Hyundai Ioniq Electric Premium (2019) #2

autoreview

Hyundai Ioniq Electric Premium (2019)

Signalement

UitvoeringIoniq Electric Premium
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2019
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst2.009 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

My first EV - Keuze en eerste ervaringen

  • 2.009 km

Voor mij een eerste EV, heb altijd diesels gereden en was me eigenlijk aan het voorbereiden op een fiks hogere bijtelling na mijn 14% Peugeot 308SW (overigens altijd supertevreden mee geweest).
Voor de vervanger was de Ford Focus eigenlijk al de keuze voor me.

Na veel wikken en wegen toch eens gekeken naar wat ik nu eigenlijk nodig heb voor mijn dagelijkse ritten. En wat me die extra bijtelling waard is.
Kantoor is nog geen 6km verderop en klanten zitten tot zo'n 270km van thuis. De meeste ruim daarbinnen. Ben niet iemand die het weekend rondjes Nederland maakt. Dus ook daar heb ik geen echte range nodig.
De enige reden over was de zomer vakantie, die wil ik vooralsnog niet met een EV ondernemen. Simpelweg omdat ik meer mee wil kunnen nemen dan in de auto past en niet steeds ergens maar moet hopen dat ik mijn auto kan laden. (Combinatie van Range anxiety en geen gedoe willen tijdens vakanties). Hiervoor uiteindelijk gekozen voor een huurauto, deels betaald door restbedrag van leasetarief en een kleine eigen bijdrage.

Omdat het inmiddels al bijna december was en de 4% bijtelling toch wel flink zou schelen eens gaan kijken wat er nu als voorraad modellen te vinden was. Was bijna geslaagd met een Kona maar die ging net voor mijn neus weg (er liepen blijkbaar 12 offertes op). Wat er over bleef was een voorraad Ioniq, proefrit had ik al eerder eens gemaakt in deze auto en was toen al aangenaam verrast. De leasemaatschappij had geen problemen met een voor hun “vreemde” dealer dus de aanschaf was snel geregeld.

Waarom deze review? Er is geen enkele review vinden van het nieuwe model. Van het oude model ook maar een handje vol overigens. Wordt een beetje simpel van alle Tesla model 3 reviews ;)
Dus toch maar besloten om er een review van te maken. Ik zal proberen van tijd tot tijd een update te geven.

Rijden
Auto rijdt heerlijk, sowieso het automaat rijden is een genot. In combinatie met de adaptieve cruise control ben ik de eerste file rit overtuigd dat ik niet anders meer zou willen. Auto is vlot, niet een supersnelle maar vergelijkbaar met de auto die ik eerder reed. Hier geen klagen over.
Remmen vindt ik af en toe nog vreemd, duurde even voordat ik doorhad dat de auto bij remmen (via pedaal) eerst gaat regenereren en dus niet echt remmen. Voelt daardoor wat slap bij aanremmen, wanneer je doorduwt merk je wel dat de remmen aangrijpen.

Genereren remenergie
Was even kijken en voelen wat prettig rijdt, met stand 1 voel je wat vertraging maar niet altijd genoeg. Stand 3 is te agressief voor constant gebruik, ben daarom maar standaard op stand 2 gaan rijden. Wat ik inmiddels gelezen heb dat het regenereren meer energie kost. De doorsnee berijder kan niet superstrak gas geven en ben je onbedoeld veel aan het remmen. Dit gevoel had ik er ook vaak bij, ben daarom omgegaan naar stand AUTO. Hiermee heb je in principe geen regenereren maar gaat deze vanzelf aan als je op een ander voertuig afrijdt (zonder cruise ingeschakeld). Ook gaat deze aan als je wat te enthousiast door de bocht gaat. Hiermee gaat je auto niet altijd remmen wanneer je even je gas loslaat, wat ik nu vloeiender vindt rijden.

Comfort
Voor mij een eerste auto met stoel en stuurverwarming, zeker met deze temperaturen heerlijk. Hyundai BlueLink is vanaf deze modelreeks beschikbaar, dus kan via de app de auto vast voorverwarmen en ontdooien Stoelen zitten prima, was meer zijlingse steun gewend was even wennen in het begin maar geen klachten meer.
Hoor duidelijk het geluid van de achterbanden, dat is jammer.

Actieradius
Actieradius is lastig, ik was gewend om door te rijden. Dat doe ik dus ook nog tijdens alle korte ritten. Bij ritten die langer zijn ga ik wat rustiger te werk, cruise control gaat dan tussen de 105/115 en heb niet het gevoel dat ik nu zoveel langer onderweg ben. Heb een rit gehad van 135km (gemiddelde snelheid 89 met een max van 110km/h) waarbij ik met 49% aankwam op de bestemming, temperatuur rond de 6graden. Daarmee zou ik theoretisch op zo’n 265km uit zal komen en dat valt me met dan niet tegen. Ik woon nagenoeg aan de snelweg en de bestemming ook, dus het zijn geen kilometers lang 80 rijden.

Opladen
Er wordt veel gesproken over het grootste nadeel van de nieuwe Ioniq, de snellaadsnelheid. Helaas heb ik in de afgelopen 2000 km precies 1x bij een snellaad paal gestaan. Daarbij was de laadtijd 8min om thuis te komen. Kan er dus niet veel zinnigs over kwijt.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.