Jeep Grand Cherokee

Amerikaans wapengekletter

Jeep Grand Cherokee
Jeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand CherokeeJeep Grand Cherokee
AutoWeek 2 2011
AutoWeek 2 2011

Je leest het in AutoWeek 2 2011

Jeep geldt als grondlegger van de hedendaagse SUV en kan daarmee bogen op een mooi stuk historie. Op dat vlak heeft het merk dus een voorsprong, maar op ander terrein konden de Amerikanen de door de Aziaten en Europeanen ontketende SUV-wapenwedloop niet meer ­bijbenen. De jongste generatie Grand Cherokee gaat echter weer volop de strijd aan met de ­concurrentie. Hoe slagvaardig is dit nieuwe wapen van de 4x4-pionier?

Zo langzamerhand wordt de fusie tussen Chrysler/Jeep en Fiat steeds zichtbaarder. Zo vermelden de nummerplaathouders van onze testauto de tekst 'Fiat Group Automobiles' en ligt er in de kofferbak een pechtasje met de logo's van de merken uit de Fiat Groep. Maar dat is nog niet alles. Tijdens de perspresentatie vertelt een vertegenwoordiger van Jeep vol trots dat het productieproces van de ­fabrieken in Detroit sterk is verbeterd en dat de kwaliteit van de manier waarop Fiat auto's produceert model stond voor al die veranderingen. Grappig, want als je in het verleden het onderwerp bouwkwaliteit ­aanroerde bij de Amerikanen, werd er wat moeilijk gekeken. Blijkbaar is nu het besef er wel dat het allemaal écht beter kon. Nu is het nog steeds niet zo dat het interieur van de nieuwe Grand Cherokee zich kan meten met dat van bijvoorbeeld een BMW X5 of Audi Q7, maar er zijn grote stappen gezet ten opzichte van het speelgoedplastic dat het binnenste van veel Jeeps ooit typeerde. De materiaalkwaliteit en het afwerkings­niveau van de nieuwste Grand Cherokee ­laten zich in onze ogen het best vergelijken met die van de huidige generatie Koreaanse auto's. En dat is niet alleen een compliment aan het adres van de Koreanen!

München en omgeving liggen bedekt onder een sfeervolle laag sneeuw wanneer ons toestel de landingsbaan van de luchthaven raakt. De eerste kilometers die we kort na de landing maken, zijn met de Grand Cherokee van de huidige modelgeneratie. Ter referentie, zeg maar. De nieuwe staat klaar op een iets verderop gelegen offroad-parcours. Geen opgehoogde molshopen en een stapeltje veldkeien, maar echt het ­serieuzere werk. Jeep wil graag een goed ­visitekaartje afgeven en aantonen dat de Grand Cherokee meer kan dan alleen maar verkeersdrempels en asfaltjungles trotseren. We verkennen het terrein in de versie met V8-motor. Gecombineerd met die krachtbron heeft de Grand Cherokee luchtvering en dat betekent ook dat de ­rijhoogte regelbaar is. 'Quadra-Lift' noemt Jeep het desbetreffende systeem. De normale bodem­vrijheid ­bedraagt 20,5 cm, in de hoogste stand is dat bijna 27 cm. Er is ook een stand die de carrosserie 1,5 cm doet ­zakken. Dat gebeurt auto­matisch en ­afhankelijk van de snelheid. Voorts kun je het 4WD-systeem via een draaiknop in vijf verschillende standen ­zetten: Sport, Sneeuw, Auto, Modder & Zand en Rotsachtige ­ondergrond. Uiteraard is het tussen­differentieel te blokkeren en heeft de Grand Cherokee een systeem dat het ­afdalen gemakkelijker maakt. Gebruik­makend van die afdaalhulp hoef je bergaf alleen nog maar te sturen, de hoeveelheid gas en de ideale overbrenging worden ­automatisch geregeld.

Onafhankelijk

Inderdaad, de Jeep kan heel wat in het ­terrein. Hij mag voor de gelegenheid dan op speciale banden staan, dat neemt niet weg dat de prestaties in zand, sneeuw, ­modder, water en op steile hellingen indrukwekkend zijn. De yank ploegt bijna overal door- en overheen. Weinigen zullen hun Grand Cherokee ooit zo zwaar op de proef stellen, maar zijn maker wil geen concessies doen op dit onderdeel. Terecht, anders zaag je als 4x4-icoon de poten onder je eigen stoel vandaan. De V8 levert ruim voldoende ­vermogen en veel koppel bij lage toeren­tallen om moeiteloos tegen ogenschijnlijk onneembare hellingen omhoog te klimmen. Wanneer de bestuurder weinig vermogen verlangt, worden vier van de acht cilinders buiten werking gesteld, wat de nodige brandstofbesparing moet opleveren. Daarna stappen we in de versie met de V6 onder de kap. Een volledig nieuwe motor die in deze Grand Cherokee zijn debuut maakt binnen Chrysler. En met 286 pk en 347 Nm ben je niet onderbedeeld, zo blijkt al snel. Geen luchtvering dit keer, maar ­conventionele, stalen veren. Wel heeft-ie, net als de V8, onafhankelijke wielophanging rondom. Dat is ook nieuw voor de Grand Cherokee, want tot op heden waren de ­achterwielen verbonden aan een starre as. Het onderstel is deels ontwikkeld in de tijd dat Chrysler en Daimler nog vriendjes ­waren en daarmee toont het enige verwantschap met dat van de Mercedes M-klasse.

Merk met karakter

Op verharde wegen rijdt de Grand Cherokee goed. De besturing werkt vrij direct, maar mist precisie tijdens rechtuitrijden. Over­hellen of waggelen doet deze Amerikaan absoluut niet en het is opvallend met welk gemak we met 200 km/h over de Duitse snelweg denderen. De Europese klant is dus niet vergeten. Dat blijkt ook uit de grote hoeveelheid (al dan niet optionele) veiligheidsvoorzieningen: automatische cruisecontrol, remassistent, een systeem dat het over de kop slaan probeert te voorkomen, forward collision warning (waarschuwt bij dreigend ongeval), aanhangerstabiliteits­systeem en remmen die zichzelf droog en alert houden tijdens regen (de blokken ­worden af en toe automatisch lichtjes tegen de schijven gedrukt). En zo kunnen we nog wel even doorgaan. In eerste instantie ­levert de Nederlandse importeur de nieuwe Grand Cherokee in de meest luxe uitvoering, de Overland. In dat geval blijft er nauwelijks iets te wensen over. Standaard is onder meer een Alpine-geluidssysteem met harde schijf en navigatie, een met leer bekleed dashboard en meubilair, elektrisch verstelbare zetels met verwarming en ventilatie, een panoramadak, bixenon, en 20-inch lichtmetaal. In het SUV-segment is Jeep (net als Land Rover) een merk met karakter en een sterk imago. Telt dat zwaarder dan een 'premium' interieur, dan heb je een onderscheidende en ook nog eens goed rijdende auto aan de nieuwe Grand Cherokee.

Lezersreacties (26) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.