AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2008)

Geprolongeerd

Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion
Hij was al sinds het begin van dit decennium – op een hele lichte facelift na – in dezelfde vorm in productie, dus vond Hyundai het de hoogste tijd om de Matrix eind vorig jaar een flinke opfrisbeurt te geven.

Nee, een schoonheidsprijs zal de vernieuwde Hyundai Matrix beslist niet gaan winnen. En dat ondanks het feit dat de Matrix – waarvan het allereerste model alweer uit 2001 stamt – uit de pen van niemand minder dan de Italiaanse meesterdesigner Pininfarina is ontsproten. Iedereen heeft wat mindere dagen, zullen we maar zeggen. In dat licht is het opvallend dat de Pininfarinabadge op het nieuwe model schittert door afwezigheid.


Nieuw front
De belangrijkste wijziging aan de Matrix betreft natuurlijk het nieuwe front. Zowel de voorbumper, de komplampunits als de grille zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Helaas moet je constateren dat de facelift het model geen goed heeft gedaan. Vooral de buitenproportioneel grote koplampen ogen misplaatst. Maar goed, voor wie daarmee kan leven is het wel een echte prijspakker. Bij aanschaf van de versie met de 103 pk sterke 1.6-benzinemotor hou je zomaar vijf mille in je zak ten opzichte van de concurrentie.
Tijdens het rijden merk je echter wel dat dit in de basis een wat ouder model is. Het windgeruis is behoorlijk aanwezig en het motorgeluid nogal rauw. Onze testauto was voorzien van een automatische versnellingsbak met vier versnellingen. Die transmissie is niet de modernste, maar doet zijn werk heel behoorlijk. Grootste handicap van de door ons gereden Matrix 1.6 zijn echter zijn banden: de Kumho's hebben op nat wegdek praktisch geen grip en zodoende schuif je al bij lage snelheid hopeloos onderstuurd rechtdoor. Linke soep! Als we u een advies mogen geven: besteed een deel van het geld dat u ten opzichte van een vergelijkbaar model als de Renault Modus en Opel Meriva in uw zak houdt aan een fatsoenlijk stel banden. Daarmee tilt u de wegligging van deze Hyundai hoogstwaarschijnlijk naar een acceptabel niveau, en dan nog hebt u voor weinig geld een comfortabele gezinsauto op de stoep staan.Want dat is hij wel degelijk.

Wie er een rustige rijstijl op nahoudt, zal merken dat hobbels en kuilen netjes worden weggewerkt en de stoelen zitten goed, hoewel ze zelfs voor personen van gemiddelde lengte een veel te korte zitting hebben. Achterin vind je voor een auto van dit formaat voldoende hoofd- en beenruimte, en ook de kofferbakinhoud van 345 liter is netjes. Met de achterbank plat is er zelfs plaats voor 1.284 liter bagage.


Keurig aangekleed
De basisversie ActiveVersion is bepaald geen uitgekleed instapmodel: hij is standaard voorzien van airconditioning, roofrails en zelfs heus privacy glass. Ook de afwerking van het interieur kan er voor dit segment mee door, al oogt het vele plastic wat gedateerd. En het in het midden geplaatste instrumentarium is geen toonbeeld van ergonomie.
De Matrix steekt met zijn kop bepaald niet boven het maaiveld uit, maar zijn uiterst scherpe prijs en uitgebreide standaarduitrusting maken een hoop goed voor degenen die niet het toppunt van raffinement verwachten.

Signalement

Merk Hyundai
Model Matrix 1.6i DynamicVersion
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 19.290

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.599 cc
Maximaal vermogen 76 kW / 103 pk bij 5.800 tpm
Maximaal koppel 141 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.060 mm / 1.740 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.223 kg
Laadvermogen 577 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 550 kg
Banden195/55R15Prijzen
Topsnelheid 166 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 14,2 s)
Brandstofverbruik 8,3 l/100km
CO2-uitstoot 198 g/km

Lezersreacties (36) (gesloten)

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.