Hyundai Sonata 2.0i 16V GLS (1999)
Waterdrager
U weet: als een auto boven de f 50.000 komt, gaan status, uitstraling en afkomst meetellen. Franse auto's krijgen 't dan al zwaar, Japanners hebben het heel, heel moeilijk en u voelt dan wel al wat dat betekent voor auto's uit Korea: niemand kijkt naar ze om of neemt ze serieus. Onterecht? Zeer zeker! Al jarenlang biedt de Sonata veel auto voor een goede prijs. Maar hoe leg je op de golfbaan in vredesnaam uit dat je nu Sonata rijdt? De volgende vraag die ze je zouden kunnen stellen is 'en haal je je appelsap nu ook bij de Aldi?'.
Toch blijft Hyundai het met die Sonata proberen, ook in Europa. Daarom kwamen ze wederom met een nieuwe Sonata met een uiterlijk... we bedoelen maar... die voorkant is heus goed te pruimen, maar die kont, daar kun je gemakkelijk op afknappen. Wel zie je op de één of andere manier het prijskaartje terug in de auto.
De Sonata is ruim voldoende gemotoriseerd. Hij komt geen vermogen tekort, is voldoende soepel en haalt een net verbruik. Maar bij optrekken begint hij onprofessioneel te brullen. Eenmaal op snelheid is de motor muisstil.
De versnellingsbak kan ons niet bekoren. Zoals in de Excel, de Lantra én de vorige Sonata zijn de slagen die de pook moet maken te lang en is het roeren in het schakelpatroon niet prettig. Het voelt eng mechanisch en metalig aan.
Verrassende reisautomobiel
Een behoorlijke auto als deze wordt ingezet voor meer dan alleen een stadsritje. Die moet ook fikse afstanden kunnen verteren. Dan zit je goed in de Sonata, want het algehele rij- en veercomfort staat op een hoog peil. Om te beginnen is hij stil op de snelweg. Binnenin zijn het vooral de banden die je hoort. De bestuurdersstoel is van het type dat je verwacht in een auto als deze. De verstelbaarheid is uitgebreid genoeg. Zo, dat je altijd wel een fijne plek kunt vinden. Een lendensteun is bijvoorbeeld standaard en hoogteverstelling eveneens.
Waar de Sonata ons echt prettig mee verrast is het veercomfort. Het is afgelopen met het hele weke van vroeger. Deze auto is domweg heerlijk zacht en comfortabel geveerd. Daar hoef je geen Fransman meer voor te kopen. Betekent dat dan niet hetzelfde als week geveerd vraagt u zich misschien af. Wel, het zit er wel tegenaan. Sportief ingestelde bestuurders haken daardoor op dit punt ook vast af, want een sportief onderstel heeft hij simpelweg niet. Het is veel meer een reisauto. Wat betekent die veerkarakteristiek voor de wegligging? Opnieuw verrast de Sonata met een bovengemiddeld neutraal stuurgedrag en een stabiele wegliggingskarakteristiek. De goed verzorgde wielophanging rondom werpt hier z'n vruchten af. Ondanks het 'comfortstempel' dat hij draagt, raakt hij geenszins van de wijs door een robbertje asfaltstoeien.
Over het uiterlijk hebben we het al gehad. Hou er echter rekening mee dat u een fikse teleurstelling wacht als u instapt. Dan ziet u foeilelijk lichtblauw/grijs plastic rondom, afgewisseld met strookjes plastic-achtig hout. Kitscherig!
De gebruikte stoffen voor de stoel- en deurbekleding zijn wel weer heel geslaagd. Ziet er verzorgd en luxe uit. Maar dat mag ook wel voor dit geld. De Sonata-snelheidsmeter is iets te druk, het gladde stuurwiel verbergt enkele knoppen en staat een tikkie te vlak.
Over de ruimte achterin kunnen we kort zijn: op de achterbank meer dan voldoende. De auto biedt voldoende ruimte voor benen en hoofd en heeft een riante, multifunctionele middenarmsteun. De bagageruimte is ruim genoeg, maar Hyundai moet daar de afwerking nog eens wat grondiger aanpakken: zoals ze die kofferbakklep nu afleveren, dat kan echt niet in deze klasse.
Bij Hyundai krijg je nog altijd veel auto voor je geld.
De Sonata GLS is behoorlijk compleet met climate control, ABS en airbags links, rechts en opzij, elektrische ramen voor en achter en cruise control.
Kortom: de Sonata heeft een riante achterbank, een relatief laag brandstofverbruik, een rijke uitrusting. Daar staan wat minpuntjes tegenover, maar ons hoeft niemand uit te leggen waarom hij of zij voor een Sonata heeft gekozen. En hoe je 't ook wendt of keert: die Sonata gaat gestaag vooruit. Waarvan akte.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Sonata 2.0i 16V GLS |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 24.048 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 180 Nm bij 4.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.710 mm / 1.818 mm / 1.410 mm |
Wielbasis | 2.700 mm |
Massa leeg | 1.296 kg |
Laadvermogen | 614 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 195/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 199 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 s (fabrieksopgave: 9,6 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 11,6 s / 15,9 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 213 g/km |