Hyundai Getz 1.3 GLS (2003)

Hyundai Getz 1.3 GLS
De Hyundai Getz vult het gat tussen Atos en Accent. De compacte Koreaan is ons alles meegevallen en laat zelfs een positieve indruk achter. Maar met het hele gezin in de Getz naar Parijs lijkt ons geen goed idee.

De Getz komt uit Hyundais eigen ontwerp-keuken. Het model ziet er fris uit, ook al zijn er tal van stylingdetails die we herkennen van directe concurrenten. Hij is leverbaar als drie- en vijfdeursversie en er is keuze uit drie motoren, de 1.1i, 1.3i en de 1.6i. Het uitrustingsniveau van de Getz GLS is prima. Standaard heeft hij twee airbags voorin, terwijl zij-airbags 425 euro extra kosten. Een airco is standaard, net als centrale portiervergrendeling, een in hoogte verstelbaar stuur, elektrische bediening op de voorste zijruiten en een in delen neerklapbare achterbank. De Getz heeft verder ook elektrisch bediende buitenspiegels, drie hoofdsteunen en drie driepuntsgordels achterin, mistlampen vóór en behalve hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel ook diepteverstelling.
Alles ziet er netjes uit, maar Hyundai is met de Getz op de zakelijke toer gegaan. Alsof ze nooit de kritiek hebben gelezen op de saaie, donkere Volkswagen-interieurs. De Getz is voorzien van bruikbare portiervakken en bovendien heeft hij een opbergplank onder het dashboard. Over bergruimte gesproken: de inhoud van de bagageruimte van de Koreaan is 254 liter. Het ruim heeft echter een dubbele bodem, waaronder je bijvoorbeeld nog twee diplomatenkoffertjes
kwijt kunt.
Auto's in de compacte klasse zijn tegenwoordig vaak lekker ruim. De Getz heeft
met 2,46 meter een forse wielbasis en biedt zowel voor- als achterin voldoende hoofdruimte en beenruimte voor de achterpassagiers. Zouden we dan met drie
volwassenen op de achterbank naar Parijs rijden? Nee, niet met de Getz. Hij mag
achterin dan drie hoofdsteunen en drie driepuntsgordels hebben, op de achterbank
is het voor tieners al krap. Je zit voorin best goed en de stoelen bieden voldoende zijdelingse steun. De rugleuningen zijn lang genoeg en bieden ook lange mensen een goede zit. De bestuurder kan trouwens met gemak een goede positie vinden, want de stoel heeft niet alleen hoogteverstelling, maar ook de hoek van de zitting is instelbaar.


Lekker opschieten
Het weggedrag van Getz valt ons lang niet tegen. Hij is netjes stabiel en rijdt gewoon goed. In de bochten – maar dan moet je wel veel haast hebben – laat hij merken liever rechtuit te willen, maar dat gaat bijzonder goedmoedig. De Hyundai overtreft daarmee onze verwachtingen. 'Onze' Getz beschikt over een 82 pk sterke 1,3-litermotor. Wij vinden die motor voor gebruik op de riant van flitspalen voorziene Nederlandse wegen niet onderbemeten. Integendeel, als je actief schakelt, kun je best plezierig opschieten. De Getz sprint bijvoorbeeld in dertien tellen naar 100 km/h. Maar wie regelmatig met vijf personen en/of (veel) bagage naar het buitenland gaat, kan beter kiezen voor de 105 pk leverende 1.6i. De 12-klepsmotor van de Getz laat gemiddeld 1 op 12,1 noteren. Onze testwaarden zijn altijd wat ongunstiger dan die van alledag. Maar de fabrieksopgave van 1:16,4 zal naar ons idee nauwelijks haalbaar zijn.
De Hyundai Getz is een volwassen auto voor een concurrerende prijs. Hij is ons
helemaal niet tegengevallen; niet alleen qua rijden maar ook qua afwerking. Kijk
bijvoorbeeld maar eens naar de rubber dopjes aan het einde van de hoedenplank,
zodat die niet tegen de achterklep kan gaan trillen. Ook op het vlak van uitrusting,
zuinigheid, motorgeluid en zitcomfort valt de Getz ons mee. En niet te vergeten zijn prijs.

Signalement

Merk Hyundai
Model Getz 1.3i GLS
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 12.595

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.341 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 119 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.810 mm / 1.665 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.455 mm
Massa leeg 972 kg
Laadvermogen 528 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 6,1 s / 8,9 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Lezersreacties (3) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.