Honda Jazz – Renault Clio – Toyota Yaris - Vergelijkende Test

Nog geen stekkers, maar wel elektrisch

Toyota Yaris - Honda Jazz - Renault Clio
AutoWeek 45 2020
AutoWeek 45 2020

Je leest het in AutoWeek 45 2020

Jarenlang hadden Honda en Toyota het rijk alleen als het ging om hybride aandrijving, zeker in het compacte segment. Renault meldt zich nu echter met de Clio E-Tech Hybrid. Leuk, want Toyota en Honda hebben dit jaar ook net gloednieuwe hybrides in het B-segment gelanceerd.

Terwijl EV’s en plug-ins het autonieuws beheersen, is de gewone hybride verre van uitgestorven. Sterker nog, in het B-segment komen er in rap tempo hybrides bij. Uiteraard is er van de nieuwe Toyota Yaris een hybride uitvoering, Toyota is immers de stamvader van deze vorm van aandrijving. Toch is ook Honda al langere tijd actief met hybrides.

De nieuwe Jazz is er, in tegenstelling tot de Yaris, in Nederland zelfs alléén maar met een hybride aandrijflijn. Net als de Yaris is ook de Jazz daarbij volledig nieuw. Dat laatste geldt niet voor de Renault Clio, maar de hybride aandrijflijn is wel een nieuwigheid. Het merk wilde er lange tijd niet aan en richtte zich liever op volledig elektrisch. Toch komt er nu een plug-in hybride aandrijflijn voor de Captur en Mégane, die met een kleinere accu zijn weg vindt naar de Clio, waardoor je een ‘nor male’ hybride overhoudt. De auto heeft flink wat extra vermogen ten opzichte van de twee Japanse tegenstrevers, maar kost zeker niet meer, zodat een goede vergelijking ontstaat van deze drie modellen.

DOORONTWIKKELD

We beginnen maar meteen met die hybride aandrijflijnen. Toyota’s systeem is in beginsel nog steeds het systeem uit de jaren 90, uiteraard volledig doorontwikkeld en geïnnoveerd. Een 1.5-driecilindermotor met een zuinige Atkinson-loop produceert in de Yaris 91 pk en een elektromotor levert vervolgens nog eens 80 pk. De twee zijn door middel van een planetair tandwielstelsel traploos aan elkaar gekoppeld en geven een maximum systeemvermogen af van 116 pk. Prettig is dat de elektromotor tegenwoordig genoeg kracht levert om wat gang in de auto te krijgen, waardoor je bij een beetje versnellen niet zo snel een enorm toeren kabaal krijgt. Vraag je maximaal vermogen, dan moet de motor alsnog fors aan de bak, maar de progressie is merkbaar en de meeste stadskilometers gaan uitermate soepel. Bovendien kan de auto door de sterkere accu én de 80 elektro-pk’s ook op hoger tempo volledig elektrisch rijden.

Nog altijd bepaalt de auto zelf op welke momenten hij het best kan bijladen, maar als je wilt, kun je elektrisch rijden met de EV-knop tijdelijk forceren. Honda pakt het anders aan. De elektromotor bedient hier in principe altijd de wielen en de 1.5-motor dient enkel om stroom te leveren. Tenzij de snelheid of het gevraagde vermogen te hoog wordt, want dan gaat er een koppeling dicht die motor en wielen direct met elkaar verbindt. Dit werkt in de praktijk veel soepeler dan je zou denken en de Jazz voelt zeker op lage snelheden uitermate kwiek aan. Veel kwieker dan de Yaris, waarvan het systeem soms even (traploos) moet schakelen, terwijl de Jazz bij het wegrijden meer doet denken aan de alertheid van een elektrische auto. Het toerental daalt weer als je eenmaal je kruissnelheid hebt gehaald.

De Renault heeft een veel ingewikkelder systeem. Het merk verwijst hiervoor naar de hybride-techniek in zijn Formule 1-auto’s, maar dat lijkt nogal overtrokken. De auto heeft twee elektromotoren: eentje dient als starter-generator en heeft al meer dan 20 pk. Daarnaast is er een forse elektromotor met 49 pk. De Clio gebruikt deze altijd om weg te rijden. De atmosferische 1.6 wordt dan gebruikt om stroom op te wekken met de kleine generator. Als de kracht van die motor ook nodig is, wordt deze via een viertrapsbak zonder koppeling aan de grote elektromotor gekoppeld. De elektromotor zorgt er dan voor dat de toerentallen zo goed als gelijk zijn en met een dog clutch worden de versnellingen dan ingelegd zonder dat er hoeft te worden gekoppeld. Omdat de grote elektromotor zelf ook twee eigen versnellingen heeft, heb je in de praktijk acht verzetten die continu bezig zijn om de kracht zo efficiënt mogelijk naar de wielen te krijgen. Dat voel je niet altijd. Je hoort aan het toerental van de motor dat er wordt geschakeld en soms hoor je het geheel ook schakelen als je volledig elektrisch rijdt, maar de aandrijving stokt niet.

Dit is soms even wennen. Grotendeels profiteer je van het surplus aan vermogen van de Clio, dat hem bij normaal rijden veel vlotter en soepeler maakt dan de andere twee auto’s. Bij een sprintje lijkt al het vermogen echter pas rond de 75 km/h los te komen, waardoor je ineens een soort turboboost krijgt. Ons lukte het daarom totaal niet om op de 0-100-sprint de fabrieks opgave te halen, terwijl de auto in de 80-120-sprint wel veel sneller is dan de rest. Ook zijn de reacties op plankgas soms wat langzaam, omdat het systeem moet nadenken, maar dat is in de andere twee modellen ook zo. Bij normaal vlot gebruik excelleert het systeem door het beschikbare De Clio oogt volwassener dan de andere twee auto’s, met mooiere materialen en een betere zithouding vermogen en voelt de Clio krachtiger aan dan de Yaris en de Jazz.

HOE ZUINIG?

Is het ook zuiniger? Nee, is het antwoord. Ook bij meerdere tankbeurten is het de Toyota die zijn reputatie waarmaakt en zuiniger is dan de andere twee auto’s, met scores die met gemak boven de 1:20 uitkomen. Doe je heel rustig aan, dan zijn zelfs waarden richting de 1:25 niet onhaalbaar. De Honda Jazz doet het ook netjes, maar haalt de cijfers van de Yaris net niet. De Toyota is compacter en lichter dan de andere twee auto’s, wat natuurlijk scheelt.

De Clio zet nette waarden neer, maar haalt niet de uitmuntende scores van de twee Japanners. Het verbruik van de drie varieert naar gelang het type rit, maar de zuinigheid van de Yaris staat buiten kijf. Verder is er duidelijk wat veranderd aan de Yaris. Het duffe imago van het model was Toyota een doorn in het oog sinds het beleid is ingezet dat de fabrikant geen saaie auto’s meer op de weg wil brengen. Heftige versies als de GR Yaris en de Yaris GRMN laten zien dat het anders kan en dat sportieve imago moet ook zijn weg vinden naar de normale Yaris.

Het uiterlijk is in elk geval allesbehalve saai. Hier staat gewoon een leuke auto, die zeker door de two tone-lak een vrolijke verschijning in het straatbeeld is. De auto is opvallend genoeg kleiner dan zijn voorganger. Dit maakt hem in de stad handzamer, maar het gaat wel ten koste van de binnenruimte. De achterbank is krapper dan in de andere twee auto’s en als je hem als gezinsauto wilt inzetten, is dat iets om rekening mee te houden.

De Clio biedt achterin redelijk wat ruimte. Het is naast de Yaris ook gewoon een grotere auto om te zien. Het huidige Renault-design is wat ons betreft nog altijd erg geslaagd en de auto ziet er hip en modern uit, op een minder geforceerde manier dan de Yaris. Dat kunnen we niet zeggen over de Honda Jazz. Een auto met veel pluspunten, maar we hebben geen enkele enthousiaste reactie gehoord over het design, dat bij Honda al vele jaren alle kanten op gaat. De nieuwe Jazz is ook weer een ratjetoe van lijnen en hoeken, wat wel past bij het beeld van een bijvoorbeeld fietsen. Op het gebied van bruikbaarheid scoort de Jazz extreem goed.

De cockpit maakt een forse stap voorwaarts ten opzichte van die van de vorige Jazz. Heel mooi vinden we het nog altijd niet, met veel plastic, maar het touchscreen zit goed binnen bereik en de bediening is redelijk. Bovendien is er veel aflegplek.

De Clio oogt volwassener dan de andere twee auto’s, met mooiere materialen en een betere zithouding. Het verticale touchscreen oogt moderner dan de twee systemen in de Japanners, maar over de werking zijn we nog altijd niet te spreken. Het is beter dan in de vorige Clio, maar daar is alles wel mee gezegd. Het scrollen gaat soms ergerlijk langzaam. In de Yaris vinden we het systeem dat we kennen uit grotere Toyota’s. Het is niet baanbrekend, maar wel in orde.

