Hyundai Getz 1.5 CRDi VGT DynamicVersion (2008)

autoreview

Hyundai Getz 1.5 CRDi VGT DynamicVersion (2008)

Signalement

UitvoeringGetz 1.5 CRDi VGT DynamicVersion
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2008
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf15.000 km
KM-stand laatst185.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Getz, de vorige auto

  • 185.000 km

Ergens in de zomervakantie 2009 kwam ik bij een handelaar in Friesland de Getz CRDI tegen. De auto waar ik toen in reed had groot onderhoud nodig (schokbrekers, uitlaat, distributieriem, banden etc) en zou na de investering, ook gezien de km stand, een lage dagwaarde blijven behouden. Inruil zou geen slechte optie zijn. De Getz was 2 jaar oud, had slechts 15.000 op de teller. De handelaar had een partij voormalig huurauto’s gekocht, welke 1 seizoen hadden rondgereden in het Spaanse land.
De auto had wat kleine beschadigingen aan de achterklep en er is ooit een nieuwe bumper in Spanje gemonteerd. De prijs was goed. Alles electrisch, lederen stuur, schijfremmen op de achteras, LM velgen, armsteun (aan stoel). Een uitvoering welke niet in Nederland geleverd is geweest. Na een proefritje de deal gemaakt. In oktober 2012 ingeruild (bij 185.000 km) op een nieuwe i20 benzine.

Wat is er in de 3 jaar en 170.000 km gebeurd:
Gelijk 4x Bridgestone Turanza 185/70-14 erop, Hankook kauwgom eraf.
UltraRacing H frame, Strutbar en Stabilisatorstang (achter) gemonteerd (excellente pasvorm).
Bij 50.000 km EBC Green Stuff remblokken voor, EBC ‘standaard’achter, K&N luchtfilter.
Iedere 15.000 km olie + filter + interieur luchtfilter
Iedere 30.000 km 2 voorbanden, achterbanden na 90.000 km
2x remolie, 1x versn.bak olie en koelvloeistof .
Bij 170.000 km 2 achterschokbrekers
Verder, buiten de problemen, niets.
Olieverbruik: ½ liter op 15.000 km bij inruil.

Problemen:
Bij aanschaf (15.000 km) bleek de rechter hoes van de aandrijfas een gaatje te hebben en werd het vet uit de homokineet geslingerd. Dit is gerepareerd, maar bij 140.000 km begon de homokineet te tikken bij het insturen. Bij de sloop een complete aandrijfas met lagerblok etc gekocht voor € 50,- en laten monteren bij een onderhoudsbeurt.
Dashboardverlichting ging langzaam uit na 150.000 km (lampjes zelf vervangen),
RA remklauw liep vast rond de 160.000km, afgesleept en garage heeft klauwtje gereviseerd (nieuwe veel geld).

Positief:
Trekkracht van de turbodiesel (vreet wel wat banden), zeer soepel,
Kraak en rammelvrije auto,
Na de aanpassingen van het onderstel een goede wegligging en goed remmen,
Afschrijving (aanschaf-inruil = € 0.05 per km),
Betrouwbaar.

Negatief:
Saaie auto om te zien,
Windgeruis,
De auto waar ik de meeste snelheidsovertredingen mee heb gehad ;-)

4,3
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens