AutoWeek 8 2021

Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
logo AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto's
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Weblogs
    • Aanmelden nieuwsbrief
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Private Lease vergelijker
    • Private Lease aanbod
    • Voorraadauto's
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto kopen
    • Auto verkopen
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • AutoWeek Autoverzekering
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • AutoWeek 8 2021
    Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Magazine
    • AutoWeek
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      RegistrerenInloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
  • Home
  • Autotests
  • Hyundai
  • Accent

Koreaan met groeistuipen

Hyundai Accent 1.4 DynamicVersion (2006)

Aflegrumte onder het stuur. Het stuurwiel is alleen in hoogte verstelbaar. Bekervormig, uitneembaar asbakje. Goed voor 97 pk vermogen en 125 Nm koppel, de motor van de Accent 1.4. De achterbankleuning van de Accent is in ongelijke delen neerklapbaar.
  • Autotest
2 maart 2007 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Auto's lijken reptielen, die telkens als ze een nieuw jasje krijgen, een stukje zijn gegroeid. Ook de nieuwste editie van de Hyundai Accent is groter dan z'n voorganger. Komt goed uit, want kleine sedans zijn bij ons niet populair.

Je kunt niet zeggen dat de Accent bij de modelwisseling schokkend veranderd is, maar toch ziet hij er met z'n bolle neus en z'n grote 'koplampogen' bijdetijdser uit. En groter dus. De wielbasis groeide van 2,44 naar 2,50 m; de breedte ging van 1,68 naar 1,70 m en het hoogste punt van de nieuwe Accent kwam te liggen op 1,47 m in plaats van op 1,40 m. In de lengte kwam er twee centimeter bij, waardoor de vierdeurs sedan nu van voor- tot achterbumper 4,28 m meet.


Opgeruimd
Ook het dashboard is moderner. Om te beginnen is het in twee kleuren uit-gevoerd, waarbij een donkerdere bovenhelft met een lichtere onderhelft is gecombineerd. De designers van Hyundai zijn erin geslaagd het dashboard een opgeruimde indruk te laten maken. De draaiknoppen van verwarming en ventilatie, met aluminiumkleurige randen, zorgen daarbij voor een vleugje sportiviteit. Ook het instrumentenpaneel ziet er opgeruimd uit. Op het eerste gezicht lijken er maar twee klokken in te zitten, maar de meters voor de brandstofvoorraad en koelvloeistoftemperatuur blijken opgenomen in de snelheidsmeter en de toerenteller. Tussen die twee in zit een klein multifunctioneel display.
Bestuurder en bijrijder zitten op wat vlakke, stevige stoelen. De chauffeur kan de voor- en achterkant van de zitting van zijn zetel afzonderlijk in hoogte verstellen. Verder helpt het in hoogte maar niet in lengte verstelbare stuur bij het vinden van een goede zitpositie. Achterpassagiers kunnen hun benen ook behoorlijk kwijt, en de hoofdruimte valt evenmin tegen. Voor elk van de drie personen waarop de achterbank is berekend, is er een driepuntsgordel en een in hoogte verstelbare hoofdsteun.
Aan opberg- en aflegruimte is evenmin gebrek. De Accent in deze test is een sedan en heeft dus een echte kofferbak van 390 liter. Er kan nog meer bij dankzij de in ongelijke delen neerklapbare achterbankleuning. Jammer alleen dat het kofferdeksel scharniert met beugels die de bagage kunnen beschadigen.


Comfortabel
'Onze' Accent heeft een 1,4-litermotor. Dat is de kleinste van de twee krachtbronnen waarmee de nieuwe Accent leverbaar is. Hyundai monteert de 1,4-liter viercilinder voor het eerst in de Accent. Hij vervangt de 1,3-liter uit het vorige model. Met de cilinderinhoud groeide ook het vermogen; het steeg van 84 naar 97 paardenkrachten. Het koppel ging er eveneens op vooruit: van 117 naar 125 newtonmeter. Van die extra kracht zie je ook iets terug in de prestaties. Zo kan hij met zijn topsnelheid van 177 km/h goed meekomen op de autobahn. En met de tijd die hij nodig heeft om vanuit stilstand naar 100 km/h te accelereren (11,7 s) slaat hij ook geen slecht figuur.

