Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Limited (2012)

autoreview

Jeep Grand Cherokee 3.6 V6 Limited (2012)

Signalement

UitvoeringGrand Cherokee 3.6 V6 Limited
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf36 km
KM-stand laatst45.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De nieuwe auto

  • 270 km

Intro
Ruim 6 weken na de verkoop van mijn Saab, was het tijd dat er een nieuwe full-size auto kwam. 6 weken in een Copen, kan ik niemand aanraden. Na flink wat onderhandelen heb ik uiteindelijk EUR5000 korting gekregen, omdat deze kleur niet al te populair was. Voor was het een financieele keuze, omdat ik voor de prijs van een demo, een nieuwe auto, MET quadralift kreeg.

Er was geen twijfel over welke versie we wilden, een Laredo was geen optie. Met name omdat die een stoffen interieur heeft, maar ook mist hij een aantal essentiele luxe items. Daarover later meer.

Exterieur
Een jaar geleden hebben we bijna een vorig model Grand Cherokee gekocht, echter ben ik blij dat we dat niet gedaan hebben, omdat deze er zoveel beter uitziet. De schone, recht-toe-recht-vormen doen het goed. Geen Koreaanse Hyundai fratsen, maar ook geen saaie Landcruiser lijnen.

De auto straalt een en al kracht en ruimte uit.

Je vindt het mooi of niet, de auto heeft een aantal chroom accenten die soms wat overmatig gebruikt zijn. Zoals de deurgrepen en de 'stoot' strippen. Op de Laredo zijn deze in de carroserie kleur en dat ziet er net iets minder obstinaat uit.

Het mooiste vind ik de grille en de 20 inch wielen, echt fantastisch!

Interieur
Net als bij mijn Saab, geldt ook hier, Jeep is Jeep, ja mag het of je vindt het vreselijk. De binnenkant is zoveel beter dan in de vorige GC. En niet alleen de vorige GC, dit model zit beter in elkaar dan bijvoorbeeld de Discovery 3. De materialen hebben kwaliteit en er zijn geen 20 verschillende kunststoffen gebruikt, zoals bij Hyundai.

Heerlijk is het stuur, precies goed in maat en met een lekker dikke rand. Alle functies, van boord computer tot cruise control tot het media system worden vertegenwoordigd via het stuur. En wat geen knopje heeft kan met behulp van voice control bediend worden.

De stoelen zijn uitmate goed, alleen moet het leer nog wat meegeven. We hebben nog geen lange ritten gemaakt, dus dat volgt nog.

De auto is ruim, wel jammer dat het geen 7-zitter is, aangezien er genoeg ruimte is.

De GC Limited komt in Australie standaard met: electrisch bedienbare lederen stoelen met geheugen, stoelverwarmingb voor EN achter, parkeersensoren voor EN achter EN camera, dual climate control ook voor EN achter, 30Gb harddisk, Bluetooth, USB, donkere ramen achter, bi-xenon en de lijst gaat door.

Ook noemenswaardig is de auto high beam dipping voor de verlichting. Geweldig.

Rijervaring
Hij rijdt heerlijk, maar ik heb alleen in de stad gereden, dus ik kan nog geen goed oordeel geven.

Power genoeg, 290pk, maar je moet wel diepgaan. Trekkracht lijkt groot, 380nm, maar die komt pas boven de 4000 toeren vrij en dat merk je.

Alles voelt stevig aan en je hoort geen rare geluiden.

De Pentastar is een droom van een motor, zo soepel en stil, maar kan ook nog een mooie brul maken, maar dat zal niet te vaak gebeuren, vanwege benzine tekort.

Over de Quadralift later meer, het werkt prima, vooral om in en uit te laden, maar ik ben nog niet in het terrein geweest.

Conclusie
Ik heb altijd al een Grand Cherokee gewild. Liefst een HEMI V8. Maar deze komt zo ontzettend goed over, dat ik het moest proberen. So far, so good, ik ben benieuwd.

Kleine update

  • 450 km

Verdere rijervaring

Op verzoek een kleine update inzake de motor. Zoals eerder genoemd, is motor erg stil en soepel, je voelt of hoort hem niet, maar hij is niet Lexus dood. Boven de 3500 toeren komt er een lichte brul naar voren en boven de 4500 begint ie heerlijk te snerpen. Fantastisch!

Wat wel tegenvalt is de trekkracht onderin. Beneden de 2500 toeren is het pure rust en moet je niet te veel verwachten. Dus even duurduwen, kick down en dan gaat ie wel. Wel wennen na de turbo in m'n Saab. De V8 heeft dit ook, echter heeft de trekkracht eerder ter beschikking en hoeft ie niet terug te schakelen.

De versnellingsbak heeft een tandje te weinig, want het gaat ietsje te hakerig en de verschillen tussen de stappen zijn te groot. Een lager ratio in z'n zal zeker helpen. 0-100 kost zo'n 9 seconden, niet slecht voor een auto van ruim 2 ton.

Hoewel ik de auto prachtig vind, weet ik nu al dat ik over 3-4 jaar een diesel neem, MET een nieuwe Fiat bak met minimaal 6 versnellingen.

Volgende week gaan we weer naar de boerderij en daar kan ik dan de auto goed in het terrein testen en kom zeker terug op het effect van de Quadralift.

Off road

  • 1.400 km

Zoals beloofd een beschrijving van de off road ervaring.

In 1 woord... Fantastisch!!!

Het terrein waar we gereden hebben is voornamelijk mul zand met zeer diepe gangpaden, waar je standaard RAV4 of X5, dramatisch vast komt te zitten. Zelfs de Holden/Isuzu Rodeo van mijn schoonvader, moet ik de 4x4 low gezet worden.

De Grand gaat in standje 'zand' en draaft overal rustig doorheen. Ik kreeg zelfs het gevoel dat ie ook in standje 'auto' gewoon door zou kruipen. Het vermogen wordt de hele tijd netjes verdeeld over alle wielen en voelt het hele gebeuren, maar het is niet indringend.

De 'Quadralift' heb ik niet nodig gehad, want in de 'zand' optie, blijft ie keurig op de normale hoogte, soms voel en hoor je het zand onder de vloer doorschuiven, maar dat kan geen kwaad en geeft een ruig gevoel.

Ik heb nog geen modder of rotsen moet trotseren, alhoewel ik zeker weet dat ook dit geen probleem zal zijn, zeker als de lift op het hoogste niveau staat.

De versnellingsbak, die soms wat hakerig schakelt, heeft een software update gehad en na een korte leer periode, schakelt hij boter zacht. Zeker laten doen!

Toch raar dat dealer een auto zonder alle updates durven te leveren. Vooral omdat ze ons een Dodge Caliber als leen auto meegaven. Wat een drama auto is dat zeg, geen wonder dat Chrysler in de problemen zat. Gelukkig hebben ze met deze Jeep een goeie zet gedaan. De Wrangler heeft nu ook de Pentastar en de Cherokee volgt in juni, vergezeld door een flinke update van het interieur.

Whats's next?

  • 33.000 km

Volgende week gaat de Jeep naar de half jaarlijkse of 36000km beurt. Gaat me ongeveer $550 kosten, wat ongeveer €420 is. Voor een kleine beurt en een "cabin filter".

Sinds mijn 1400km rapport is er een "timing belt pulley" vervangen en heb ik een Holden Commodore ge-T-boned. Gelukkig waren er geen gewonden, maar was de Holden total-loss. Gek genoeg, kon ik gewoon doorrijden. Zelfs na de check door het schadebedrijf, reed ik gewoon door totdat de onderdelen binnen waren. Dit was wel het grootste probleem met de auto. Door de populariteit van de GC duurde het 10 weken voordat onderdelen beschikbaar waren. 10 weken in een 2 jaar oude Captiva is geen pretje.

Sinds de knaller is de Grand probleemloos geweest, buiten wat irritaties met de dealer.
Ook moet je rekening houden met 6 maandelijkse onderhoudsbeurten. Die tot nu rond de $400 hebben gekost. Het verbruik in de stad is ongeveer 13l/100km en op lange ritten is 9l/100km haalbaar. Met een 90 liter tank heb ik in een keer van Adelaide naar Melbourne gereden. Een volle tank kost hier ongeveer $120.

Om deze reden zijn we na 2 jaar aan het kijken naar vervanging. Het liefste willen we een diesel. En wat meer ruimte, want ondanks dat de auto zo groot is van buiten, is ie van binnen kleiner dan je denk. De Captiva had meer ruimte.

We denken aan een SanteFe of Sorento. Beide auto's hebben plaats voor 7 en is de 5 jaar garantie en capped price servicing erg aantrekkelijk. De Sorento vind ik mooiere lijnen hebben, zowel van buiten als van binnen. Echter zijn de materialen in de Hyundai beter. Ook hebben ze een prima diesel beschikbaar.

Voor een top of the range SantaFe betaal je hier $55000. Hetzelfde dat ik voor mijn GC Limited heb betaald.

Nu denk je dat mijn keuze gemaakt heb, echter ben ik gister een kijkje gaan nemen naar de nieuwe GC. En die is toch wel erg mooi. Meer standaard opties dan ooit, zelfs en electronic kofferdeksel en verwarmd stuurwiel staan op het lijstje. Ook is navigatie standaard.

Nieuw zijn ook het panoramische dak, adaptive cruise control, lane departure en gekoelde stoelen (erg handig hier, met dagen van 40 graden).

Voor een fully loaded Overland betaal je wel $66000 voor een benzine.

Keuzes, keuzes... Wat zal het worden? Of rijden we nog een jaartje door totdat de garantie op is?

The end is near

  • 45.000 km

Na 3 jaar is het dan zover. We hebben besloten om onze mooie Grand Cherokee in te ruilen. Ik moet zeggen, dat zelfs na een lastige eerste 3000km, ik moet concluderen dat het een prima auto is.

Lekker veel ruimte, prima off&on road, voelt als een huis op de weg en meest belangrijk ik kijk nog steeds even om als ik em geparkeerd heb en wegloop.

Het grote probleem met deze auto is de kosten van eigennaarschap. Voor het 4de jaar zouden we ruim EUR6000 uitgeven voor nieuwe banden, remmen, onderhoud en garantie verlenging.

Om die reden hebben we de rationele keus gemaakt om een Santa Fe Highlander 2.2 diesel te nemen, dus top of the range, schuifdak de hele mikmak enz. Het is niet de meest emotionele keuze, maar je kunt niet heen om alle opties, 5 jaar garantie en vaste jaarlijkse onderhoudskosten.

Over de nieuwe auto uiteraard meer later.

Voor iedereen die een Jeep Grand Cherokee nieuw wil kopen: het is een van de beste en fijnste auto's die ik ooit heb gehad.

Ik ga de 300pk's missen.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    5
  • Kosten
    3
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens