Hyundai i30 Wagon - Peugeot 308 SW - Toyota Auris TS

De bijtelling voorbij

AutoWeek 40 Magazine multitest dubbeltest
AutoWeek 40 2017
AutoWeek 40 2017

Je leest het in AutoWeek 40 2017

In de automobiele middenklasse speelt de bijtelling geen keuzebepalende rol meer. De auto's moeten het nu weer op eigen kracht doen. De facelift die Peugeot de 308 heeft gegeven, komt dan ook zeker niet te vroeg, maar is het genoeg om de Hyundai i30 en de Toyota Auris op afstand te houden?

Op de zakelijke markt – in Nederland nog altijd verantwoordelijk voor een serieus deel van de nieuwverkopen – is de autokeuze jarenlang gestuurd door gunstige bijtellingspercentages. De gedachte achter die bijtellingsregels was het stimuleren van de keuze voor auto's met een lage CO2-uitstoot; hoe lager die CO2-emissie, hoe minder de bijtelling. Een aantal autofabrikanten wist hier goed mee te scoren. Peugeot met zijn zuinige diesels en Toyota met zijn hybride aandrijftechniek zijn daar mooie voorbeelden van. Inmiddels is dat geschiedenis. Op de puur elektrische auto's na geldt voor alle auto's nu hetzelfde bijtellingspercentage. Dit geeft ruimte voor modellen waarvan de CO2-uitstoot in 2015 net iets te hoog was voor fiscaal voordeel. Niet geheel verwonderlijk gaat dat ten koste van de voorheen lage bijtellers. Wanneer we de verkoopaantallen erbij pakken, zien we dat Peugeot in 2015 maar liefst 29.054 308's verkocht, terwijl dat er in 2016 nog maar 5.096 waren. Het is een beeld dat we ook bij Toyota zien voor de Auris: in 2015 werden er 8.988 geregistreerd en een jaar later nog maar 2.861. De tussentijdse update die Peugeot de 308 afgelopen zomer gaf, komt dan ook absoluut niet te vroeg, maar is het genoeg om de doorgaans weinig merktrouwe zakelijke rijder binnenboord te houden?

Om een idee te krijgen waar de 308 en de Auris staan nu ze het zonder fiscale steun moeten doen, zetten we ze naast een auto waar de bijtellingsgekte net aan voorbij ging: de Hyundai i30, waarvan we begin dit jaar kennismaakten met een geheel nieuwe editie. Hoe verhouden deze auto's zich tot elkaar nu het zonder fiscale steun op eigen krachten en kwaliteiten aankomt?

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren