Honda CR-V 1.6i-DTEC Lifestyle 4WD (2015)
Elk voordeel heeft z'n nadeel
Bij het wegrijden valt de nieuwe 1,6-liter i-DTEC in positieve zin op. Onder vollast is de viercilinder wat rumoerig, maar eenmaal op tempo hoor je hem niet meer. Bovendien weet de 160 pk sterke zelfontbrander wel raad met de CR-V. Eenmaal op stoom zet de Honda flinke stappen en de handgeschakelde zesbak is een feest om mee te werken. Maar het is niet allemaal hosanna. Hoewel de motor van twee turbo's is voorzien, een lage- en een hogedrukturbo, doet het blok onder de 1.500 toeren per minuut niet bijster veel. En trap je het gas in, dan moet je een moment geduld hebben voordat de CR-V daadwerkelijk gaat.
Tractieproblemen zul je met deze auto nooit hebben. Dat lijkt een voordeel, totdat je beseft hoe duur die optionele vierwielaandrijving de auto maakt. Over het comfort hebben we geen klachten. Ondanks de forse 18-inchwielen is dat meer dan voldoende. Ook het gebruiksgemak is groot. Voor het neerklappen van de achterbank hoef je bijvoorbeeld maar één hendel te gebruiken. Daarmee leg je de hele zaak plat. Vervolgens is er heel veel ruimte. Met de achterbank in normale positie is er overigens geen sprake van ruimtegebrek. Daarbij is er geen hinderlijke cardantunnel, waar de middelste achterpassagier zijn benen omheen moet vouwen.
Het multimediasysteem oogt wat ouderwets. Zo'n frontlader voor cd's, waarbij het scherm uitklapt om de laadopening vrij te maken, was ooit heel cool. Anno 2015 oogt het bedaagd. Ook grafisch is het systeem geen hoogvlieger en de menustructuur behoeft enige studie.
De dure Executive-versie heeft onder de noemer Honda Sensing onder andere radargestuurde cruisecontrol met botspreventie en actieve rijstrookhulp. Op de Lifestyle krijg je tegen bijbetaling van € 990 min of meer dezelfde veiligheidssystemen, maar die grijpen dan niet automatisch in. Voor een navigatiesysteem moet je bijbetalen. Vink je die optie én de diverse veiligheidssystemen aan, dan stijgt de prijs met bijna € 2.000.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De nieuwe diesel is een sterk punt van de nieuwe CR-V. Met 4WD wordt de auto wel erg duur en hij mist dan de verfijning om die prijs te rechtvaardigen.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle 4WD |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Prijs | € 49.540 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.597 cc |
Maximaal vermogen | 118 kW / 160 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 350 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 58 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.605 mm / 1.820 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.630 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 600 kg |
Banden | 225/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,4 s / 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,1 s / 9,6 s |
Brandstofverbruik | 5,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 133 g/km |
Uitgelicht aanbod
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.