Hyundai Getz 1.5 CRDi DynamicVersion (2004)

Vrolijk aan de pomp

Hyundai Getz 1.5 CRDi DynamicVersion
De Getz is een bijzonder serieus te nemen auto, die de gevestigde orde nog niet de stuipen op 't lijf jaagt maar wel voorzichtig aan hun verkopen snoept. De Hyundai laat hier een daar 'n steekje vallen, maar dat rechtvaardigt de prijs.

Diesels waren nog niet zo lang geleden een onbekend fenomeen in de compacte klasse; de kleintjes sleten hun leven voornamelijk in de stad, als tweede auto. Maar de kleintjes zijn niet langer de ukkies 'voor erbij'. De Hyundai Getz is zeer wel in staat de stedelijke agglomeratie te verlaten en de snelweg te kiezen. Hij is comfortabel genoeg en voor wat betreft de standaarduitrusting bijt je evenmin op een houtje. Ten tijde van z'n introductie moest hij het vooral hebben van z'n vriendelijke prijskaartje. De driedeurs 1.5 CRDi staat voor een vanafprijs van 15.795 euro in de prijslijst. Voor de vijfdeurs moeten we 500 euro extra neertellen. Ruim zestien mille is een hoop geld, maar de Getz is nog altijd concurrerend geprijsd. De Hyundai heeft af fabriek mistlampen in de voorbumper en een airco standaard. Om jezelf toegang te verschaffen tot de Koreaan moet je ouderwets de sleutel in het portierslot steken.
De Getz is nu voor het eerst leverbaar met een dieselmotor, een driepitter met 1.493 cc, die een vermogen van 82 pk levert en een koppel van 191 Nm. Als 't Getzaggregaat koud is, brengt hij 'n behoorlijk luid genagel ten gehore. Je waant je enkele minuten in een diesel van een decennium geleden. Wanneer de motor op temperatuur is, begeeft 'ie zich naar de achtergrond en wordt de nagel een aangename tokkel. Dieselmotoren genieten vooral populariteit vanwege hun relatief spaarzame omgang met brandstof. Hyundai beweert dat de Getz met 1 liter brandstof per 20,8 kilometer tevreden is, maar wij halen dat lang niet. Hij verlangt elke 16 kilometer een liter dieselolie.


Alle zeilen bijzetten
Vooral op korte oneffenheden in het asfalt en op klinkerweggetjes manifesteert het straffe onderstel van de Getz zich nadrukkelijk. De Getz wordt nogal stuiterig en bonkerig. In bochten voelt de Koreaan behoorlijk stabiel aan, maar die stabiliteit kent een grens. Duik je te enthousiast een bocht in, dan moet je alle zeilen bijzetten om 'm in het gareel te houden. De besturing is wat wollig; de stuurbekrachtiging filtert veel gevoel weg en da's jammer, want de installatie is nauwkeurig genoeg. De versnellingsbak doet keurig z'n werk.
Voorin biedt de Getz voldoende ruimte voor twee volwassenen. Een punt van kritiek betreft de stoelen, die te vlak zijn en te weinig steun verlenen. Het ruimtelijke gevoel op en direct naast de commandopost wordt versterkt door de vrij fors uitgevallen voorruit en het diepe dashboard. Dat ziet er opvallend degelijk uit en laat geen kraakje los. Nog niet zo lang geleden kenmerkten Hyundais zich nog door dashboards die vervaardigd leken uit keihard broodtrommelplastic. Deze periode hebben de Koreanen definitief afgesloten.

De Getz moet doorgaan voor een vijfzitter, getuige de drie hoofdsteunen en driepuntsgordels achterin. Drie volgroeiden houden het echter maar kort uit achter in de Hyundai, twee kan wel. Drie personen zitten alleen lekker als ze de puberleeftijd nog niet hebben bereikt. Achter de achterbank resteert 'n bagageruimte van gemiddelde afmetingen.
Hyundai heeft z'n best gedaan de olijke sfeer die de buitenkant van de Getz uitstraalt ook binnenin door te trekken. Aluminium accenten en verschillende grijstinten maken het verblijf aan boord prettig. De Hyundai laat hier een daar 'n steekje vallen, maar dat zie je wel terug in de prijs.

Signalement

Merk Hyundai
Model Getz 1.5 CRDi DynamicVersion
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 16.295

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 3-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.493 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 191 Nm bij 1.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.810 mm / 1.665 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.455 mm
Massa leeg 1.098 kg
Laadvermogen 502 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 450 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14,3 s (fabrieksopgave: 14,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,4 s / 12,3 s
Brandstofverbruik 4,8 l/100km