Hyundai Getz 1.4i DynamicVersion (2006)
As good as it Getz
De 1,4-liter waarmee de Getz nu is uit-gerust, ontpopt zich als een lekker rap motortje. De 97 pk zijn duidelijk waarneembaar, zolang je de motor een beetje op toeren houdt, tenminste. Want pas bij zo'n 4.000 tpm begint er leven in te komen, maar dan is hij redelijk rumoerig.
Schakelen doet de Getz goed, maar de slagen van de pook zijn wat lang. Daar staat tegenover dat het stuur goede feedback geeft. De kleine Hyundai biedt een prettig gedoseerde hoeveelheid weerstand, waardoor je steeds goed voelt wat er allemaal onder de voorwielen gebeurt. De Getz laat zich daardoor erg lekker over bochtige wegen sturen en biedt ook ruimte voor speels rijgedrag. Stuur je een bocht snel in, dan krijg je een forse dosis onderstuur. Door plotseling van het gas te gaan, kun je de achterhand lekker laten uitbreken.
Vrolijk interieur
Het interieur wordt gesierd door rode banen stof in de stoelbekleding en portieren, rood leer op de pookknop en zelfs rode stukken op het stuurwiel, zonder dat het kitscherig wordt. Aluminiumlook details op de deur-panelen en de middenconsole maken het kleurenfeest compleet. Alleen daar waar er pictogrammen op staan, zie je dat dit 'geborstelde aluminium' in werkelijkheid uit de spuitgietmachine komt.
Voor je strekt zich een strak, overzichtelijk dashboard uit. Het klokkencluster is eenvoudig en saai: snelheidsmeter, toerenteller, benzinemeter en een kleine digitale kilometerteller. Van informatie over de motortemperatuur blijf je verstoken.
Er is gebruikgemaakt van betere materialen dan we gewend waren van Koreaanse auto's. Neem bijvoorbeeld de luchtroosters met strakke, goed aan-sluitende lamellen die in dichte toestand een vrijwel vlak geheel vormen. Het ziet er heel goed uit.
'Onze' Getz is de DynamicVersion, die als enige verschil met de goedkopere ActiveVersion een handmatig bediende airconditioning biedt. Standaard heeft de Getz onder meer centrale vergrendeling met afstandsbediening, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch verwarmde en verstelbare buitenspiegels, hoogteverstelling van het stuurwiel en mistlampen.
Hoog gegrepen
Het totaalplaatje is dat van een sportief autootje, maar dat wordt een beetje ontkracht als je gaat zitten. De zitpositie is gewoon wat te hoog, zelfs wanneer je de stoel in de allerlaagste stand zet. Het is niet in overeenstemming met het verder vlotte uiterlijk van de Getz. Voor een bestuurder van iets bovengemiddelde
lengte is het ook nog eens hinderlijk. Niet dat de hoofdruimte te beperkt is, die is er namelijk genoeg, maar door de hoge positie kijk je tegen de forse binnen-spiegel aan. Positief aan de stoel is de rugleuning, die tot hoog in de rug veel en stevige steun biedt.
Achterin is het voor twee volwassenen prima toeven. De middelste hoofdsteun en drie driepuntsgordels suggereren dat de Getz-achterbank drie passagiers kan herbergen, maar dat is – op langere ritten tenminste – wat te hoog gegrepen. Over hoog grijpen gesproken: een van de driepuntsgordels zit aan het plafond bevestigd. Daardoor hangt hij pontificaal voor de achterruit, precies in het gezichtsveld via de achteruitkijkspiegel; ronduit hinderlijk.
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Getz 1.4i DynamicVersion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 13.495 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.399 cc |
Maximaal vermogen | 71 kW / 97 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 126 Nm bij 3.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.825 mm / 1.665 mm / 1.490 mm |
Wielbasis | 2.455 mm |
Massa leeg | 1.000 kg |
Laadvermogen | 510 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 450 kg |
Banden | 175/65R14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,6 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,2 s / 8,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,2 s / 13,6 s |
Brandstofverbruik | 6,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 149 g/km |