Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)

autoreview

Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)
Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)Hyundai Getz 1.3i DynamicVersion (2004)

Signalement

UitvoeringGetz 1.3i DynamicVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf80.897 km
KM-stand laatst213.879 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Het is een prima aanschaf gebleken

  • 86.780 km

In september 2012 moest er weer een privé auto worden aangeschaft.

Budget vooraf gesteld op 4.000 euro. Eisen: niet te zwaar (onder 1050 kg), redelijk zuinig, vijfdeurs, en als het kan met airco (wens van mijn vrouw). Waar ik dan verder nog op selecteer is dat de auto onderhoudsboekjes moet hebben en een nationale autopas.

Met die gegevens gaan zoeken. De Koreanen staan goed aangeschreven en de Getz van Hyundai heb ik altijd al een leuke auto gevonden. Daar ben ik dus eerst gaan naar zoeken en in Bergschenhoek vond ik bij de Hyundai dealer Leo van der Wel deze Getz: een Celadon Blue (ijsblauw) 1300 Dynamic Sky (electrisch schuif/kanteldak) met boekjes en nog geen 81.000 kilometer op de teller. Uiterlijk wat schoonheidsfoutjes (rechtsachter wat parkeerschade) en een vervormd voorspatbord. Echter het verhaal van de verkoper was duidelijk en besloten dat de auto toch gereden moest worden. Het interieur zag er zo goed als nieuw uit.

Met de volgende puntjes de auto gekocht:
- nieuwe radio (oude deed het nog wel maar het schermpje was niet meer afleesbaar)
- luchtrooster op de middenconsole repareren cq vervangen
- deurbekleding rechtsvoor vastzetten
- restyle van het linkervoorspatbord (uitdeuken zonder spuiten)
- nieuwe APK, geen garantie, geen afleveringsbeurt.)

Gisteren (29 september 2012) de auto opgehaald. Alle afspraken waren keurig nagekomen. Het voorspatbord was erg netjes hersteld, alleen de geoefende kijker ziet dat het scherm schade heeft gehad. Verder hadden ze de voorbanden nog vervangen door andere gebruikte banden (oude hadden wat droogteverschijnselen), lagen er nieuwe matjes in de auto en lag er heel attent een mooie paraplu in de kofferbak.

De Getz ik nu bijna 3 jaar in het bezit en in die tijd heb ik er 99.000 kilometer bij gereden. Je kunt dus met recht zeggen dat ik wel wat van dit autootje af weet.

Rijden:
De 1300 is geen strepentrekker. De motor is onderin het toerenbereik heel soepel maar niet krachtig. Wil je echt krachtig vooruit dan zal het toerental toch rond of boven de 3000 tpm moeten liggen. Bij 100 kilometer per uur op de teller ligt het toerental nog onder de 3000 tpm. Bij 120 ligt het toerental net onder de 3500 tpm. Daarbij is de motor behoorlijk stil. Nog iets over het blok: zelfs met 22.000 kilometer tussen twee beurten in heb ik geen druppel olie hoeven bijvullen. Ook nu met 180.000 kilometer op de teller is de motor nog steeds geen innemer van olie. Sterk blok!

Schakelen gaat trefzeker met strakke slagen die ook behoorlijk kort zijn. Wat is deze bak/koppeling ontzettend veel beter dan die zompige versnellingsbak van de 206 die ik hiervoor reed. Bij 180.000 kilometer op de teller schakelt de auto nog steeds prettig. Dat de auto ouder wordt is te merken aan het inleggen van de achteruitversnelling. Die heeft soms een tweede poging nodig om echt in de versnelling te vallen.

De auto is behoorlijk koersvast en stuurt netjes. Gewoon een degelijk weggedrag zonder dat het overdreven scherp is of zo. Toch kun je vlot een bochtje door, zeker als je een goede bandekeuze hebt gemaakt. De achterbanden zijn van Dunlop (met 87.000 kilometer nog ruim 5mm profiel!) voor heb ik Toyo's Nano Energy 3 er op liggen. Op droog een fijne band maar met nat weer vind ik ze ronduit matig. Geen Toyo's meer op de voorwielen! Ze hebben op nat maar matig grip en spinnen dan snel bij wegrijden. Hebben de Dunlops bij gelijkblijvende rijstijl nooit last van gehad. Ook krijg ik de auto met de Toyo's niet goed gebalanceerd.

