Hyundai Matrix 1.6i DynamicVersion (2008)
Geprolongeerd
Nee, een schoonheidsprijs zal de vernieuwde Hyundai Matrix beslist niet gaan winnen. En dat ondanks het feit dat de Matrix – waarvan het allereerste model alweer uit 2001 stamt – uit de pen van niemand minder dan de Italiaanse meesterdesigner Pininfarina is ontsproten. Iedereen heeft wat mindere dagen, zullen we maar zeggen. In dat licht is het opvallend dat de Pininfarinabadge op het nieuwe model schittert door afwezigheid.
Nieuw front
De belangrijkste wijziging aan de Matrix betreft natuurlijk het nieuwe front. Zowel de voorbumper, de komplampunits als de grille zijn vervangen door nieuwe exemplaren. Helaas moet je constateren dat de facelift het model geen goed heeft gedaan. Vooral de buitenproportioneel grote koplampen ogen misplaatst. Maar goed, voor wie daarmee kan leven is het wel een echte prijspakker. Bij aanschaf van de versie met de 103 pk sterke 1.6-benzinemotor hou je zomaar vijf mille in je zak ten opzichte van de concurrentie.
Tijdens het rijden merk je echter wel dat dit in de basis een wat ouder model is. Het windgeruis is behoorlijk aanwezig en het motorgeluid nogal rauw. Onze testauto was voorzien van een automatische versnellingsbak met vier versnellingen. Die transmissie is niet de modernste, maar doet zijn werk heel behoorlijk. Grootste handicap van de door ons gereden Matrix 1.6 zijn echter zijn banden: de Kumho's hebben op nat wegdek praktisch geen grip en zodoende schuif je al bij lage snelheid hopeloos onderstuurd rechtdoor. Linke soep! Als we u een advies mogen geven: besteed een deel van het geld dat u ten opzichte van een vergelijkbaar model als de Renault Modus en Opel Meriva in uw zak houdt aan een fatsoenlijk stel banden. Daarmee tilt u de wegligging van deze Hyundai hoogstwaarschijnlijk naar een acceptabel niveau, en dan nog hebt u voor weinig geld een comfortabele gezinsauto op de stoep staan.Want dat is hij wel degelijk.
Wie er een rustige rijstijl op nahoudt, zal merken dat hobbels en kuilen netjes worden weggewerkt en de stoelen zitten goed, hoewel ze zelfs voor personen van gemiddelde lengte een veel te korte zitting hebben. Achterin vind je voor een auto van dit formaat voldoende hoofd- en beenruimte, en ook de kofferbakinhoud van 345 liter is netjes. Met de achterbank plat is er zelfs plaats voor 1.284 liter bagage.
Keurig aangekleed
De basisversie ActiveVersion is bepaald geen uitgekleed instapmodel: hij is standaard voorzien van airconditioning, roofrails en zelfs heus privacy glass. Ook de afwerking van het interieur kan er voor dit segment mee door, al oogt het vele plastic wat gedateerd. En het in het midden geplaatste instrumentarium is geen toonbeeld van ergonomie.
De Matrix steekt met zijn kop bepaald niet boven het maaiveld uit, maar zijn uiterst scherpe prijs en uitgebreide standaarduitrusting maken een hoop goed voor degenen die niet het toppunt van raffinement verwachten.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Matrix 1.6i DynamicVersion |
Carrosserie | 5-deurs, mpv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.290 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.599 cc |
Maximaal vermogen | 76 kW / 103 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 141 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.060 mm / 1.740 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.600 mm |
Massa leeg | 1.223 kg |
Laadvermogen | 577 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.300 kg / 550 kg |
Banden | 195/55R15Prijzen |
Topsnelheid | 166 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,7 s (fabrieksopgave: 14,2 s) |
Brandstofverbruik | 8,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 198 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Test: Toyota GR Supra A90 Final Edition – sneller, scherper en nóg leuker
Test: Lucid Air Sapphire - Met de snelheid van het licht
Toen Volkswagen aan de middenklasse begon te ruiken – Volkswagen K70 vs. Opel Rekord
Wat kost 130 km/h rijden met een EV en levert het nog wat op?
Elektrische occasions rond de €25.000: Tesla Model 3 de beste keus? Dubbeltest met Polestar 2
Lezersreacties (36) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.