Hyundai Accent 1.5i GLS (2000)

Easy Jet of Economy Class?

Hyundai Accent 1.5 GLS
Wie op Business Class-niveau wenst te vliegen, zal helaas ook Business Class-munten op tafel moeten leggen. Dat gaat zéker ook op voor de autowereld. Gelukkig zijn er ook serieuze auto's voor minder geld. Easy Jet-prijsjes? Dat niet, wel Economy Class...

Mogen we even voorstellen: de Hyundai Accent. Een kloek sedanmodel, met redelijk veel ruimte, heel verdienstelijke power achter het gaspedaal en een uitrusting waarvan je zo hier en daar behoorlijk staat te kijken. Kijk, dat mogen we nou graag zien. Value for money. De Hyundai Accent is duidelijk behoudend van snit, maar strak afgewerkt. De grille is wat ons betreft duidelijk even wennen, maar de grote lampen, de vouwtjes over de motorkap en een krachtige accentlijn die op heuphoogte over de flanken loopt, geven hem toch een eigen gezicht. Van achteren gezien, doet hij zelfs heel modern aan. Daar vind je ook weer die grote verlichtingsblokken en een snaaks in de klep geïntegreerd spoilerrandje.
Of je een Accent mooi vindt, blijft een kwestie van smaak. En waarschijnlijk ook wel van je leeftijdscategorie. Een jeugdige uitstraling heeft hij niet, maar ondanks het ingetogen prijskaartje van net boven de 30 mille rij je absoluut niet voor schut.
Dan maar eens binnen kijken. De Accent heeft een heel behoorlijke kofferbak, maar door hoge bodem komt hij niet verder dan 334 liter. Niet echt verkeerd, maar het kan beter. Gelukkig is de bank in ongelijke delen neerklapbaar. De bagageruimte is van buiten af alleen met de sleutel te openen. Ook het lomp grote scharniermechanisme is geen pré. Dit zorgt er tevens voor dat je moet opletten je denkraam niet gemeen tegen de rand van de klep te stoten. Die blijft namelijk op ooghoogte hangen.
Bij de Hyundai Accent wordt het beeld van zijn uiterlijk heel logisch in het interieur doorgetrokken. Wat behoudend dus. Zowel waar het de vormgeving betreft als de afwerking en de stoffen. Toch zitten er ook wel moderne accenten in. Denk aan de strak gevormde middenconsole en het (ruimte winnend) lichtjes naar voren uitgeholde dashboard aan de rechter kant. Maar... welke designer heeft die lelijke plastic grille over de speakers bedacht?
De aanpak mag dan wat klassiek zijn, maar alles is overzichtelijk geplaatst en makkelijk te bedienen. Zelfs de kennelijk onmisbare beker- en blikjeshouders ontbreken niet.

Veel bijgeleerd

De Accent heeft naar onze smaak een sprong vooruit gemaakt als het gaat om het zitcomfort. Zijn voorstoelen zijn prettig groot, goed van vorm en lekker stevig gevuld. Daar komt nog bij dat je voldoende leefruimte om je heen hebt. Weinig tot niks mis mee. Achterin is het een beetje hetzelfde verhaal. De Accent valt op door zijn mooi hoge rugleuning, terwijl hoofd- en beenruimte voor volwassen passagiers redelijk zijn. Net aan, allemaal. Een iets hoger en langer zitvlak was bijvoorbeeld aardig geweest.
De Accent is niet de meest verfijnde rijmachine die je kunt bedenken, maar dat mag je voor pakweg 31 mille ook niet verwachten. Wat hij in de fijne details mist, wordt voor een belangrijk deel gecompenseerd door een verbluffend riante uitrusting. In onze GLS troffen we zaken aan tot en met ABS met elektronische remkrachtverdeling, twee airbags en zelfs airconditioning.
Met twaalf kleppen perst de 1.5-litermotor van de Accent er 90 pk uit. Maar dat is verpakt in een gelijkmatig karakter en rustige versnellingsstappen. Hij komt op zijn gemak uit de startblokken en versnelt ook daarna gelijkmatig. Waarbij de bak trekzeker, maar met vrij grote slagen schakelt. De motor bromt alleen hoorbaar als je op gang komt, maar houdt zich daarna lekker koest.
Je moet dus wat in dynamiek inleveren, maar krijgt daar comfort en een veel lager geluidsniveau voor terug. Eerlijk gezegd, past dat bij het hele design en het behoudende karakter van de auto. Zo stuurt hij bijvoorbeeld ook heel lichtvoetig, in korte bochten misschien zelfs iets te veel bekrachtigd.
Aan de andere kant voelt de vering zeker voor een Koreaan opvallend stevig aan en hebben de banden voldoende tractie. Sportief is hij niet, maar de Accent stuurt voorspelbaar. Met de gangbare dosis onderstuur en een onderstel dat niet al te rap de weg kwijtraakt, staat hij ook op een klaverblad of dijkweggetje zijn mannetje. Er is merkbaar aan gewerkt om hem een meer Europees gevoel mee te geven. Wat tijdens het rijden ook opvalt is het goede uitzicht rondom.
Alles bij elkaar opgeteld, mag de Hyundai Accent veel punten noteren. Ook al is het een auto met een wat 'klassieke' uitstraling. En wint de rust het in dit geval dus van de dynamiek. Doorslaggevende factoren: zijn riante uitrusting en het geboden comfort. Een verdienstelijke allround-auto voor niet te veel geld.

Signalement

Merk Hyundai
Model Accent 1.5i GLS
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 14.195

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.495 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 132 Nm bij 2.900 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.235 mm / 1.670 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.440 mm
Massa leeg 999 kg
Laadvermogen 556 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 453 kg
Banden175/70R13Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 13,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 14,6 s / 17,9 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 168 g/km