Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Jaguar
  • XJ

Jaguar Sovereign 4.0 (1999)

Mobiele club

2
Jaguar Sovereign 4.0 (1999)
  • Autotest
3 mei 2000 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Jaguar 4.0 Sovereign is momenteel de meest geliefde topklasser. Met zijn sierlijke, slanke lijn en nergens een grammetje teveel is hij om van te watertanden zo mooi. Genoeg reden voor een top-test.

In een topmodel als de Jaguar 'limousine' is tegenwoordig minimaal een achtcilinder vereist; uiteraard opgesteld in V-vorm. Daarom hebben de Britten hun vertrouwde zescilinder XK-motor afgezworen en monteren ze nu een juweel van een V8 in twee maten: 3,2 en 4,0 liter, de laatste eventueel nog voorzien van een Supercharger. Onze testauto heeft de vierliter-versie aan boord en die is goed voor 290 pk en 393 Nm.
De Jaguar springt vanuit stilstand in 7,5 tel naar de 100 km/h. Over tussensprintjes hoef je deze gigant ook niets wijs te maken: van 80 naar 120 in precies 6,0 seconden. Inhaalmanoeuvres worden dan wel heel eenvoudig kinderspel.
Om die prestaties te halen, hoef je als bestuurder weinig inspanning te leveren. Slechts de rechtervoet krachtig naar beneden drukken en de standaard vijftraps automaat doet de rest. Deze bak beviel ons goed: hij reageert vlot op de wens naar maximale acceleratie en verwisselt onopvallend van versnelling. Ook in verbaal opzicht bevalt de Jaguar goed: op snelheid is hij mooi stil, en bij flink accelereren verandert hij van een zachte in een harde zoemer; passend voor een toplimo. Overigens is de Jaguar wel rumoerig door het windgeruis rond de klassieke, zwaar verchroomde daklijsten.
En als we dan toch weer aan het meten zijn: zuinig is zo«n topmodel natuurlijk niet. Als je het op je gemakje doet met veel snelwegkilometers kun je 8 ˆ 9 kilometer ver komen met een litertje. Realistischer is het om uit te gaan van een verbruik van tegen de 7 kilometer per liter, maar met een zware rechtervoet ga je snel richting 1:6.
Hoewel auto's in deze klasse veel worden gereden door een chauffeur, kunnen we de eigenaar toch beslist aanraden om ook zelf op zijn tijd het stuur ter hand te nemen. Daar beleef je beslist een hoop lol aan, want deze limousine is ondanks zijn forse afmetingen best vlot over bochtige trajecten te bewegen. Daarbij grijpt traction control automatisch in als de grenzen van de grip op het wegdek worden bereikt. Stamp in de Jag maar gewoon op het gas in een rappe bocht en de achterkant doet even een minimaal stapje opzij om vervolgens door de elektronica tot de orde te worden geroepen. Iets spannender wordt het zonder elektronische hulpmiddelen, maar zelfs dan blijft de Jag een prima te beheersen auto. Uiteraard waaiert de achterkant naar buiten als je in een bocht hard op het gas trapt, maar dat gaat zo mooi geleidelijk dat het prima in de hand te houden is. De geoefende rijder beleeft dan veel pret aan de sierlijke Brit, temeer daar de auto ook nog eens een aangenaam directe besturing heeft.

Hoge eisen
Als je bijna twee ton aan een grote limo uitgeeft, mag je heel hoge eisen stellen aan het comfort. Laten we eens beginnen bij het veercomfort. Je voelt wat er onder je gebeurt, maar er blijft toch nog ruim voldoende comfort over. De sportieve inborst van de Jaguar komt er op snelheid echt uit: zijn veercomfort is bij snelheden van 160 à 180 km/h nog een slag beter dan bij 120 km/h. Op die snelheden had ons proefkonijn overigens een groot gebrek aan rechtuitstabiliteit.
Deze Jaguars zijn vrij gevoelig voor een foutieve uitlijning en daar bleek de 'onze' last van te hebben. Comfort wordt natuurlijk ook bepaald door ruimte en meubilair. Om met het eerste te beginnen, voor auto's van dergelijke afmetingen valt dat een beetje tegen. Met name op de achterbank kun je de bewegingsvrijheid met de beste wil van de wereld niet aan de kwalificatie riant helpen.
Dat is wel verklaarbaar: zijn klassiek lage zit en lage daklijn maken dat je met je benen haast gestrekt zit en dus meer lengte nodig hebt. Achter in de Jag is er dan ook nauwelijks meer ruimte dan in een Volkswagen Golf.
Jaguar biedt nog wel een versie met verlengde wielbasis, die absoluut te verkiezen valt als er geregeld achterpassagiers meegaan. Het interieur is riant bekleed met fraai leer.
Ook het nodige houtwerk ontbreekt niet. En de afwerking is perfect; dat hebben die Britten tegenwoordig prima voor elkaar. Het is ons duidelijk geworden waarom de Jaguar op dit moment zo'n geliefde topper is. De auto biedt gewoon het raffinement dat de veeleisende koper verlangt.