Zitcomfort/Ruimte:
Zitten doet de auto ook prima. Eindelijk weer eens een auto waarbij ik zonder problemen met mijn handen op 10 voor twee kan rijden zonder dat het gaat irriteren. De stoel laat zich prima verstellen. Achter mijzelf zitten gaat ook goed. Voldoende hoofd en beenruimte mede door de wat hogere bouw van de Getz. De bagageruimte is niet erg diep maar wel lekker hoog. Zodoende kan er toch nog redelijk wat in. De achterbankconstructie verdient wel een bijzondere vermelding. Die is namelijk erg veelzijdig. In eerste plaats kan de rugleuning in drie standen worden versteld. In de laagste stand is de bagageruimte het kleinst, bij de meest rechte stand staat de rugleuning bijna op een hoek van 90 graden. De wat matige kofferruimte kun je daarmee vergroten, echt comfortabel zit je achterin dan niet meer. Dan kun je de achterbank in twee ongelijke delen omklappen. Nog een stap verder is dat je de zitting en leuning beide omklapt en tegen de voorstoelen zet. De bank laat zich dan vastzetten door een haakje aan de hoofdsteun van de voorstoel. Je heb zo dan een hoge en bijna vierkante ruimte waar heel veel in kan. Op die manier is de Getz inzetbaar voor van alles en nog wat.

Minpuntjes:
Afwerking is wel degelijk maar kan het niet halen bij de keurige materialen die Hyundai heden ten dage gebruikt.
Gemis van de cruise-control en van een boordcomputer. Deze laatste mis ik behoorlijk omdat de benzinemeter niet erg nauwkeurig is. Als deze de minimumwaarde heeft bereikt (metertje ligt onderaan de schaal) is er nog vaak 8 tot 9 liter over.

Gebruikerservaring bij 83.650 (14-11-2012):
Vrijdag 9-11-2012 bij de wintercontrole van Hyundai geweest. Auto is in goede staat er waren geen adviespunten, behalve dan dat de auto toe is aan een onderhoudsbeurt. Op zich apart omdat de auto volgens het boekje nog een beurt heeft gehad bij 74.000km. Dat stellen we dus nog even uit.
Vandaag echter de Bovag Pechhulp nodig gehad. Dit lag niet aan de auto maar aan een domme actie van mijzelf. De schakelaar van de interieurverlichting was op continue aan blijven staan, en na 1,5 dag stilstand was er onvoldoende power om de motor aan de gang de krijgen. Met een powerbooster er op startte de motor echter direct. Die Getz is gewoon een prima auto!

Gebruikerservaring bij km.st 86780 (25-01-2013).
De auto heeft zijn laatste beurt gehad bij de vorige eigenaar in december 2011. In 2012 dus alleen een afleveringsbeurt gehad. Nu dus groot onderhoud. Waar ga je naar toe? Ik wilde niet naar de officiële dealer (ook gezien de leeftijd van de auto), ben na een tip terecht gekomen bij James Autoservice Almere (autobedrijf Tiggelman). Echt een onderhoudsbedrijf met nuttige tips. Ik had een tweetal puntjes ingediend: rem hoorbaar rechtsachter bij afremmen en bij volledige stuuruitslag naar rechts een hobbel voelbaar. Beide zijn gechecked en alles is akkoord bevonden. Kijk, hier smeren ze je geen onterechte reparaties aan. Wel vonden ze bij de proefrit een resonantie. Waarvan ik eerder dacht dat het de hoedenplank was bleek het de kentekenplaathouder te zijn. Daar is een nieuwe voor opgekomen. En zonder reclame, dit autobedrijf heeft het al druk genoeg, ze hebben genoeg aan mond op mond reclame!
Dus een standaard grote beurt met nieuwe filters, olie en nieuwe bougies. En dat de auto nieuwe bougies heeft dat merk je wel: hij trekt net wat "smoother" op.

Waarderingen tot nu toe:

Comfort: (vier sterren) auto is behoorlijk stil, zit goed, dempers van de achtervering zijn vrij week waardoor de auto na het nemen van een drempel niet in één keer stil ligt. Punt om rekening mee te houden voor jonge gezinnen met wagenzieke kinderen.

Prestaties: (drie sterren) voldoende, niet meer, niet minder.

Betrouwbaarheid: (vijf sterren) Die Getz dat is een auto die je kunt aanbevelen. Als je iets zoekt in de prijsklasse van 2 tot 7 mille en het hoeft niet superscherp te rijden en je hebt niet al te veel ruimte nodig dan is dit een autootje waar je zeker naar moet gaan kijken.

Gebruikskosten: (vier sterren) Auto is betrouwbaar. De auto is nu 2 jaar in mijn bezit en is nu 10,5 jaar oud. De kosten voor de beurten nemen iets toe, maar de onderdelen die vervangen moeten worden komen voort uit slijtage en niet uit problemen met de auto.

Weer een Hyundai? Ik heb deze op ja gezet. Ik ben overtuigd van de kwaliteit van de Getz. De auto heb ik nu bijna 100.000 kilometer in mijn bezit en heeft mij nooit in de steek gelaten. De auto blijft in elk geval tot de 200.000 kilometer. Daarna inruilen tegen iets jongers en minder kilometer en in elk geval ABS. Of nog een jaartje en doorrijden tot ongeveer 240.000 kilometer.

4 nieuwe banden

  • 93.088 km

Op 24 mei 2013 heb ik 4 nieuwe banden laten monteren. Het zijn Dunlops Streetresponse geworden in de maat 175/65/14T. De banden heb ik besteld via internet op maandag en gisteren 23 mei waren ze al binnen. Werkzaamheden zijn uitgevoerd door Van der Vlugt in Almere. Vriendelijke mensen, vlot gewerkt, in een uurtje stond ik al weer buiten. Totale kosten: 229,20. Vier banden, balanceren en verwijderingsbijdrage (afvoer oude banden).
25.08.2013: De banden zitten er nu ruim 7.000 kilometer op. Auto stuurt strakker, laat zich beter plaatsen en de auto rijdt een stuk zuiniger dan met de combinatie van Hankook voor en Kumho's achter. Vooralsnog blij met de Dunlops!
19.09.2014: De Dunlops zitten er met een kilometerstand van 143.000 er nu 50.000 kilometer op. De voorbanden zijn nog ruimschoots door de APK gekomen.
29.12.2014: Ik heb net via internet 2 nieuwe voorbanden besteld. De Dunlops hebben het prima gedaan maar zitten nu zo ongeveer op de minimum grens. 63.500 kilometer mee gedaan. Een keurige prestatie dus. Nu gekozen voor een B-merk: Toyo Nano Energy. Brandstoflabel C, regenlabel: C. Ook nu weer een stille band: 69dB. Ben benieuwd hoe deze het gaan doen.
08.01.2014: vandaag zijn de voorbanden vervangen door de al genoemde Toyo's Nano Energy3. Bij kilometerstand 157160. Dat betekent dat de Dunlops het 64.072 kilometer hebben uitgehouden. Voorwaar een keurige prestatie!

APK gekeurd tot 25-09-2014!

  • 97.300 km

Nu is er toch een reparatie aanstaande. Gisteren (20 juli 2013) merkte ik dat de auto is gaan brommen bij parkeermanoeuvres. Uitlaat lek dus. APK loopt nog tot 25 september. Dus vanaf aanstaande donderdag kan ik een afspraak maken voor een APK plus een (gedeeltelijk?) nieuwe uitlaat. Voor de rest gaat de Hyundai nog steeds als de spreekwoordelijke brandweer. Blijft een betrouwbaar apparaat. Geen klachten dus ik ben benieuwd of er nog andere dingen uit de APK komen.
1 augustus 2013: auto is vandaag door de APK gekomen. Behalve de uitlaat (alleen het flexibele gedeelte, tegen de motor aan) en een setje nieuwe wissers was er helemaal niet s mee aan de hand. Kosten: nog geen 280 euro. Omdat ik de auto vroeg heb aangeboden voor de APK (boete voor een lekke uitlaat is 130 euro en dat wilde ik mezelf niet aandoen!) is de auto nu gekeurd tot 25 september 2014. Bijna 14 maanden APK dus!

schade door stommiteit

  • 99.700 km

21.08.2013: Schade gereden vanochtend. Bij het wegrijden bij mijn huis veel te kort ingedraaid waardoor ik met het rechter voorportier een lantaarnpaal meepakte. Ongelooflijk dom maar gedane zaken nemen geen keer. De schade? Voorportier flink ingedeukt en een een dorpel schade. Vrijdag bij mijn garage langs om te vragen wat de goedkoopste oplossing is die enigszins toonbaar is, want hoewel het portier goed sluit, de lak op de dorpel is flink gebladderd en bovenal: het ziet er niet uit.
23.08.2013: bij Tiggelman langs geweest om de schade te laten bekijken. Ze gaan voor mij op zoek naar een vervangend portier, de dorpel wordt niet uitgedeukt maar goed beschermd tegen roest en zwart gespoten (ook aan de linkerkant) en dan zou ik zo'n € 350,- verder zijn. Valt nog mee. De schade aan de dorpel heeft geen consequenties voor de APK van september 2014.
30.08.2013: Schade gaat helaas meer kosten, een portier op kleur is niet gevonden wel een zilvergrijze. Dat moet dus gespoten worden waardoor er nu een kostenplaatje ligt van 720 euro. Valt me enigszins rauw op mijn dak. Ben benieuwd of het hierbij blijft.
19.09.2013: de auto is terug van reparatie. Het is netjes geworden voor een auto van 9,5 jaar. Spuitwerk ziet er strak uit, de nieuwe deur heeft een licht oneffenheidje (moet je echt naar zoeken) en de dorpel is netjes matzwart gemaakt (linkerdorpel is ook matzwart gemaakt). De dorpelschade is goed tegen roest beschermd. Dit grapje kost: 798,13 inclusief autohuur (Peugeot 107 voor 1 dag, € 42,71 inclusief 96km.)

Klokje rond (23.08.2013)

  • 100.650 km

Vrijdag 23.08.2013: Vanavond even voor 7 uur vlak voor Almere versprongen vijf negens in vijf nullen met daarvoor een eentje: 100.000 kilometer dus. Nog 100.000 kilometer te gaan, dat is de uitdaging voor deze Getz. Als er geen lantaarnpalen meer op mijn pad komen moet dat gaan lukken!

klein onderhoud

  • 103.100 km

19.09.2013: gelijk met de schadereparatie (zie elders) meteen een klein onderhoudsbeurtje laten doen. Wederom was er helemaal niets op de Getz aan te merken. Beurtje kostte: € 142,90.
Samen met de schadereparatie een rip uit mijn lijf. En nu hopen dat we voor eventjes uit de kosten kunnen blijven op automobiel gebied!

111.111 km om 11.11uur

  • 111.500 km

28.11.2013: Midden op het dashboard van de Getz is de centrale kilometerteller en vlak daaronder een digitaal klokje. Vanavond een leuk feitje: om 11.11 uur 111.111 kilometer op de teller. Helaas geen foto van!

10 jaar op kenteken

  • 120.360 km

03.03.2014: Vandaag een memorabel moment: de Getz staat 10 jaar op kenteken. Kilometerstand aan het einde van de dag: 120.360km. In de 1,5 jaar tijd dat ik de auto nu heb is het gemiddeld jaarkilometrage gestegen van ruim 9500 naar iets meer dan 12.000 kilometer per jaar.

Over de auto zelf: de auto gaat fantastisch, moet vanwege de kilometers weer een grote beurt ondergaan (afspraak staat voor 17 maart a.s) maar kent helmaal geen klachten. Op en top betrouwbaar!

Grote beurt

  • 122.286 km

Auto's kosten geld....
Daar ben ik sinds vandaag weer eens achter gekomen. Het laatste groot onderhoud ligt al weer zo'n 35.000 kilometer achter de wielen van de Getz. Naast de gebruikelijke vloeistoffen, filters en bougies, zijn de wisserbladen vervangen, de remvloeistof is vervangen (was slecht), de airco is opnieuw afgevuld (op mijn verzoek) en een vervanging van het middelste gedeelte van de uitlaat. Maandag 17.03 had ik de auto voor de beurt maar de middelste demper moest besteld worden. Nu vrijdag is deze gemonteerd, de auto is daarmee inderdaad een stukje stiller geworden, de lekkage was mij tot maandag nog niet opgevallen maar na de opmerking van de garage ben ik er op gaan letten en begon het inderdaad op te vallen. De APK in september aanstaande moet hiermee een appeltje eitje verhaal worden. Dit was een flinke investering van € 768,00. Onderhoud bij James autoservice in combinatie met een autoverzekering bij FBTO levert je een korting op van 10% op onderdelen. Even nagerekend, toch een besparing van 36,81 op de rekening!

APK en kleine beurt (18.09.2014

  • 143.579 km

18.09.2014: auto voor een kleine beurt en APK langsgebracht bij Tiggelman in Almere.
Wat voor wensenlijstje had ik ingeleverd?
1. rammel bij de wielophanging linksvoor
2. verlichting kachelblok herstellen
3. lampje benzinemeter met vervroegd pensioen.
Laat ik met de laatste beginnen: dit puntje heb ik laten verwijderen van de lijst omdat na ongeveer 15.000 kilometer het lampje het opeens weer uit zichzelf meldde!
1. Bleek de stabilisator stang links te zijn. Rechts was ook niet erg best meer: mee laten vervangen
2. Verlichting kachelblok is hersteld, ook hebben ze geconstateerd (wist ik) dat bij de toerenteller ook een lampje was uitgevallen.
3. Geschrapt dus (zie boven)
Verder:
Aandrijfashoezen links en rechts vervangen

Bij Tiggelman denken ze echt met je mee: de aandrijfashoezen waren nog niet echt nodig maar omdat ze toch met de stabilisatorstangen bezig waren was dit qua arbeidsuren het gunstigst.
Bij 154.000 kilometer moet de distributieriem worden vervangen, ze nemen dan ook de multiriem mee (aandrijving van airco, stuurbekrachtiging en dynamo). De multiriem begint ook wat droogteverschijnselen te vertonen. Ook deze combinatie van vervangen is het qua arbeidsuren gunstig.
Flinke investering van bijna 700 euro. Ik had een vervangende auto waarvan ik alleen de benzinekosten heb hoeven te betalen. De huur hoefde ik niet te betalen.

distributieriem en multiriemen

  • 151.551 km

25.11.2014: Vandaag is de Getz voorzien van een nieuwe distributieriem en multiriemen voor stuurbekrachtiging, dinamo en airco. Vlot gewerkt, huurautootje meegehad van James Almere waarover ik (alweer!) alleen de verreden kilometers voor heb hoeven te betalen. Onder aan de streep: 339,25 euro afgetikt. Vind ik netjes, ik had met een hoger bedrag rekening gehouden.
De Getz rijdt toch een stuk fijner dan een Peugeotje 107. Dat driecilinder geluid komt toch wel sterk in het interieur door, het komt veel blikkeriger over, schakelt minder lekker en hobbelt veel meer dan mijn eigen Koreaanse volhouder! Verder met de missie om de 200.000 kilometer te gaan halen!

eerste echte mankementje

  • 153.484 km

11.12.2014: Heb je op een zaterdag je boodschappen van de supermarkt opgehaald en wil je die thuis uitladen: weigert de achterklep dienst. De boodschappen via de achterbank eruit gehaald. Blijkt dat het handgreepje niet meer te functioneren. Laten repareren. Totale kosten euro 77,56.
Naast het reguliere onderhoud dat ik laat doen aan de auto zie ik dit als het eerste echte mankement(je) aan de auto. De rest is normaal onderhoud/slijtage.

nieuwe voorbanden

  • 157.160 km

08.01.2015. De Dunlops Streetresponse hebben het 64.072 kilometer uitgehouden maar zaten nu wel bijna op het wettelijk minimum. Daarom laten vervangen. Ik heb gekozen voor Toyo's Nano Energy3. Weer in de maat 175/65/14 met snelheidscodering T. Banden zelf waren 41,90 per stuk, de montage en het afvoeren 23 euro zodat ik in totaal 106,80 kwijt was.

De banden weer besteld via Autobandenmarkt.nl en weer laten monteren bij voormalig Daihatsu dealer Van der Vlugt in Almere. Zowel het bestellen als het monteren ging prima. Geen klachten daarover.

Eerste ervaringen met de banden: De auto lijkt iets lichter te sturen, het rubber lijkt iets harder te zijn dan de Dunlops. Misschien iets meer geluid maar dat is slechts fractioneel. Wel opvallend: spinnende wielen bij het eerste stoplicht. Hebben de Dunlops nooit gedaan. Ben benieuwd naar de verdere ervaringen. Label van de banden overigens C voor zowel brandstof als voor regeneigenschappen. Qua benzineverbruik moet het dus niks uitmaken.
Bij bijna 180.000 kilometer kan ik zeggen dat ik geen Toyo's meer wil als volgende band. Op droog zijn ze goed maar op nat vind ik ze erg matig. Ze zijn wel slijtvast. Met 23.000 kilometer die er nu zijn afgelegd is de profieldiepte nog zo'n zes millimeter.

11 jaar op kenteken

  • 163.061 km

Met een kilometerstand van 163061 staat de auto nu 11 jaar op kenteken. Het jaarkilometrage gemiddeld over die elf jaar is daarmee gestegen naar 14.823. Zelf afgelopen jaar 42701 kilometer er bij gereden. Dat is zelfs meer dan dat ik met mijn leaseautootjes reed gemiddeld op jaarbasis. De Getz blijft het goed doen. Eind deze maand weer een grote beurt. Verwacht dat de remmen en blokken aan de beurt zijn, die zitten er inmiddels bijna 90.000 kilometer op. Voor de rest in het geheel geen klachten. Solide karretje!

Grote beurt met schijven en blokken

  • 165.450 km

26.03.2015: De auto is voor een grote beurt geweest. Naast de schone olie, filters en bougies waren er de volgende extra werkzaamheden: schijven en blokken op de vooras (auto begon bij hogere snelheid en fors afremmen te trillen als gevolg van kromme schijven), nieuwe remvloeistof, kentekenplaatverlichting en de rubbers van het koppelings- en rempedaal zijn vervangen. Totale kosten EUR. 651,15. Eigenlijk geen rare dingen dus. Nu op naar september voor de volgende APK. Tegen die tijd zal de kilometerstand zo'n 187.000 kilometer zijn zo is mijn inschatting.

zomercheck

  • 174.684 km

Op 25.06.2015 heb ik de Getz langsgebracht bij Tiggelman Almere voor de zomercheck. Bijna brandschoon is die er doorheen gekomen. Er is alleen een lampje vervangen, that's all. Waarom ik de check heb gedaan? Om een stukje zekerheid. De auto gaat naar het noorden van Denemarken voor een zomervakantie van ons voor een periode van twee weken. Enkele reis? 950 kilometer.

Verder heb ik op 29.06.2015 getankt. Alle tankbeurten heb ik bijgehouden. Ging met de laatste tankbeurt erbij net over de EUR 10.000 heen aan brandstofkosten. Hiervoor heb ik ruim 95.000 kilometer gereden.

terug uit Denemarken

  • 179.986 km

Auto heeft in de periode 10 juli tot 25 juli ongeveer 3500 kilometer voor de kiezen gehad. Op de terugweg van Denemarken naar Nederland een zuinigheidsrecord gehaald met de Getz. Een fraaie 1 op 18,0. Waarschijnlijk te danken aan druk vakantieverkeer en een windje in de rug (zomerstorm) en het feit dat je langzaam naar laagland afdaalt, maar fraai is het zeker. De zondagochtend alleen een korte rit gemaakt maar de eerste honderden meters was er een getik vanuit de motor hoorbaar (klepstoters). Heeft zich daarna niet meer voorgedaan. Zal het aankaarten als de auto in September zijn kleine beurt krijgt met APK.