Vering en demping van de Hyundai Accent hebben een afstemming die erop gericht is bestuurder en passagiers comfortabel te vervoeren. Van weekheid is daarbij absoluut geen sprake, wél van een mooi evenwicht tussen souplesse en stevigheid. Alleen richels in het wegdek worden duidelijk voelbaar doorgegeven. Je kunt met de Accent dan ook best in een rap tempo door een lange bocht, want de koets vertoont nauwelijks neiging tot overhellen.

Signalement

Merk Hyundai
Model Accent 1.4i DynamicVersion
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 14.795

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.399 cc
Maximaal vermogen 71 kW / 97 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 125 Nm bij 4.700 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.280 mm / 1.695 mm / 1.470 mm
Wielbasis 2.500 mm
Massa leeg 1.033 kg
Laadvermogen 547 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.100 kg / 453 kg
Banden185/65R14Prijzen
Topsnelheid 177 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,7 s (fabrieksopgave: 12,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,8 s / 8,4 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,6 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 0,0 l/100km
CO2-uitstoot 146 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Hyundai Accent
  • Wil jij ook meedenken bij de ontwikkeling van autoweek.nl? Dan zoeken wij jou.
Hyundai Hyundai Accent

Uitgelicht aanbod

    1.4i Dynamic

    Hyundai Accent 1.4i Dynamic

    • 2007
    • 133.587 km

    € 2.995

    1.4i Dynamic Joy Airco, Stuurbekrachtiging, NAP

    Hyundai Accent 1.4i Dynamic Joy Airco, Stuurbekrachtiging, NAP

    • 2007
    • 162.115 km

    € 1.944

    1.3i Active Young | Metallic |

    Hyundai Accent 1.3i Active Young | Metallic |

    • 2005
    • 168.659 km

    € 1.499

Meer Hyundai Accent occasions
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Hyundai Accent specificaties
  • Hyundai Accent occasions
  • Hyundai Accent video's
Advies en informatie
  • Hyundai Accent tests
  • Hyundai Accent gebruikersreviews
  • Hyundai Accent index
PREMIUM
Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Opel Corsa vs. Volkswagen Polo

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Lees meer
Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

Test: Hyundai i20 vs. Volkswagen Polo

96

De Koreanen zetten hun opmars door. Ook al doet Hyundai het in Nederland niet zo goed als concerngenoot...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Autonieuws
    Facelift Friday - Hyundai Accent

    Facelift Friday - Hyundai Accent

    23
    • 25 september 2020
  • Autonieuws
    Hyundai Verna onder het mes

    Hyundai Verna onder het mes

    4
    • 13 maart 2020
  • Review
    Hyundai Accent 1.4i DynamicVersion (2007)

    Hyundai Accent 1.4i DynamicVersion (2007)

    5
    • 26 augustus 2019
  • Review
    Hyundai Accent 1.3i ActiveVersion (2006)

    Hyundai Accent 1.3i ActiveVersion (2006)

    • 18 juli 2018
  • Review
    Hyundai Accent 1.3i GL (2004)

    Hyundai Accent 1.3i GL (2004)

    4
    • 11 april 2017
  • Review
    Hyundai Accent 1.3i (2002)

    Hyundai Accent 1.3i (2002)

    1
    • 27 juni 2016
  • Review
    Hyundai Accent 1.3i (2002)

    Hyundai Accent 1.3i (2002)

    3
    • 26 november 2012
Merk
Merk
  • Autotest
    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    Test: Hyundai i10 1.0 T-GDI N-Line

    4
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    Hyundai Bayon wordt volgende week onthuld

    2
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    ‘Hyundai geen last van chiptekort door slim inkopen’

    ‘Hyundai geen last van chiptekort door...

    23
    • 26 februari 2021
  • Autonieuws
    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor accuwissel

    Hyundai Kona Electric teruggeroepen voor...

    68
    • 24 februari 2021
  • Autonieuws
    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    Elektrische Hyundai Ioniq 5 gepresenteerd

    261
    • 23 februari 2021
  • Review
    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    Hyundai i20 1.0 T-GDI 100 Go! (2017)

    4
    • 18 februari 2021
  • Review
    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky (2021)

    Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV Premium Sky...

    15
    • 18 februari 2021

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • RSS
  • Twitter
  • Youtube

Meer AutoWeek

  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids
  • Koppel abonnement

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek Lab
  • AutoWeek Autoverzekering
  • AutoWeek Private Lease
  • Je auto aanmelden
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • Mini
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2021 DPG Media Magazines B.V.

onderdeel van DPG Media Magazines groep