Signalement

Merk Jaguar
Model Sovereign 4.0
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Prijs € 88.740

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V8
Cilinderinhoud 3.996 cc
Maximaal vermogen 216 kW / 290 pk bij 6.100 tpm
Maximaal koppel 393 Nm bij 4.250 tpm
Inhoud brandstoftank 81 l
Lengte / breedte / hoogte 5.024 mm / 1.799 mm / 1.314 mm
Wielbasis 2.870 mm
Massa leeg 1.730 kg
Laadvermogen 530 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.900 kg / 750 kg
Banden225/60ZR16Prijzen
Topsnelheid 240 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 7,5 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D -s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 284 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Jaguar XJ
Jaguar Jaguar XJ

Uitgelicht aanbod

    Jaguar XJ 4.0 V8 285 PK AUT. EXECUTIVE + SCHUIFDAK / LEDER / TREKHAAK / STOELVERW.

    Jaguar XJ 4.0 V8 285 PK AUT. EXECUTIVE + SCHUIFDAK / LEDER / TREKHAAK / STOELVERW.

    • 1997
    • 273.686 km

    € 6.950

    Jaguar XJ 4.2 V8 Executive Youngtimer

    Jaguar XJ 4.2 V8 Executive Youngtimer

    • 2003
    • 244.979 km

    € 9.950

    Jaguar XJ 3.0 V6 Executive LWB 12-2002 CARPASS!

    Jaguar XJ 3.0 V6 Executive LWB 12-2002 CARPASS!

    • 2003
    • 126.685 km

    € 14.440

Meer Jaguar XJ occasions

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Jaguar XJ specificaties
  • Jaguar XJ occasions
  • Jaguar XJ video's
Advies en informatie
  • Jaguar XJ tests
  • Jaguar XJ gebruikersreviews
  • Jaguar XJ index
PREMIUM
Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Jaguar E-Pace P300e - Eerste Rijtest

Vanaf 2025 introduceert Jaguar alleen nog elektrische modellen. Tot het zover is, moet het...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    Jaguar XJ6 2.7D (2005)

    12
    • 26 november 2021
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

    Jaguar XJ6 3.0 Executive (2004)

    6
    • 16 december 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar Super V8 S/C (2003)

    Jaguar Super V8 S/C (2003)

    10
    • 7 januari 2020
  • Gebruikersreview
    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    Jaguar Sovereign 4.0 (1995)

    3
    • 25 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)

    Jaguar XJ 3.2 Executive (1999)

    13
    • 21 november 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

    Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

    7
    • 17 mei 2019
  • Gebruikersreview
    Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

    Jaguar XJ8 4.2 Executive (2003)

    13
    • 18 april 2019
meer reviews
Op de Rollenbank - Jaguar XJ8

Op de Rollenbank - Jaguar XJ8

44

Engelse auto's op de rollenbank leveren niet altijd een succesverhaal op. Geldt dat ook...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Jaguar XJ12 (1995) - In het Wild

    Jaguar XJ12 (1995) - In het Wild

    25
    • 30 december 2021
  • Achtergrond
    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    De Jaguar die een Daewoo werd - De Vluchtstrook

    29
    • 5 december 2021
  • Nieuws
    Jaguar XJ-C heftig gemoderniseerd

    Jaguar XJ-C heftig gemoderniseerd

    31
    • 22 november 2021
  • Nieuws
    Jaguar XJ (1977) - In het Wild

    Jaguar XJ (1977) - In het Wild

    33
    • 26 oktober 2021
  • Jaguar XJ6 – 2004 – 326.238 km - Klokje Rond

    Jaguar XJ6 – 2004 – 326.238 km - Klokje...

    • 28 juni 2021
  • Nieuws
    ‘Elektrische Range Rover uitgesteld wegens coronacrisis’

    ‘Elektrische Range Rover uitgesteld wegens...

    6
    • 17 september 2020
  • Nieuws
    'Introductie nieuwe Jaguar XJ uitgesteld'

    'Introductie nieuwe Jaguar XJ uitgesteld'

    29
    • 13 juli 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische cross-overs vanaf 2025’

    ‘Jaguar komt met drie dure, elektrische...

    30
    • 30 juni 2022
  • Nieuws
    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai en Volkswagen ID5 heel goed

    NCAP: Assistentiesystemen Nissan Qashqai...

    12
    • 11 mei 2022
  • Koopwijzer
    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten moet over de eerste generatie

    Koopwijzer Jaguar XF - alles wat je weten...

    34
    • 30 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar als R-Dynamic

    Jaguar XE en XF alleen nog verkrijgbaar...

    23
    • 28 april 2022
  • Nieuws
    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude Doos

    De bouw van de Jaguar XJ220 - Uit de Oude...

    15
    • 27 april 2022
  • Nieuws
    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    Jaguar 420G (1968) - In het Wild

    29
    • 19 april 2022
  • Nieuws
    Deze auto's werden vorige maand slechts één keer verkocht

    Deze auto's werden vorige maand slechts...

    63
    • 14 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden