Hyundai Ioniq Electric - Eerste rijtest

Grotere accu, meer range

139 reacties

Video
AutoWeek 35 2019
AutoWeek 35 2019

Je leest het in AutoWeek 35 2019

De Hyundai Ioniq is gefacelift. Nog altijd is hij er als PHEV, hybride en full EV. Wij reden de elektrische variant, die een grotere accu heeft gekregen.

Elektrisch is hot en hoewel de naam Hyundai niet de eerste is die veel mensen te binnen schiet, behoort het merk wereldwijd tot de grootste fabrikanten van elektrische auto’s. De wachttijden voor de Kona Electric liepen begin dit jaar al schrikbarend op en van de Ioniq Electric zijn er wereldwijd al meer dan 60.000 verkocht. Toch is de auto in Nederland een stuk minder populair dan de Kona. Terwijl je op die auto meer dan een jaar moest wachten, was de Ioniq gewoon op voorraad. Dit had los van zijn wat minder aansprekende design natuurlijk veel te maken met de wat kleinere accucapaciteit van 28 kWh versus de 64 kWh van de Kona.

Actieradius is nog altijd een heikel punt voor veel mensen en de Ioniq scoorde op dat punt niet overdadig. Maar techniek ontwikkelt zich snel, en omdat Koreanen niet te beroerd zijn updates snel door te voeren, hebben ze wat minder last van de wet van de remmende voorsprong dan sommige andere fabrikanten.

Een andere mogelijke oorzaak voor zijn geringere populariteit is dat de Ioniq als elektrische auto iets minder bekend was. Toen de auto op de markt kwam, verscheen hij als hybride, plug-in hybride en elektrische auto. Het was een primeur: geen enkel ander model had op dat moment die drie smaken in de aanbieding. De auto is nu vernieuwd. Alle drie varianten hebben een nieuwe neus, terwijl ook onderhuids een en ander veranderde. Wij focussen ons in deze eerste rijtest op de elektrische variant, die voor veel zakelijke rijders erg interessant kan zijn. Met de stijgende bijtelling in 2020 naar 8 procent voor EV’s, is het natuurlijk extra aantrekkelijk dit jaar nog een nieuwe elektrische auto te bestellen. Dan zit je de komende vijf jaar nog op 4 procent. En waar de elektrische Kona pas in 2020 weer leverbaar is, belooft de Nederlandse Hyundai-importeur dat de gefacelifte Ioniq Electric nog dit jaar wordt geleverd aan eenieder die er eentje wil hebben.

ZACHTE MATERIALEN

Zoals gemeld heeft de auto een nieuwe neus en wat wijzigingen aan de achterkant. De elektrische versie heeft opnieuw een dichte grille, al zitten er nu sleuven in die open kunnen voor extra koeling. Aan de binnenkant kreeg het dashboard een forse upgrade, waarvan een nieuw, groot multimediascherm het meest in het oog springt. We kennen het van andere moderne Kia’s en Hyundais. Het systeem is snel en overzichtelijk en een voorbeeld voor een aantal andere autofabrikanten. Het materiaalgebruik ging er ook op vooruit, met net even wat minder goedkoop plastic en wat meer zachte materialen. Een merkbare verbetering, al zou het nog steeds wat mooier kunnen als je kijkt naar wat je onder aan de streep betaalt.

Een andere goede toevoeging is de mobiele app, waarmee je op afstand de auto in de gaten kunt houden. Dit is bij elke auto prettig, maar voegt bij een elektrische auto extra veel toe. Zo kun je zien in welke mate de auto is opgeladen en wat je actieradius is. Maar je kunt ook op afstand de klimaatregeling inschakelen, zodat je de auto vast kunt koelen of verwarmen terwijl hij nog aan de laadpaal staat. Dit heeft een gunstig effect op de actieradius. Helemaal top en een voorbeeld van hoe Hyundai en Kia luisteren naar feedback van klanten en journalisten. U wilt een app? Hier is hij. Ook de Kona Electric van modeljaar 2020 krijgt deze Hyundai Blue Link-app, andere modellen van het merk volgen snel.

Dan de stroomzaken: de accucapaciteit steeg van 28 naar 38,3 kWh, waardoor de range toenam tot 311 kilometer volgens de WLTP-cyclus, zo’n 30 procent meer dan voorheen. Door accukoeling is de auto bovendien meer geschikt voor vaak snelladen, wat handig is bij het gebruik als taxi. Driefase-laden kan niet; op enkelfase kun je maximaal tot 7,2 kW gaan, al zullen de meeste thuisladers op 3,6 kW zitten. Snelladen kan met maximaal 77 kW, al neemt dat af naarmate de accu voller zit. Van 0 tot 80 procent duurt 54 minuten, zegt Hyundai.

BRAAF

Het vermogen van de elektromotor steeg van 116 naar 136 pk, waardoor de auto net een fractie sneller is dan voorheen. Het is voldoende voor dit type auto, die verder rijdt zoals hij eruit ziet: braaf en niet heel inspirerend. Wel is hij comfortabel en heb je genoeg rust aan boord. Er is een extra regeneratiestand toegevoegd en net als in de Kona kun je door de linkerflipper vast te houden remmen tot stilstand, zodat je praktisch met één pedaal kunt rijden. Zoals bij veel elektrische auto’s kun je prettig met de flippers kiezen hoe hard je wilt remmen op de dynamo.

De meeste zakelijke rijders zullen meteen voor de dikste versie van de Ioniq gaan. Dat betekent dat je beschikt over zaken als adaptieve cruisecontrol met lanekeeping, stoelverwarming én -koeling, het nieuwe multimediasysteem, veel actieve veiligheidssystemen en meer. Hierdoor krijg je best veel waar voor je geld, maar evengoed vinden we krap € 42.000 erg aan de prijs. Een luxueuze Kona Electric is niet veel duurder en dan krijg je los van de grotere 64 kWh-accu ook een betere auto. Maar goed, die Kona is er in 2020 pas weer. En dat is in deze ‘fiscale’ tijden een niet te onderschatten nadeel.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Je komt een stuk verder dan voorheen
  • +Nog dit jaar leverbaar
  • -Rijdt niet inspirerend
  • -Toch aardig aan de prijs

Signalement

Merk Hyundai
Model Ioniq Electric i-Motion
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 36.067

Specificaties

Brandstof elektrisch
Motor 1 elektromotor
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk
Maximaal koppel 295 Nm
Accu capaciteit (bruto) 40 kWh
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.820 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.700 mm
Massa leeg 1.502 kg
Laadvermogen 468 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden205/60R16Prijzen
Topsnelheid 165 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,9 s
Stroomverbruik (WLTP) 13,8 kWh/100km
Actieradius (WLTP) 311 km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (139) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum