Hyundai Getz 1.3i ActiveVersion (2004)

autoreview

Hyundai Getz 1.3i ActiveVersion (2004)

Signalement

UitvoeringGetz 1.3i ActiveVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2012
KM-stand bij aanschaf99.825 km
KM-stand laatst129.214 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Aankoop van mijn eerste auto

  • 99.000 km

Vandaag heb ik mijn eerste auto gekocht.
Een Hyundai Getz Active Version 1.3 met Airco, met een kilometerstand van 99.000km bij een erkende dealer Kooiman in Oud Beijerland.
De auto is van de eerste eigenaar en de onderhoudshistorie is compleet.

Snel vervolg van mijn review, eerst wat kilometers rijden.

Beweegredenen aankoop, Opties

  • 103.000 km

Eerste bevindingen van mijn eerste auto.
Wat heeft mij doen besluiten deze auto te kopen?
Ik heb research gedaan en kwam uit bij Hyundai, ze kwamen betrouwbaar uit de bus.
Ik ben beginnende bestuurder met een klein budget en wilde niet gelijk een grote dure auto. Mijn oog viel op het model Getz.
Mijn zoektocht begon op verschillende verkoop websites, ik kwam mijn huidige auto tegen bij Kooiman in Oud-beijerland. Daar heb ik een afspraak gemaakt bij de Dealer voor een proefrit.
Na de proefrit die erg goed beviel, vrijwel snel tot een deal gekomen met de Dealer.

Opties: Het model betreft Active Version met Airco.

ABS
Achterbank in delen neerklapbaar
Achterraamverwarming + wisser en interval
Airco
Automatische uitschakeling van de verlichting
3x Bekerhouders
Centrale deurvergrendeling met afstandbediening
2x Elektrische ramen voor
5x in hoogte verstelbare hoofdsteunen
In hoogte verstelbare bestuurdersstoel
In hoogte verstelbare verlichting voorzijde
Isofix bevestigings punten achter.
Kindersloten op de achter portieren
Ontgrendeling van tankdop
Radio cd FM/AM speler met 4x boxen
3e remlicht
Stuurbekrachtiging
1341CC

Extra’s

Trekhaak

Voertuigsoort: Personen auto
Merk: Hyundai
Handelbenaming: Getz 1.3 63KW
Kleur: Blauw
Brandstof: Benzine
Aantal cillinders: 4
Cillinder inhoud: 1341cm3
Aantal zitplaatsen: 5
Massa ledig gewicht: 972kg
Max toelaatbaar gewicht: 1500kg
Max massa te trekken:
Ongeremd 450kg
Geremd 1000kg
Eerste afgifte: 30 juli 2004
Tenaamstelling: 17 februari 2012

APK - Onderhoudsbeurt

  • 109.168 km

De eerste APK - onderhoudsbeurt.

Klein materiaal is vervangen,
Filters
Olieën
Verder geen bijzonderheden.

€ 250,-

Tweede APK – onderhoudsbeurt 15 januari 2014.

  • 117.049 km

Bij de tweede APK – onderhoudsbeurt bleek er helaas het één en ander aan het licht te komen. Zo was de rechter voorwiellager dusdanig versleten dat deze vervangen moesten worden. Ook de bougies waren aan vervanging toe en 2 lampjes van kentekenplaat. Verder was er sluiting ontstaan aan de aansteker ook deze moest vervangen worden. Het uiteindelijke lijstje aan wat er aan de auto is gebeurd (deze kreeg ik overigens niet mee bij de eerste APK- onderhoudsbeurt, dit jaar ben ik naar een andere garage geweest die ook alle merken doet).

APK
Carterstopring
Oliefilter
Bougie
12V 5W lamp
Tectyl bodem zwart
Wiellagerset vooras
Klein materiaal
Aansteker
5W30 Asyntho 1 ltr
Koelvloeistof
Het inlaathuis gereinigd
Luchtfilter & luchtfilterhuis schoon gemaakt.
Remleidingen & carterpan getectyleerd (zat erg veel roest onder de auto).

Voorremblokken gaan nog 5.000 km mee.

Voor de totaal prijs van 500 euro.

Overigens heb ik nog de opmerking meegegeven dat de koppeling laat pakt (versleten koppelingsplaten?) Maar dat bleek allemaal in orde te zijn, gelukkig gezien mijn budget.

Helaas dus onverwachts een dure onderhoudsbeurt dit jaar. Verder is mij opgevallen dat het afgelopen jaar het verbruik toeneemt wat eerst rond de 1.15/1.16 lag is de afgelopen tijd 1.13.
Ook vorig jaar (met een echte winter) was het verbruik lager. Toch merk ik nu de auto een onderhoudsbeurt gehad heeft dat het verbruik wat is verbeterd. Ik rij gecombineerd (snelweg en binnenwegen) gemiddeld 520km op 1 tank tot nu toe (1 op 14). Bandenspanning (voor en achter) heb ik op 2.5 bar staan.

Verder ben ik nog tevreden met mijn eerste auto. Hij rijdt lekker, stuurt haarscherp en schakelt heel soepel. Het interieur is niet heel modern maar dat is voor mij bijzaak. Het comfort van de stoelen is prima, maar niet geschikt om er lange verre reizen mee te maken, ik krijg na een lange rit wel wat last van mijn rug.

Derde APK + Grote beurt 12-02-2015

  • 129.214 km

Onlangs heeft mijn Getz weer een apk + grote beurt gehad. Alles was dik in orde deze keer. Ik heb alleen wat opmerkingen gegeven bij de garage. Zo viel het mij op dat hij koud stationair hoog in zijn toeren was. Ik reed bijvoorbeeld 's ochends de straat uit en kon gerust mijn voeten naast de pedalen laten rusten, hij reed zeker wel zo'n 23km/per uur. Ook viel het mij op dat als de auto koud was, en ik schakel altijd vrijwel direct van 1 naar 2, dat er een bepaald geluid kwam op het moment dat ik de koppeling op laat komen in zijn 2 (dit gebeurd niet in andere versnellingen). Kennis dacht aan de druklager.

Garage heeft (als ik het goed begrepen heb) de choke schoongemaakt, zat vol met vuil. Verder was eigenlijk alles in orde V+A remmen zijn goed (remblokjes waren afgelopen zomer nog vervangen), versnellingsbakolie was ook goed, kachelsysteem is ontlucht en verder:
- Carterstopring
- Oliefilter
- Luchtfilter
- Interieurfilter
- Bougie
- 5W30 Asyntho
- Ruitensproeivulling
Eigenlijk wel alles wat bij een grote beurt hoort. Dit keer voor een bedrag van €350.

Het hoog in zijn toeren is na de beurt verbeterd, het vooruit trekken wat hij steeds deed bij het rustig wegrijden, merk ik nu niet meer. Hij rijdt hooguit nog 18km/per uur.

Aanvulling + nieuwe foto's

  • 129.214 km

Vandaag even wat nieuwe foto's gemaakt van mijn Getz.

Ik heb de Getz nu 3 jaar in mijn bezit en ben er nog zeer tevreden over.
Het verbruik blijft goed in de zomer haal ik er wel 1 op 15,8~ met gecombineerd gebruik (snelweg en binnenwegen). Nu deze winter haal ik zeker nog wel 1 op 15 mee! Lijkt mij een heel net verbruik voor een bijna 11 jaar oude auto. Ik ben van plan nog wel een aantal jaren mee te blijven rijden met deze Getz. Het herkenningspunt van dit model is toch wel het strakke stuurgedrag en het soepele schakelen (boterzacht), wat ik ook lees uit andere reviews. Ik heb tussendoor wel eens in een andere auto gereden, maar dan blijft de Getz echt mijn voorkeur houden, gewoon een degelijk goed en betrouwbaar autootje.

Verder heb ik afgelopen zomer een verstelbare armsteun met opbergvak besteld voor dit type Getz vanaf 2004. Makkelijk te monteren, deze valt namelijk over de bekerhouder achter de handrem heen (dus ook weer makkelijk te demonteren). Het bevalt zeer goed, armsteun zit niet te hoog en niet te laag, het verbeterd voor mij het rijcomfort.

Ik heb wel 1 opmerkelijk puntje (eigenlijk vanaf het begin af aan al).
Bij 120 km/per uur draait de motor 3500 toeren en vind ik dat de motor behoorlijk lawaaiig is naar binnen toe. Eigenlijk wordt het geluid (zeker als ik nog harder ga rijden 130-140) zo vermoeiend aan de oren, dat het niet lang vol te houden is. Iets onder de 120, heb ik geen last van het lawaai. Ik vind de auto verder ook stationair zeer rustig lopen, je hoort hem verder amper. Herkennen andere Getz rijders dit? En is hier wat aan te doen?

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.