Honda Insight 1.3 i-VTEC Executive (2012)
Remmende voorsprong
Het recept van de Honda Insight mag inmiddels bekend zijn, want bij de facelift veranderde daar vrijwel niets aan. In de gestroomlijnde koets monteert Honda ten eerste een 1,3-liter viercilinder benzinemotor met 88 pk, die op zijn beurt weer wordt ondersteund door een 14 pk sterke elektromotor. Samen produceren de onderdelen van deze IMA-aandrijflijn (Integrated Motor Assist) een totaal piekvermogen van 98 paardenkrachten. Wat trekkracht betreft staat de teller op 207 newtonmeter.
De Insight is alleen leverbaar met een automatische continu variabele transmissie (CVT). Aan boord van de Honda Insight voert luiheid de boventoon. Zodra je de motor hebt gestart, is een ruk aan de selectiehendel voldoende om de compacte hatchback in beweging te zetten. Verder doet de Japanner het helemaal zelf. Opmerkelijk is nog steeds dat de auto niet zuiver elektrisch kan rijden, in tegenstelling tot de systemen die we bijvoorbeeld in de Toyota Prius en Lexus CT 200h vinden. Het brandstofmotortje snort altijd mee, tenzij het tot zwijgen wordt gemaand door het start-stopsysteem.
Motorgebrul
De aanwezigheid van de CVT bepaalt voor een groot gedeelte hoe je met een Insight rijdt. Wie weinig van de auto verlangt, zal blij worden van de grote mate van rust aan boord, want het schakelen gaat logischerwijs zonder schokken, waardoor de Honda soepeltjes met het verkeer mee rolt. Spreek je de krachtreserves van de auto echter aan, dan krijg je te maken met de keerzijde van de continu variabele bak. Geef gas en de computer kiest het gunstigste toerental om te versnellen. De naald van de toerenteller blijft dan in principe hangen op dat punt tot je de gewenste snelheid hebt bereikt. In theorie een slim en redelijk snel systeem, ware het niet dat het gepaard gaat met heel wat motorgebrul. Dat geeft ergens aan dat Honda de Insight heeft ontwikkeld voor rustig rijden. Het is immers een hybride, en daar rijd je niet in om dag in, dag uit het snelheidsrecord tussen woonplaats en werkplek scherper te zetten. Maar die luide keel beïnvloedt het rijplezier in de hybride Honda wel in negatieve zin, want bij elke inhaalmanoeuvre krijg je dat hoogtoerige lawaai voor je kiezen. Het één-punt-drietje moet zo nu en dan simpelweg hard aan de bak en dan merk je duidelijk dat hij niet veel spek op zijn botten heeft. Je voelt geen trillingen, al staat daar wel tegenover dat de benzinemotor bij 120 km/h veel toeren draait.
Toen de Insight op de markt kwam, waren zijn makers apetrots op de neerklapbare achterbank. De technici hadden het accupakket immers zó klein weten te maken, dat er voldoende ruimte in de vloer overbleef om de zitting en leuning te laten verzinken. Dat was bij de Civic Hybrid nog niet gelukt, dus de Insight was wel degelijk een praktischer model. En we geven het graag toe: de bank laat zich eenvoudig wegklappen. Trek aan een hendel naast de hoofdsteun en het geheel vouwt slim weg. De Insight is als Executive ronduit goed voorzien van spullen, met zaken als leren bekleding, navigatiesysteem, een prima audio-installatie en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel. Dan heb je gewoon een riante auto voor de deur.
Oordeel
De Insight is beslist geen onprettige auto, maar de aandrijflijn kan echt niet overtuigen. Met name de CVT neemt veel van het rijplezier weg.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Insight 1.3 i-VTEC Executive |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 28.590 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 1.339 cc |
Maximaal vermogen | 72 kW / 98 pk bij 5.800 tpm |
Maximaal koppel | 207 Nm bij 4.500 tpm |
Accu capaciteit (bruto) | 1 kWh |
Inhoud brandstoftank | 40 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.395 mm / 1.695 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.545 mm |
Massa leeg | 1.176 kg |
Laadvermogen | 474 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden | 185/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 182 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,8 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,3 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,6s |
Brandstofverbruik | 4,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 99 g/km |
Lees ook
Praktijkverbruik Honda Insight: inzicht in echte verbruikswaarden
Test: Honda Insight - Renault Mégane Estate 1.5 dCi eco2
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (48) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.