
Zo zuinig is Toyota Yaris Hybrid in praktijk: zuinigste benzine zonder stekker
De Toyota Yaris Hybrid is de zuinigste benzineauto zonder stekker. Zo zuinig is de hybride...
en nog veel meer..
Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.
Zoek je een overzicht van zeer zuinige benzineauto's zonder stekker dan kom je zeker de Renault Clio Hybrid 140 tegen. Die eindigt op de tweede plek, achter de Toyota Yaris Hybrid. Op AutoWeek is het mogelijk in Carbase te zoeken op verbruik. De redactie van Nu.nl deed dat onlangs eveneens en dat leidde tot deze top tien. Nog interessanter is echter wat die auto’s presteren in de praktijk en dan biedt de AutoWeek Verbruiksmonitor uitkomst. In deze aflevering van ‘Zo zuinig is’ staan we stil bij de nummer twee: de Renault Clio Hybrid 140. Hoe zuinig is die compacte hybride auto in de praktijk?
Toyota heeft in de compacte klasse niet langer het rijk alleen voor volledig hybride modellen. De Renault Clio Hybrid kwam twee jaar geleden op de markt en het is een zogenaamde full hybrid, geen mild of smart hybrid waarbij sprake is van lichte elektrificatie. De elektromotor is veel capabeler en stelt de Clio in staat veel meer kilometers zonder uitstoot af te leggen. Let wel, het is een auto zonder stekker, dus je kunt het accupakket niet opladen. In Carbase moet je dan even ‘niet plug-in’ aanvinken als je een benzineauto zoekt zonder stekker.
De Renault Clio Hybrid heeft een vermogen van 143 pk. Een 1.6 benzinemotor krijgt ondersteuning van een elektromotor.
De Renault Clio met hybride aandrijflijn is volgens de fabrieksopgave goed voor 1 op 23,3 (4,3 liter per 100 kilometer). In de Verbruiksmonitor zien we dat de berijders van de Hybrid 140 gemiddeld uitkomen op 4,92 liter per 100 kilometer in de praktijk, dus 1 op 20,3. Dat is het praktijkverbruik. De zuinigste komt 21,2 kilometer ver op een liter, waarbij we zien dat het over vijf tankbeurten gaat in de zomer. De minst zuinige zit gemiddeld op 1 op 19,1 maar dat is wel een gemiddelde over een langere periode en 14 tankbeurten.
De Clio Hybrid 140 is drie keer meegenomen in vergelijkende tests, waarbij het model is vergeleken met onder meer de Toyota Yaris Hybrid en de Ford Fiesta voorzien van een 125 pk sterke mild hybride aandrijflijn. Telkens kwam de redactie uit op een verbruik van 1 op 17,3 wat neerkomt op 5,8 liter per 100 kilometer. De redacteuren rijden overigens in hun verbruiksmeting de toegestane snelheden, ook op de snelweg, en er is geen sprake van hypermilen met 95 km/h op de cruisecontrol hangend achter een vrachtwagen.
Overigens staat er binnenkort opnieuw een test met de Hybrid 140 op stapel, waarbij we je alvast kunnen verklappen dat de omstandigheden optimaal waren. Niet te heet, geen wind, en daarbij presteerde de Clio beter: 1 op 19,6. De onlangs doorgevoerde update werpt zijn vruchten af, de elektromotor kreeg wat meer vermogen.
De nummer een in de top tien zuinigste benzineauto’s zonder stekker volgens fabrieksopgave, de Toyota Yaris Hybrid, kwam eerder aan bod in een overzicht van het praktijkverbruik.
Merk | Renault |
---|---|
Model | Clio Hybrid 145 Equilibre |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 24.695 |
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 105 kW / 143 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 3.200 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 39 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.050 mm / 1.798 mm / 1.440 mm |
Wielbasis | 2.583 mm |
Massa leeg | 1.241 kg |
Laadvermogen | 517 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 900 kg / 670 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,3 s |
CO2-uitstoot (WLTP) | 94 g/km |
De Toyota Yaris Hybrid is de zuinigste benzineauto zonder stekker. Zo zuinig is de hybride...
Een zuinige auto heeft vaak een streepje vóór. In dit artikel bekijken we de twintig zuinigste...
Wat is het geheim van zuinig rijden? Juist optrekken en afremmen kost veel energie, dat weet...
De brandstofprijzen rijzen de spreekwoordelijke pan uit. Voor een litertje Euro 95 ben je...
De Ford Fiesta is misschien wel de leukst rijdende auto van zijn segment, maar de concurrentie...
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.