Hyundai Getz 1.3i – 2003 – 305.390 km - Klokje Rond

Rijden tot februari

59 reacties

Video
AutoWeek 38 2021
AutoWeek 38 2021

Je leest het in AutoWeek 38 2021

De Hyundai Getz van Jelle Algra doet sinds 2014 dienst in zijn familie. Vorig jaar nam hij hem met gesloten beurs over van zijn moeder. In al die jaren tikte de Koreaan kalmpjes aan zijn kilometers weg en onlangs bereikte hij een Klokje Rond-waardige kilometerstand. Vandaag mag de Getz zijn kwaliteiten bewijzen.

Jelle kreeg de Hyundai Getz van zijn moeder nadat de Koreaan startproblemen kreeg. “Het bleek dat er een transponder niet meer goed was. Ik heb wat bekabeling omgelegd en sindsdien doet hij het weer prima”, zegt hij. Het leverde hem toch maar mooi een gratis auto op.

“Binnenkort wil ik er een nieuwe koppeling in zetten. Het huidige exemplaar is nog origineel en begint versleten te raken. Ik ben me een beetje aan het verdiepen in autotechniek. Ik verzamel wat gereedschap en word regelmatig geholpen door een vriend die vroeger automonteur was. De Getz komt alleen in de garage voor de apk. Ik weet natuurlijk wel dat deze auto niet meer het eeuwige leven heeft, maar ik heb geen haast om iets nieuws in huis te halen. Het moet echter wel vertrouwd en veilig blijven.”

Jelles moeder kocht als vervanger van deze Getz een Opel Corsa C met gerobotiseerde handbak. “Als ik haar zo hoor, heeft ze er spijt van dat ze deze auto heeft weggedaan. Overigens is ons bij aankoop verteld dat de eerste eigenaar van deze Getz de vrouw van de directeur van de Hyundaidealer in Appingedam is geweest, maar dat zeggen ze misschien wel vaker.”

GEEN ONHEIL

Keurmeester Tim de Leeuw heeft zijn eerste commentaar al klaar als de auto na de proefrit op de brug staat. “In het onderstel rammelt van alles. Ik denk dat we bij de ophanging wel het één en ander gaan vinden.”

Voordat de motorkap opengaat, is er een opmerking over de koplampen. “Die zijn harstikke dof en geven weinig licht meer. Ik hoorde dat je erg noordelijk in Groningen woont. In zo’n buitengebied lijkt het me verstandig om goede verlichting te hebben. Eigenlijk zou je ze elk jaar moeten polijsten.”

Als we ons over de motor buigen, is er eerst de vraag waar de tik vandaan komt die hoorbaar is. Jelle weet zelf het antwoord al: “De klepstoters zijn niet zo goed meer. Hij heeft altijd goedkope olie gehad en dat is waarschijnlijk de oorzaak”, zegt hij. Op lekkages of ander onheil is het 1.3-tje niet te betrappen. Onderaan de auto is het prijsschieten. “Die rammels zijn allemaal goed verklaarbaar”, zegt Tim. “Ik noteer zomaar even de aandrijfassen, hitteschilden, stuurkogels en een motorkantelsteun die zeker zorgen voor bijgeluiden.” Ook wordt Jelle nog even gewezen op de brandstofleiding. “Die is verregaand verroest. Het duurt niet lang meer voordat die gaat lekken.”

Verder wordt hij erbij geroepen omdat er een koelslang aan de radiateur wel heel erg los zit. “Daar lekt hij koelvloeistof en het ziet er naar uit dat die elk moment definitief los kan raken. Als je binnenkort langs de kant van de weg staat, weet je waar je direct moet gaan zoeken.”

EINDELOOS DOORGAAN

Het echte probleem zagen we echter al een beetje aankomen. De dorpels zijn verregaand verroest. Tim: “Je mag blij zijn dat Joep er vandaag niet is want die had ze met een schroevendraaier helemaal opengetrokken.” Ook Tim peurt binnen de kortste keren echter een heel gat open. De reparatie die Jelle twee jaar geleden liet doen, houdt het ook niet lang meer. “Je zou nog kunnen overwegen om er nieuwe stukken in de lassen. Voor de apk mag je daarmee eindeloos doorgaan, maar het is de vraag of je nog ophangpunten kunt vinden voor die nieuwe stukken. Dit is wel heel ernstig hoor”, zegt Tim.

Voor Jelle komt het niet als een verrassing. “Die dorpels zijn al jarenlang een probleem, maar dat hij zo ver verroest zou zijn, had ik niet verwacht. In februari loopt de apk af. Ik heb dus nog ruim de tijd om iets anders te zoeken, want ik begrijp ook wel dat dit niet meer kan. Een Klokje Rond-keuring wilde ik altijd nog eens doen met deze auto, omdat hij na al die jaren trouwe dienst een eervol afscheid verdient.”

Voordat de Hyundai Getz door dit verhaal de historie ingaat als notoire roestbak: denk er wel aan dat deze auto achttien jaar oud is en al die jaren in Noord-Groningen in de zeelucht heeft gebivakkeerd. Daarin corrodeert alles veel sneller dan elders. Jelle begint intussen al te filosoferen over een nieuw vervoermiddel. “Mijn droomauto is een Hyundai Genesis Coupé, maar die zijn moeilijk vindbaar en bovendien nog flink aan de prijs. Ik denk daarom dat de volgende auto een Audi S5 wordt”, aldus Jelle. Ja ja, dat lees je goed. Dat noemen we nog eens een vooruitgang!

DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER

“Het is een echte stadsauto, die niet meer de mooiste is en bovendien intensief is gebruikt. Hij voelt niet meer goed en rammelt aan alle kanten. Daaraan valt nog wel iets te doen, maar het is de roest die deze auto nu de nek omdraait.”

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Signalement

Merk Hyundai
Model Getz 1.3i GL
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 11.095

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.341 cc
Maximaal vermogen 60 kW / 82 pk bij 5.700 tpm
Maximaal koppel 119 Nm bij 3.200 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 3.810 mm / 1.665 mm / 1.490 mm
Wielbasis 2.455 mm
Massa leeg 976 kg
Laadvermogen 524 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.000 kg / 450 kg
Banden175/65R14Prijzen
Topsnelheid 164 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,5 s
Brandstofverbruik 6,1 l/100km
CO2-uitstoot 148 g/km

Lezersreacties (59) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.