Iets wat goed is in een auto als de RAV4 is natuurlijk beter in een kleiner model, waar de lat lager ligt. De rest van de Yaris-cockpit oogt vrij frivool. Vooral de kokers voor je neus zijn leuk. Het materiaalgebruik maakt nog altijd geen indruk, want we zien veel harde kunststof. En ondanks de lagere zithouding zou het stuur wat verder naar je toe moeten voor een ideale zithouding, zeker om de sportieve ambities van Toyota waar te maken.

HOE RIJDT HET

De Yaris straalt wat dynamiek uit en maakt dat ook waar. De wegligging van de auto is goed en het lage gewicht zorgt ervoor dat hij kwiek en alert aanvoelt. De besturing zou wat meer gevoel mogen bieden en het concept van de aandrijflijn staat een goede gasrespons in de weg, maar rijplezier biedt hij. Wel is de Yaris vrij stevig geveerd en daarmee het minst comfortabel van dit drietal. Op hoger tempo is de auto bovendien vrij lawaaiig; er dringt veel winden bandengeruis door in het interieur. Het valt vooral op als je net uit één van de andere auto’s komt, want die zijn hoorbaar stiller.

De Clio rijdt ook nog eens veel volwassener dan de Yaris. Hij is véél comfortabeler en stiller, maar de wegligging doet er nauwelijks voor onder. Door dat comfort en zijn lichte besturing heeft hij geen extreem sportieve pretenties (ook al is dit een RSline), maar bochten neemt hij met plezier. De auto ligt strak en de tractie is goed. Op een bochtig traject rijdt de Yaris de Clio echt niet zo maar zoek. Dat geldt ook voor de Jazz, want hoeveel raars er ook van de designafdeling van Honda komt, de ontwikkelaars van het onderstel weten wat ze doen. De auto ligt superstrak, maar is comfortabeler dan de Toyota en heeft een vrij directe besturing. In combinatie met de snelle gasrespons is de Jazz in de stad een zeer prettig rijdende auto. Op hogere snelheid is dat een ander verhaal. De besturing blijkt vrij gevoelloos als de auto tractie verliest en met de Yokohama’s is dat op een natte weg sneller dan je zou willen. Soms voelden we net wat te laat dat de auto wat gleed, wat elke vorm van dynamiek meteen een halt toe roept. Ook wordt het comfort op lange afstanden ineens een stuk minder dan in de Clio.

Qua prijzen zitten de door ons geteste auto’s opvallend dicht bij elkaar, met nog geen € 600 verschil tussen de goedkoopste en duurste versie. Van alle drie hebben we de dikste uitvoering. De Yaris is een volgeladen Launch Edition, de Jazz is een Executive. De Clio kent dan nog wat pakketjes, maar de auto is van zichzelf al rijk uitgerust. Op het gebied van audio hebben de Clio en de Yaris prachtige systemen. Beide auto’s hebben bovendien ACC, wat de Honda niet heeft. De Toyota strooit sowieso met veiligheidsopties. Zo is Safety Sense met autobrake standaard op elke Yaris, ook op de instapper. De Clio mist weer de stoelverwarming, die de Japanners wel standaard bieden. Al met al lijkt de Honda net even wat minder luxe opties te hebben, maar de Jazz prijst zich minder uit de markt dan vroeger.

Welke auto er het best scoort? De Yaris biedt veel opties, is het zuinigst en heeft de beste garantie, maar is wel krap en minder comfortabel. De Clio rijdt het beste en is het snelst en oogt bovendien volwassen, maar is merkbaar minder zuinig. De Jazz is extreem ruim en breed inzetbaar, maar mist verfijning op de lange afstand en oogt vanbinnen goedkoper. Kies wat je zelf belangrijk vindt en je hebt een winnaar.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

Oordeel

Deze auto’s hebben alle drie imposante hybridetechniek en kiezen daarbij elk voor een eigen route. De Renault Clio heeft wel 25 tot 30 pk meer en dat is erg fijn. De auto rijdt vervolgens ook het prettigst en ziet er goed uit. Daarmee scoort hij genoeg punten om te winnen. De Toyota Yaris is wel het zuinigst en is erg veilig. Bovendien is hij leuker dan hij ooit was. Hij is echter ook erg krap en lawaaiig en laat zo de Renault net voorgaan. Is de achterbank voor jou niet zo belangrijk, dan wint de Toyota. De Honda Jazz is een zeer ruime, breed inzetbare auto, met een prima zuinige aandrijflijn. Als het gaat om verfijning, uitstraling en rijplezier scoren de andere twee echter beter. Omdat de auto’s alle drie hun sterke punten hebben, is geen van de drie een miskoop.

    PRIVATE LEASE Toyota Yaris

    Praat verder op het forum