weet na luttele kilometers dat de Grand Cherokee gewoon een goed uitgebalanceerd concept kent, redelijk verfijnd aanvoelt en toch vlot zat rijdt.
De automaat schakelt netjes en reageert gelijkmatig op gasgeven. Hij stuurt goedmoedig en laat zich heel voorspelbaar een bocht om zetten. Als het wat harder gaat, merk je alleen wel dat er voorin nogal wat gewicht hangt. De Jeep reageert wat onderstuurd. Aan de andere kant: de vering is modern van snit en voelt behoorlijk comfortabel aan. Zonder dat de auto te veel overhelt in bochten.
In deze klasse is de Jeep Grand Cherokee een goed uitgebalanceerde en comfortabele auto.

Signalement

Merk Jeep
Model Grand Cherokee 4.0i Limited
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Prijs € 58.175

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.960 cc
Maximaal vermogen 145 kW / 195 pk bij 4.600 tpm
Maximaal koppel 312 Nm bij 2.400 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.610 mm / 1.858 mm / 1.762 mm
Wielbasis 2.691 mm
Massa leeg 1.813 kg
Laadvermogen 520 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden245/70R16Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,2 s (fabrieksopgave: 10,9 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,6s
Brandstofverbruik 14,7 l/100km
CO2-uitstoot 351 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jeep Grand Cherokee
Jeep Jeep Grand Cherokee

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jeep Grand Cherokee specificaties
  • Jeep Grand Cherokee occasions
  • Jeep Grand Cherokee video's
Advies en informatie
  • Jeep Grand Cherokee tests
  • Jeep Grand Cherokee gebruikersreviews
  • Jeep Grand Cherokee index
PREMIUM
4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

4x4 met een elektrische duw - Kia Sorento PHEV - Range Rover Evoque P300e - Jeep Wrangler 4xe - Reportage

Bij offroaden denken we in eerste instantie aan ruige mannen, overal blubber en zand en rokende,...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1997)

    Jeep Grand Cherokee 5.2i V8 Limited (1997)

    5
    • 16 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Limited (2004)

    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Limited (2004)

    5
    • 21 augustus 2019
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Overland (2002)

    Jeep Grand Cherokee 4.7i V8 Overland (2002)

    3
    • 26 maart 2017
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee Limited 3.6L V6 24V Quadra Lift (2015)

    Jeep Grand Cherokee Limited 3.6L V6 24V...

    3
    • 23 mei 2016
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 177kW Limited (2011)

    Jeep Grand Cherokee 3.0 CRD 177kW Limited...

    1
    • 15 februari 2014
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Limited (2012)

    Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Limited (2012)

    14
    • 17 januari 2012
  • Gebruikersreview
    Jeep Grand Cherokee 2.5 TD Laredo (1999)

    Jeep Grand Cherokee 2.5 TD Laredo (1999)

    • 20 november 2010
meer reviews
Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Jeep Compass 4xe vs. MG EHS - Dubbeltest

Wij Europeanen hebben een wat moeizame relatie met Amerikaanse auto’s, maar Jeep is hier toch...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Jeep Grand Cherokee: alleen als 4xe naar Nederland

    Jeep Grand Cherokee: alleen als 4xe naar...

    32
    • 17 februari 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Jeep Grand Cherokee: in 2022 in Nederland

    Nieuwe Jeep Grand Cherokee: in 2022 in...

    13
    • 29 september 2021
  • Nieuws
    Jeep Grand Cherokee klaar voor debuut

    Jeep Grand Cherokee klaar voor debuut

    4
    • 27 september 2021
  • Nieuws
    ‘Korte’ Jeep Grand Cherokee beter in beeld

    ‘Korte’ Jeep Grand Cherokee beter in beeld

    3
    • 13 augustus 2021
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe in beeld

    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe...

    3
    • 8 juli 2021
  • Nieuws
    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe betrapt

    Plug-in hybride Jeep Grand Cherokee 4xe...

    • 21 juni 2021
Merk
Merk
  • Nieuws
    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber Gezocht

    Willys-Overland Jeep (1952) - Liefhebber...

    45
    • 5 mei 2022
  • Autotest
    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    Jeep Grand Cherokee 4xe - Eerste rijtest

    16
    • 1 mei 2022
  • Nieuws
    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    Jeep Wagoneer en Grand Wagoneer nóg groter

    25
    • 13 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel zoveel elektrokracht

    Jeep Wrangler Magneto 2.0 Concept: dubbel...

    10
    • 8 april 2022
  • Nieuws
    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    Jeep Meridian: offroadpret voor zeven

    8
    • 30 maart 2022
  • Autotest
    Jeep Renegade e-Hybrid - Eerste rijtest

    Jeep Renegade e-Hybrid - Eerste rijtest

    19
    • 26 maart 2022
  • Nieuws
    Stellantis presenteert zescilinder in lijn: ‘Hurricane’

    Stellantis presenteert zescilinder in lijn:...

    137
    • 25 maart 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden