Hyundai Coupé 2.0 FX (2000)

Feestneus

Hyundai Coupé 2.0 FX
Je bent jong (van hart) en je wilt wat. Iets sportiefs. Iets uitdagends. Iets aparts. Nee, geen sedan, station, hatchback of MPV. We willen iets speciaals! Een coupé misschien, een lekker opvallende? Nou, wat dacht u van de Hyundai Coupé?

Onze Coupé is gestoken in een splinternieuw geel (knal-, kanarie-, banaan-, zegt u 't maar) feesttenue. Het meest bijzonder is wel de feestneus van de Hyundai. De ontwerpers voorzagen haar van een apart uiterlijk. Die dubbele koplampen zijn wat ons betreft geen wonder van uiterlijke schoonheid. We tellen aantal lampen voorop: tien! Daar kun je nog eens aandacht mee trekken...
De facelift veranderde weinig aan de basisvormen van het volslanke figuur. Het werd alleen wat jeugdiger gemaakt. 't Kontje werd strakker en impossanter tegelijk. De achterlichten lijken wel erg op die van een sedan. De dikke uitlaat, de scherpe spoiler en de flinke openingen leggen nadruk op haar feestelijkheid.
De Coupé wordt aangedreven door een 2,0-litermotor. Het is een moderne krachtbron met twee bovenliggende nokkenassen, goed voor 138 pk. Met een trekkracht van 182 Nm kom je heel aardig vooruit: 0-100 in 8,6 s. Opvallend, want twee jaar geleden hadden we de 'oude' Coupé met dezelfde motor en die deed over dezelfde sprint ruim 10 tellen. Aan de motor of het gewicht van de auto veranderde niets. Blijkbaar verschilt de fijnafstemming van exemplaar tot exemplaar.
Minder goed is zoals gezegd het toontje dat de Hyundai aanslaat. Je oren worden getrakteerd op een rauwe brul als je flink gasgeeft of op een indringende brom als je constant rijdt.
Ook het rijgedrag is verre van sportief. Hij staat vrij slap op de veren (kijk uit bij verkeersdrempels) en is eigenlijk veel te comfortabel. Het onderstel heeft ook wat rare trekjes. Zo is de Coupé heel gevoelig voor sporen in de weg. Rij je op een provinciale weg - die altijd wel een beetje hol of bol is - dan heeft hij grote moeite om recht te blijven. Houd het stuur stevig vast, want voor je het weet ga je links of rechts het gras in.
Liggen er onder het asfalt boomstronken of heb je in de weg andere kleine hobbels, dan doet de Hyundai wel hele rare dingen. In de bochten dan stapt de achterkant gewoon een hele stap opzij. Zitten ze in de rechte weg dan voel je de schok door de hele auto gaan.

Dank je feestelijk

Kennelijk hoort bij een sportieve uitstraling veel aluminium in het interieur. Althans het moet minimaal op alu líjken. Kippenvel kregen we in de Hyundai Coupé. Maar niet omdat we tot in diep ons hart geroerd werden door de schoonheid, nee, wat de Koreanen hier hebben gedaan is om te huilen. De ring om de pookknop valt nog wel mee. Er zitten echte inbusboutjes in. Veel erger is al de pookknop. Gewoon van plastic, waar in het aluminiumgrijze gedeelte puntjes zijn gezet als een soort imitatieboutjes.
Niet zo heel erg is de zilvergrijze verf die is gebruikt om het zwarte interieur een beetje op te fleuren. Je vindt het op de bovenkant van het dashboard en op de deurafwerking aan de bestuurderskant. Maar oh, wat zijn die knoppen van de verwarming erg. Net als op de versnellingspook zitten er puntjes op die je moeten doen denken aan schroefjes.
Het allervreselijkste detail hebben we voor het laatst bewaard. De knoppen voor onder meer achterruitverwarming en achterruitenwisser zijn niet alleen onduidelijk voor de gebruiker, maar het ontwerp... Ze zitten ook nog eens op een vreselijke plek - achter het stuur verstopt - en als je ze indrukt voelen ze net zo goedkoop aan als ze eruitzien. Dank je feestelijk.
De stoelen zijn daarentegen weer uitstekend. De leuning en de zitting zijn lang genoeg zodat je schouders en je bovenbenen goed ondersteund worden. Ook op lange stukken hadden wij geen klachten over het meubilair. Voor wie mensen achterin laat instappen heeft de Koreaan een onprettige verrassing in petto. De stoel springt niet terug in de oude stand en dat is ronduit lastig. Achterin zitten is trouwens niet aan te raden.
Het stuur is in hoogte verstelbaar, een diepteverstelling zit er helaas niet op. In de FX-uitvoering word je verwend met allerlei leuke dingetjes. Natuurlijk elektrische raam- en spiegelbediening, maar ook airconditioning, airbags, ABS, een elektrische antenne, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, etc. Alles zit erop en eraan.
De Hyundai is een opvallende, stijlvolle verschijning - van buiten dan - en z'n prestaties zijn echt niet verkeerd. Maar een echte sportauto? Nee, dat is hij niet.

Signalement

Merk Hyundai
Model Coupé 2.0i FX
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 21.775

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.975 cc
Maximaal vermogen 102 kW / 138 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 182 Nm bij 4.900 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.345 mm / 1.730 mm / 1.303 mm
Wielbasis 2.475 mm
Massa leeg 1.150 kg
Laadvermogen 450 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 550 kg
Banden205/50VR15Prijzen
Topsnelheid 201 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,9 s / 12,9 s
Brandstofverbruik 8,8 l/100km
CO2-uitstoot 209 g/km