Hyundai Atos 1.1i DynamicVersion (2004)
Net wel, of net niet
De Koreanen hebben alles uit de kast getrokken om de Atos een 'volwassen' voorkomen te geven. De fraai geboetseerde voorgevel ziet er kloek uit, maar sluit niet helemaal aan bij de rest van de carrosserie. De grote koplampen verwacht je eerder op een forsere auto. De achterlichtunits zijn vervangen door exemplaren met een dosis Volkswagen Passat. Ze staan 'm goed.
Hoewel de Atos zich graag groter voordoet dan hij is, blijft 'ie met z'n lengte van iets meer dan 3,5 meter gewoon een kleintje. Het ruime en uitgekiend ingedeelde interieur wordt mede mogelijk gemaakt doordat de wielen zich op de uiterste hoeken van de carrosserie bevinden. De wielbasis van de Atos is 2,38 meter, de inhoud van de bagageruimte 253 liter. Veel verder dan een paar tassen kom je dus niet en wie serieus wil gaan inladen, zal de zitplaatsen van de achterpassagiers moeten opofferen. Als je de zittingen opklapt, ontstaat een vlakke laadvloer wanneer je de standaard gedeelde rugleuning neerklapt. Het resultaat is een niet onaanzienlijke 889 liter bagageruimte.
Passagiersruimte
Ga er trouwens niet van uit dat je als volwassene achterin riant kunt zitten. Je knieën zul je namelijk echt naast de voorstoel kwijt moeten, want anders zit je in de ruggen van de mensen voorin te prikken. Maar voor kinderen is er ruim voldoende plek. Voor in de Atos overheerst het 'busjesgevoel', dat aangewakkerd wordt door de hoge zit in deze auto. In de Hyundai gaat het er bovendien niet erg frivool aan toe en helaas moeten we constateren dat goedkoop aandoende en aanvoelende kunststof op deuren en dashboard overheerst. Dat draagt allesbehalve bij aan een goede kwaliteitsindruk. Een toerenteller zoek je tevergeefs, evenals een dashboardkastje met deksel. Goed, alle noodzakelijke knoppen en hendels zijn aanwezig, maar daar is dan wel alles mee gezegd. En schuifjes voor de bediening van de ventilatie zijn nu echt uit de tijd. Langere mensen die achter het iele, niet verstelbare, stuurwiel kruipen, zullen merken dat de stoel eigenlijk niet ver genoeg naar achteren kan schuiven en dat de ondersteunende capaciteiten van de zetels niet overhouden. Al met al worden we niet dolenthousiast van de leefomgeving in de Atos.
'n Crime
Op de dag dat we de metingen verrichten, staat er een stevige bries, die onze metingen nogal beïnvloedt. Vooral de tussensprint van 80 naar 120 is een ware crime. Tegen de wind in neemt die 'sprint' bijna gevaarlijke vormen aan. In '5' ben je zomaar 'n halve minuut kwijt. De Koreaan heeft niet te veel last van overhellen in de bocht en ook over de communicatie met de voorwielen zijn we te spreken. Z'n 1,1-litertje is traag, maar het rumoer aan boord valt mee en voor stadsverkeer is z'n 59 pk voldoende. Op snelwegtempo echter, moet je je geen illusies maken over zijn sprintcapaciteiten.
Weinig opties
Bij kleine auto's als deze drie is het gebruikelijk dat de lijst met opties vrij beperkt is. In het geval van de Atos klopt dat ook; óf het zit er standaard op, óf het is niet leverbaar. Het enige wat je voor je Atos kunt bijbestellen, is ABS (€ 695), airco (€ 995) of een afstandsbediening voor de portiervergrendeling (€ 241).
Signalement
Merk | Hyundai |
---|---|
Model | Atos 1.1i DynamicVersion |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 9.845 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.086 cc |
Maximaal vermogen | 43 kW / 59 pk bij 5.450 tpm |
Maximaal koppel | 89 Nm bij 2.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 35 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.565 mm / 1.525 mm / 1.570 mm |
Wielbasis | 2.380 mm |
Massa leeg | 859 kg |
Laadvermogen | 477 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 400 kg |
Banden | 175/70R13Prijzen |
Topsnelheid | 146 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,8 s (fabrieksopgave: 15,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 8,0 s / 11,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 19,1 s / 26,6 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 140 g/km |