Jeep Cherokee 3.7 V6 Renegade (2005)

Pimp my ride!

Jeep Cherokee 3.7 V6 Renegade
De Cherokee is eens wat anders dan een A4 of een 156 Sportwagon. Met deze Jeep kun je best aankomen op de green. De Renegade is verreweg de meest gedurfde en stoerste 4WD die je voor het bedrag van een middenklasser kunt aanschaffen.

Knipoogt de 'gewone' Cherokee nog op een vriendelijke manier naar het verleden, bij de Renegade stuiten we op de grenzen van de realiteit. Wat te denken van de glimmende bouten in de spatbordranden, de vier verstralers (waarvan twee op het dak), de beschermkappen om de achterlichten en de verduisterde ruiten achter? Pimp my ride! De zwarte Renegade ziet er schoon misschien nog braaf uit, maar een ritje door de modder doet wonderen. Hij is standaard voorzien van een viertrapsautomaat en kan op alle mogelijke manieren (2WD, parttime-4WD en 4WD) worden ingezet. Een échte offroader dus.


Irritatiebron
Eenmaal hoog achter het stuur zien we een elementair vormgegeven, zwart kunststoffen dashboard. Ronde klokjes, ronde ventilatieroosters. De stoel beweegt elektrisch, de rugleuning handmatig. De zit is nogal vlak, met weinig steun. Achterin komen we met een gemiddelde lengte weinig tekort. In de praktijk blijkt de startonderbreker een irritatiebron. Heb je het bestuurdersportier ontsloten, dan dien je vrijwel direct de motor te starten. Anders moet je opnieuw afsluiten en ontgrendelen voordat je de motor kunt starten.

Onze Renegade ('rebel') is voorzien van een viertrapsautomaat met overdrive. Met een béétje gas schiet de automaat direct naar de hoogst mogelijke versnelling. Maar hoe dieper het gaspedaal wordt ingetrapt, hoe langer de automaat de versnelling vasthoudt. Eenmaal over z'n hoogtepunt heen, zoekt de automaat meteen weer de lagere toerentallen op. Het doet allemaal wat amechtig aan. Er zijn geraffineerdere bakken te koop.

Gemakkelijk dirigeren
Met een bodemvrijheid van 23,4 cm hoef je niet op een stoeprandje te kijken. Hoog achter het stuur dirigeer je de Jeep met gemak door de straten. Sturen, inparkeren, gaten in het wegdek, 't is dat je je handen aan het stuur dient te houden, anders kon je 't wel met je pink af. Met het achterruitje dat je op afstand kunt openen komt de Jeep de shopper tegemoet die z'n inkopen naar binnen kan gooien zonder de achterdeur te openen.

Bij de introductie werd hoog opgegeven over het feit dat de auto ook on road behoorlijk comfortabel rijdt. Maar met beschrijvingen als 'nauwkeurige besturing' en 'stabiliteit' hebben we toch wat moeite. In de bochten schommel je toch, zoals in veel hoogpotige 4WD's, lekker van links naar rechts. Het stuur beweegt graag uit zichzelf heen en weer, zonder merkbare gevolgen. Het blijft een offroader, die, toegegeven, redelijk aangenaam en comfortabel on road te rijden valt. Interessant aan het 4WD-systeem is dat je al rijdend – tot 80 km/h – kunt overschakelen van 2WD naar (parttime) 4WD. Verbeelden we het ons, of rijdt hij zo een stuk prettiger de bochten door?


Frietkraam
De 3,7-liter V6 levert 201 pk, met 'n koppel van maar liefst 307 Nm. Geremd kan deze 4WD een behoorlijke frietkraam meezeulen: de fabriek adviseert maximaal 3.360 kg. We weten dat de Cherokee in het terrein z'n mannetje staat. Je kunt er, met beleid, bijna rechtop mee tegen een glibberige berg aanrijden. Daar kun je wel degelijk mee voor de dag komen.

Signalement

Merk Jeep
Model Cherokee 3.7i V6 Renegade
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 42.350

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.700 cc
Maximaal vermogen 157 kW / 211 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 319 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 78 l
Lengte / breedte / hoogte 4.496 mm / 1.819 mm / 1.818 mm
Wielbasis 2.650 mm
Massa leeg 1.841 kg
Laadvermogen 699 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.360 kg / 750 kg
Banden235/70R16Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 10,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,5s
Brandstofverbruik 14,6 l/100km
CO2-uitstoot 347 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.