Honda HR-V 1.6i 2WD (1999)
Pret à porter
't Is bijna niet te geloven, maar heus, plezier in autorijden lijkt weer te mogen. Leuke én een tikkeltje gewaagde auto's fleuren het straatbeeld op. Prima toch? Nu heeft Honda weer wat: een futuristisch ogende semi-terreinauto met de fantasieloze naam HR-V. Dat ding zit eigenlijk overal een beetje tussen. Hij is niet bloedsnel, maar zeker vlot. De Honda is niet superruim, maar heus een serieuze vierpersoonsauto. En hij is geschikt voor élk terrein, als 't maar niet ál te ruig wordt. Maar... Honda pakte 't slim aan. Omdat 90% van de eigenaren met een hippe 4WD nooit op onverhard terrein komt, is de HR-V er ook met alleen tweewielaandrijving. Scheelt zomaar f 6.000! Dan heb je opeens voor veertig mille een leuke maar toch serieuze, eigentijdse 'terreinachtige' auto voor de deur. Toch veel leuker dan 'n dikke Civic of een instap-Accord?
De blitse Honda verrast met zowel een sprekende voorkant als een sterke achterkant (prominente achtervleugel). Zelfs en profil heeft de Honda iets eigens, iets herkenbaars.
Ook binnenin leuke dingen. Gehaakte netjes in de kaartenvakken van de portieren, blauwe wijzerplaten met grappig cijferwerk, een draagbare/verplaatsbare asbak, bekerhouders overal en futuristische hoofdsteunen. De bediening van de auto is volgens de beste Japanse traditie; voortreffelijk dus. Precieze, directe en lichte bediening van alles wat maar bediend moet worden. De zit achter het stuur is prettig, al is het jammer dat je nét niet de onderkant van snelheidsmeter en toerenteller kunt zien.
Helemaal niet verkeerd
Een dikke pluim voor de overzichtelijkheid vanaf de bestuurdersplek. Veel glas rondom, een bescheiden B-stijl en het ontbreken van een groot reservewiel achter op de achterklep zijn daar debet aan. Samen met de hoge zit in de Honda (de auto is 1,60 meter hoog) levert dat een uiterst geruststellend gevoel op. Dat gevoel draagt bij aan het rijplezier.
Ook die fijne, simpele bediening van de auto is plezierig en daarbij is de Honda vlot. Bij doortrekken in de versnellingen laat de 1600 zestienklepper zich goed horen, maar de grap is: dat doortrekken is nu juist niet nodig. Honda paste de trekkracht van deze motor (bekend uit de Accord en Civic Coupé) aan voor deze HR-V. Dat betekent meer trekkracht bij lage toerentallen en aardig wat souplesse. Trap je 'm op zijn staart, dan trakteert de Honda op aardige cijfers. En dan nog een verrassing, die komt aan de pomp. Voor een auto als dit vinden wij het verbruik van 1 op 11,5 netjes.
Terreinauto's lenen zich in de regel niet voor scherp en snel stuurwerk. Maar de HR-V is geen terreinauto. Bestel je deze 2WD, dan heb je gewoon een fijne voorwielaandrijver die een beetje hoog op de poten staat. En zo gedraagt 'ie zich ook: onderstuur als het harder gaat en een behoorlijk stabiele achterkant bij gas lossen. Volwassen meubilair voor houdt je goed op je plaats.
Met het veercomfort is het verrassend goed gesteld. Heel korte bobbels worden hard doorgegeven, maar afgezien daarvan doet de HR-V nauwelijks onder voor Civics en Accords, ondanks z'n korte wielbasis. Over de fijne stoelen hadden we het al en ook het geluid is pas vanaf 120 km/h wat prominenter aanwezig.
Het siert Honda dat twee airbags voor en ABS standaard zijn op dit 'instapmodel'. Toch willen we niet te hard juichen over de uitrusting. Want schijn bedriegt. Eén van de gimmicks van de nieuwe HR-V is die vleugel achter. Die moet je er eigenlijk bij nemen, maar... niet standaard dus!
Hij hoort bij een Sports Pack en dát kost f 3.000 extra. Dan krijg je naast die vleugel ook lichtmetalen velgen, in carrosseriekleur gespoten dorpels en een kleinere, leukere antenne.
Airconditioning is zeker steeds vaker standaard op een boel auto's. Mooi niet bij de HR-V; kost zo'n f 2.500. Startblokkering en centrale vergrendeling met afstandsbediening zijn standaard.
Inmiddels kost de Honda ons al zo'n f 46.500. Leuk, zo'n HR-V? Ja, dus. Van een beetje bekijks zijn we niet vies, anders koop je natuurlijk ook niet zo'n auto. Het is een plezierige auto om te bedienen met voldoende prestaties, een goed comfort en een aantrekkelijk binnenste.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | HR-V 1.6i 2WD |
Carrosserie | 3-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.485 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.590 cc |
Maximaal vermogen | 77 kW / 105 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.010 mm / 1.695 mm / 1.590 mm |
Wielbasis | 2.350 mm |
Massa leeg | 1.080 kg |
Laadvermogen | 450 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 195/70SR15Prijzen |
Topsnelheid | 165 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,2 s (fabrieksopgave: 11,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,9 s / 14,2 s |
Brandstofverbruik | 8,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 195 g/km |