Hyundai Matrix 1.8i GLS (2001)
Multifunctionele midi?
De ontwerpers van Hyundai hebben bij het op papier zetten van de op de Elantra gebaseerde Matrix niet 'afgekeken' bij Renault. Hij heeft een eigen gezicht en op de carrosserie staat vermeld dat Pininfarina betrokken is geweest bij het design. Met hulp van dit ontwerphuis is de Matrix een vrij onopvallende auto geworden met als design-detail scherpe hoeken waar de carrosserie aansluit op de voor- en achterportieren. In het interieur zien we verschillende invloeden. De donkere tinten van bekledingsstof en kunststof lijken zo over genomen van VW en Audi. Zelfs de structuur van de kunststof doet denken aan die van producten van het VW-concern. ƒn de stoelen zijn flink stevig, zoals we dat van auto's van Duits fabrikaat gewend zijn. Het instrumentenpaneel bovenop de middenconsole en de waarschuwingslampjes die weer wel recht voor de bestuurder zitten, doen echter weer denken aan de Renault Twingo. Met dat verschil dat de Twingo een digitaal instrumentenpaneel heeft en we bij de Matrix gewone klokken onder het koepeltje boven de middenconsole vinden. Het jongste model van Hyundai is niet alleen een ruimtewagen in de zin dat je er hoger in zit dan in een gewone auto en dat hij meer en ook beter bruikbare ruimte biedt; z'n ontwerpers hebben ook meegedaan met de 'mode' om voor opberg- en aflegruimte op een groot aantal plaatsen te zorgen. Je hebt flinke portiervakken met ruimte voor een flesje, een laatje links onder het stuur en vakken recht onder het stuur en onder de radio. Ook kun je spullen kwijt in een lade onder de bijrijdersstoel en in een vak met klep achter de handrem. Vóór die handrem, een bekerhouder. 'Nieuw' zijn een (munten?)-vakje in de middenconsole en een uitschuifbare bekerhouder onder het ventilatierooster, rechts.
Voldoende ruimte
Achterpassagiers hebben genoeg hoofd- en beenruimte. Ze zitten op een gewone achterbank die wat extra 'kunstjes' kent. Zo zijn de twee - ongelijke - delen waaruit hij bestaat afzonderlijk verschuifbaar, zodat je de hoeveelheid ruimte voor passagiers en bagage kunt variëren. Ook is de hellingshoek van de rugleuning verstelbaar. Ten slotte laat de achterbank zich - gedeeld - naar voren klappen; tegen de rugleuningen van de voorstoelen aan. Mensen achterin zijn van diverse gemakken voorzien; portiervakken, vliegtuigtafeltjes en een middenarmsteun met bekerhouders. In de bodem onder hun bank heeft Hyundai ook nog opbergruimte weten te creëren Voor hun veiligheid zijn er drie hoofdsteunen aanwezig en twee driepunts rolgordels. De middelste passagier moet het doen met een heupgordel.De behoorlijk regelmatig gevormde bagageruimte heeft een netjes vlakke laadvloer. En ook achterin zijn weer vakken te vinden waar je spulletjes op kunt bergen.
Deze midi-MPV wordt aangedreven door een 1,8 liter motor. De viercilinder levert 90 kW/123 pk en 162 Nm (bij 4.500 tpm). Dat betekent dus dat de Matrix-motor op toeren moet worden gehouden en dat hij niet zo vlotjes uit lagere toerentallen oppakt. Toch kun je de Matrix in de heel niet gekke tijd van 11,4 s van 0-100 km/h laten sprinten. Overigens is in 'vijf' de puf er aardig uit. Als hij alles uit de kast moet halen, wil de motor zich wel even laten horen. Maar op snelheid is het aan boord stiller: 67 dB bij 100 km/h en 71 dB als er 120 wordt gereden.
Nu we toch aan het rijden zijn; hoe gaat dat verder? Je zit in de Matrix natuurlijk hoger dan in een 'gewone' personenauto, maar ook weer niet 'op de bok'. En het scheelt dat de Hyundai geen hinderlijke overhelneigingen heeft. Daardoor is de hogere zit geen belemmering om met een flink tempo door de bocht te gaan. De Matrix laat zich ook makkelijk en vanzelfsprekend door zo'n rappe bocht heen sturen. De bevelen van de bestuurder worden gewoon netjes opgevolgd. De Hyundai Matrix 1.8i is dus niet week geveerd, maar stug is hij ook niet. Op slecht wegdek worden de oneffenheden best goed verwerkt, al blijft voor de inzittenden niet verborgen wat voor soort bestrating er onder de wielen door gaat. Op het schakelen valt eigenlijk niets aan te merken. Behalve dan dat je even moet wennen aan de ongebruikelijke stand van de versnellingspook, die niet op de grond staat, maar onder uit de middenconsole steekt. Maar heb je eenmaal de juiste greep te pakken, dan gaat de pook probleemloos door het schakelpatroon.iet slecht dus dat rijden met de Matrix.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Matrix 1.8i GLS |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.095 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.795 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 123 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 161 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.025 mm / 1.740 mm / 1.635 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.258 kg |
Laadvermogen | 562 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 184 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,6 s / 19,6 s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 205 g/km |