APK en kleine beurt (11.09.2015)

  • 184.123 km

Donderdag 10.09.2015 is de Getz voor zijn kleine beurt en APK gegaan. Ik had eigenlijk verwacht dat er niks gevonden zou worden. Dat bleek niet zo te zijn.
Eigenlijk twee flinke afkeurpunten:
1. doffe koplampen
2. remleidingen links en rechts gecorrodeerd.
Samen met de kleine beurt (schone olie, oliefilter, interieurfilter) toch weer EUR 570,83.
Omdat ik had aangegeven dat ik na de terugreis vanuit Denemarken één keer de klepstoters had gehoord hebben ze de motor gereinigd met een motorreiniger. Dit heeft zeker effect. De motor loopt echt mooier en lijkt zelfs met minder toeren dezelfde snelheid te behalen. Dit zou dus moeten resulteren in betere verbruikscijfers. Ik ben benieuwd. Natuurlijk hou ik dat natuurlijk weer bij in de verbruiksmonitor.

01.02.2016 mijlpaal: 200.000 kilometer

  • 200.000 km

Op 1 februari om 23.30 passeerde de onverzettelijke Getz de mooie grens van 200.000 kilometer. In eerdere verslagen heb ik gezegd dat ik op dat moment misschien zou gaan inruilen. Inmiddels heb ik besloten om in elk geval nog tot begin 2017 door te gaan. Lekker goedkoop autorijden zo, afschrijving heb ik eigenlijk niet meer. De auto daarentegen is nog steeds betrouwbaar!

still going strong!

  • 203.189 km

03.03.2016: Met 203189 kilometer op de klok staat de auto nu 12 jaar op kenteken. Heb de auto voor zijn "verjaardag" een grote beurt gegeven bij mijn vaste garage Tiggelman in Almere. Het is nog steeds een prima kar, er waren geen reparaties nodig. Meer dan schone olie, schoon oliefilter, bougies, lucht en interieurfilter was niet nodig. Voor net iets meer dan EUR 260,- kan de auto er tot aan eind september er weer tegenaan.

ingeruild!

  • 209.935 km

De Getz is ingeruild op een jongere Hyundai. Op zaterdag 28 mei word ik de 2e eigenaar van een lichtblauw metallic Hyundai i20 1,1 Crdi van september 2012 met 93.500 kilometer op de teller. Een mooie vooruitgang. Ook een flinke investering maar met het aantal kilometers dat ik maak (rond 40.000 kilometer per jaar) ga ik met deze auto rond EUR 75,- per maand op autokosten sparen ten opzichte van de Getz.

Waarom ingeruild? 1. Kostenplaatje, zie boven, de auto is nu toch 12 jaar, krijgt in de achterste wielkasten toch wat bruine uitslag en hoelang blijft een auto van 12 jaar met bijna 210.000 kilometer op de klok nog feilloos functioneren. De auto is nog zeker niet op maar verdient een baasje die wat minder intensief met de auto omgaat. Als er voor de inruil nog bijzonderheden te melden zijn zal ik dat doen, anders is dit het eindverslag. De auto gaat naar een collega of wordt ingeruild. Al gelang wat het beste uitkomt. Ik ga de 01-NV-JG zeker missen, al weet ik dat de opvolger een duidelijk betere auto is!

adios Getz: het gaat je goed!

  • 213.879 km

28.05.2016: Iets over 11 uur is de Getz overgedragen aan een collega van mij. Hij en zijn vrouw gaan de auto als tweede autootje gebruiken. Ik heb de auto intensief gebruikt maar altijd netjes de beurtjes gegeven die de auto nodig had. De auto is op de bekende schade na in een technische goede toestand overgedragen. Vanaf nu geen 40.000 kilometer meer op jaarbasis maar misschien maximaal 15.000. De Getz heeft mij dermate overtuigd dat ik bij het merk ben blijven hangen. De kilometervreter heet vanaf nu: i20 Crdi i-Vision. Deze auto is van september 2012 en moet dus nog 4 jaar worden.

4,0
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    4
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (12)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens