Hyundai Getz 1.5 CRDi VGT DynamicVersion (2008)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Getz 1.5 CRDi VGT DynamicVersion |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2008 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 15.000 km |
KM-stand laatst | 185.000 km |
Getz, de vorige auto
- 185.000 km
Ergens in de zomervakantie 2009 kwam ik bij een handelaar in Friesland de Getz CRDI tegen. De auto waar ik toen in reed had groot onderhoud nodig (schokbrekers, uitlaat, distributieriem, banden etc) en zou na de investering, ook gezien de km stand, een lage dagwaarde blijven behouden. Inruil zou geen slechte optie zijn. De Getz was 2 jaar oud, had slechts 15.000 op de teller. De handelaar had een partij voormalig huurauto’s gekocht, welke 1 seizoen hadden rondgereden in het Spaanse land.
De auto had wat kleine beschadigingen aan de achterklep en er is ooit een nieuwe bumper in Spanje gemonteerd. De prijs was goed. Alles electrisch, lederen stuur, schijfremmen op de achteras, LM velgen, armsteun (aan stoel). Een uitvoering welke niet in Nederland geleverd is geweest. Na een proefritje de deal gemaakt. In oktober 2012 ingeruild (bij 185.000 km) op een nieuwe i20 benzine.
Wat is er in de 3 jaar en 170.000 km gebeurd:
Gelijk 4x Bridgestone Turanza 185/70-14 erop, Hankook kauwgom eraf.
UltraRacing H frame, Strutbar en Stabilisatorstang (achter) gemonteerd (excellente pasvorm).
Bij 50.000 km EBC Green Stuff remblokken voor, EBC ‘standaard’achter, K&N luchtfilter.
Iedere 15.000 km olie + filter + interieur luchtfilter
Iedere 30.000 km 2 voorbanden, achterbanden na 90.000 km
2x remolie, 1x versn.bak olie en koelvloeistof .
Bij 170.000 km 2 achterschokbrekers
Verder, buiten de problemen, niets.
Olieverbruik: ½ liter op 15.000 km bij inruil.
Problemen:
Bij aanschaf (15.000 km) bleek de rechter hoes van de aandrijfas een gaatje te hebben en werd het vet uit de homokineet geslingerd. Dit is gerepareerd, maar bij 140.000 km begon de homokineet te tikken bij het insturen. Bij de sloop een complete aandrijfas met lagerblok etc gekocht voor € 50,- en laten monteren bij een onderhoudsbeurt.
Dashboardverlichting ging langzaam uit na 150.000 km (lampjes zelf vervangen),
RA remklauw liep vast rond de 160.000km, afgesleept en garage heeft klauwtje gereviseerd (nieuwe veel geld).
Positief:
Trekkracht van de turbodiesel (vreet wel wat banden), zeer soepel,
Kraak en rammelvrije auto,
Na de aanpassingen van het onderstel een goede wegligging en goed remmen,
Afschrijving (aanschaf-inruil = € 0.05 per km),
Betrouwbaar.
Negatief:
Saaie auto om te zien,
Windgeruis,
De auto waar ik de meeste snelheidsovertredingen mee heb gehad ;-)
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties4
- Comfort3
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Uitgelicht aanbod
Lees ook

Hyundai Getz 1.4i DynamicVersion (2006)

Test: Hyundai Getz (2005)

Rover 75 2.5 V6 Classic (2000) - 405.772 km - Klokje Rond

Test Porsche 911 Carrera T - lichter, luider, leuker

Bugatti EB112: dertig jaar geleden droomde wederopgestane merk van supersedan
