Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Overland (2011)

Luxe werkpaard

Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Overland
Toen Jeep de nieuwe Grand Cherokee ontwikkelde, was moederconcern Chrysler nog dikke vriendjes met Daimler-Benz. Die relatie is inmiddels uiteengevallen, maar dat neemt niet weg dat de Grand Cherokee inmiddels gewoon in onze showrooms staat.

De Grand Cherokee straalt aan alle kanten 'stoerheid' uit. Neem die pontificale neus met de grote grille en strakke koplampen, de hoekig vormgegeven wielkasten – een typisch Grand Cherokee-kenmerk – en de strakke rechte lijnen over de flanken. Hij kijkt zelfverzekerder de wereld in dan zijn voorganger en z'n ontwerp bevat ook een stuk minder designfrutsels. De achterkant had wel iets sprekender gemogen, maar al met al vinden wij de Grand Cherokee een geslaagd ogende SUV. Aan alles zie je dat deze Jeep – ondanks z'n luxe aankleding – gemaakt is voor het stevige werk. Kijk maar naar de dikke sleepogen die duidelijk zichtbaar uit de bumpers naar buiten steken.

De Grand Cherokee heeft altijd vierwielaandrijving aan boord. Het systeem op deze grote witte 'indiaan' draagt de naam Quadra-Trac II en verdeelt de aandrijfkrachten helemaal gelijk over de vier wielen. Nieuw is de Selec-Terrainmodule op de tunnelconsole waarmee je verschillende rijprogramma's kunt selecteren. In 'Auto' regelen de tractieen aandrijfsystemen alles zelf, in 'Sport' maakt Selec-Terrain voornamelijk de gasrespons wat directer, en de andere drie standen richten zich vooral op het type ondergrond waar je op rijdt. 'Snow' optimaliseert de grip op gladde ondergrond en grijpt sneller in bij overstuur, in 'Sand/Mud' voorkomt het systeem dat de wielen zichzelf ingraven, terwijl 'Rock' de lage gearing inschakelt en de auto beheerst laat voortrollen.

Kinderlijk eenvoudig

In een tijd waarin cross-overs terrein winnen op SUV's is het rijgedrag op verharde wegen belangrijker dan ooit. Bij de nieuwste Grand Cherokee heeft Jeep dat ook eindelijk door. Eindelijk inderdaad, want in tegenstelling tot zijn voorganger heeft de jongste telg geen starre achteras meer. Dat zorgt ervoor dat deze versie veel stabieler rijdt dan de vorige Grand Cherokee. Hij verwerkt oneffenheden merkbaar strakker, deint minder na en blijft in rappe bochten netter op koers. Echt strak is het nog niet, daarvoor is de auto te groot en de afstelling nog steeds te zacht, maar de rijervaring in deze Jeep is meer gepolijst dan alles wat we eerder hebben gezien van het merk. Het is – wat onderstelafstemming betreft – een ontspannende en comfortabele auto. De besturing in de Jeep is licht en niet erg direct, waardoor de auto wat groot en lomp aandoet.

Onder de motorkap van de Jeep zit een nieuwe Pentastar-V6 met een inhoud van 3,6 liter. Hij mag dan variabele kleptiming hebben, directe inspuiting is niet aanwezig. Wel biedt hij een zijdezachte loop, fraaie klanken en goede prestaties. Minder gecharmeerd zijn we van de automatische vijfbak. Hij schakelt wel vloeiend, maar bij terugschakelen heeft hij soms wat veel tijd nodig.

In deze meest luxe Overland-uitvoering is de Grand Cherokee werkelijk van alle gemakken voorzien. Zo heb je standaard bixenonlicht, een systeem dat je waarschuwt zodra er een botsing met je voorligger dreigt, volledig leren bekleding, elektrisch verstelbare stoelen, automatisch dimmend grootlicht, een tweedelig panoramisch dak, een elektrische achterklep, starten zonder sleutel en … zo kunnen we nog wel een poosje doorgaan. Met recht een werkpaard met het innerlijk van een luxepaard dus.

Signalement

Merk Jeep
Model Grand Cherokee 3.6 V6 Overland
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 96.990

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.604 cc
Maximaal vermogen 210 kW / 286 pk bij 6.350 tpm
Maximaal koppel 347 Nm bij 4.300 tpm
Inhoud brandstoftank 94 l
Lengte / breedte / hoogte 4.822 mm / 1.943 mm / 1.781 mm
Wielbasis 2.915 mm
Massa leeg 2.166 kg
Laadvermogen 783 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 2.268 kg / 750 kg
Banden265/50R20Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,3 s (fabrieksopgave: 9,1 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 6,1s
Brandstofverbruik 11,4 l/100km
CO2-uitstoot 265 g/km

Lezersreacties (34) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.