Honda CR-V 2.0i LS (1998)
Compact recreatief
De CR-V is geen terreinwagen in de stoere zin van het woord. Maar dat moet juist z'n kracht zijn. Honda heeft nu eenmaal geen historie als fabrikant van dat soort auto's. De ontwerpers hebben voor de CR-V dan ook meer een personenwagen als uitgangspunt genomen en waar mogelijk gebruik gemaakt van Civic-, Accord- en Shuttle-componenten. Zo staat de CR-V op de bodemplaat van de Civic en heeft hij een wielbasis van 2,62 m. Samen met de breedte van 1,75 m zorgt die maat voor een riante binnenruimte. Er is zelfs plaats om tussen de voorstoelen door naar de achterbank te gaan wanneer je het handige tafeltje tussen die twee voorstoelen inklapt. Het gaat helemaal gemakkelijk als de CR-V met een zelfdenkende viertrapsautomaat is uitgerust (optie) waarvan de pook aan de stuurkolom zit. Het zitmeubilair had echter wel iets forser mogen uitvallen. De stoelleuningen zijn van een goede lengte, maar de zittingen zijn wat kort en de bekleding had ook wel dikker kunnen zijn. Al die beenruimte v--r en vooral achter heeft als gevolg dat de bagageruimte niet overbemeten is: 375 liter inhoud onder het afdekzeil. Er is verder gezorgd voor opbergvakken in het dashboard en in alle vier portieren. De vloer van de bagageruimte is het kunststof blad van een uitvouwbare picnictafel. Onder die afdekking zit een waterdichte opbergruimte. Handig voor natte laarzen of druipende badpakken.
Jammer dat de achterdeur (op z'n Japans) rechts scharniert. Nadeel van die grote deur is bovendien dat je achter de auto nogal wat ruimte nodig hebt om hem te openen. Om kleine spullen in de laadruimte te leggen, hoef je echter alleen het achterraam omhoog te tillen. Wie een grote laadvloer nodig heeft, klapt de zittingen en rugleuningen van de bank naar voren.
Real Time 4WD
Onder normale omstandigheden heeft de CR-V zijn aandrijving op de voorwielen. Wanneer die doorslippen, verdeelt Honda's Real Time 4WD-systeem automatisch de aandrijving over voor- en achterwielen tot maximaal 90 % achter. We konden dat goed uitproberen. Op de natte, maar prima geasfalteerde bergwegen hadden we steeds zoveel grip, dat we geen verandering in de aandrijving konden waarnemen. Dan rijdt de CR-V bovendien als een Civic: comfortabel en stabiel met een goedmoedig bocht-gedrag. Wanneer 't te hard gaat, vertoont hij wat onderstuur en laat hij zich gemakkelijk corrigeren.
Op onverharde bergwegen merk je wel dat het aandrijfsysteem tijdens een ritje naar boven steeds het vermogen over voor- en achterwielen verdeelt: hij lijkt een beetje onrustig maar echt storend is dat niet. Met zo'n helling heeft de auto absoluut geen probleem. Toch heb je met de CR-V niet gauw de neiging om berggeit te spelen en hem over enorme keien te sturen, al heeft hij een respectabele bodemvrijheid van 205 mm. Bovendien mogen zijn inrij- en uitrijhoeken van respectievelijk 29¡ en 27¡ er ook best zijn en is zijn onderkant voorzien van een beschermingsstang v--r het carter en een vlakke bodem.
Maar de Honda CR-V heeft geen pretenties als onovertroffen terreinmonster en is meer bedoeld als een off-road recreatievoertuig, zoals zijn naam trouwens ook zegt. In Europa is hij weliswaar omgedoopt tot Compact Recreational Vehicle, maar zo compact is hij nu ook weer niet. Hij is met 4,52 m zelfs 3 cm langer dan de (oude) Jeep Grand Cherokee. In onze ogen kan je de C dus beter met Comfortabel aanduiden, want dan heb je een term die de lading van de CR-V dekt.
Honda bouwde trouwens voor de CR-V een nieuwe, lichte 2-liter motor en maakt daarvoor als eerste ter wereld gebruik van een aluminium motorblok met vier aan elkaar gegoten gietijzeren cilinderbussen. Mede daardoor is 'n blok ontstaan dat 10 cm korter is dan een vergelijkbare motor met losse voeringbussen. Die ruimtewinst maakt een kortere draaicirkel en een grotere wieluitslag mogelijk.
De motor levert 128 pk bij 5500 tpm, terwijl zijn koppel op 182 Nm bij 4200 tpm ligt. Tussen 2500 en 5500 tpm is 90 % van het koppel beschikbaar. Echt snel is de CR-V niet, maar hij is uitstekend berekend op een vlot rijgedrag in het dagelijkse verkeer en hij is meer dan sterk genoeg voor de off-road boodschappen die we hem hebben laten doen.
Voor zijn prijs van 53 mille moet deze kruising tussen MPV en terreinwagen zeker serieus worden genomen.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | CR-V 2.0i LS |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 24.953 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.973 cc |
Maximaal vermogen | 94 kW / 128 pk bij 5.500 tpm |
Maximaal koppel | 182 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.520 mm / 1.750 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.620 mm |
Massa leeg | 1.330 kg |
Laadvermogen | 570 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 600 kg |
Banden | 205/70TR15Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,5 s (fabrieksopgave: 10,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |