Honda CR-V 1.6i-DTEC Lifestyle 4WD (2015)

Elk voordeel heeft z'n nadeel

Honda CR-V
Honda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-VHonda CR-V
Tweeënhalf jaar na z'n introductie krijgt de CR-V alweer een andere neus, maar ook een gloednieuwe dieselmotor. Hiermee wil Honda de concurrentie aan met auto's als de Mazda CX-5.

Bij het wegrijden valt de nieuwe 1,6-liter i-DTEC in positieve zin op. Onder vollast is de viercilinder wat rumoerig, maar eenmaal op tempo hoor je hem niet meer. Bovendien weet de 160 pk sterke zelfontbrander wel raad met de CR-V. Eenmaal op stoom zet de Honda flinke stappen en de handgeschakelde zesbak is een feest om mee te werken. Maar het is niet allemaal hosanna. Hoewel de motor van twee turbo's is voorzien, een lage- en een hogedrukturbo, doet het blok onder de 1.500 toeren per minuut niet bijster veel. En trap je het gas in, dan moet je een moment geduld hebben voordat de CR-V daadwerkelijk gaat.

Tractieproblemen zul je met deze auto nooit hebben. Dat lijkt een voordeel, totdat je beseft hoe duur die optionele vierwielaandrijving de auto maakt. Over het comfort hebben we geen klachten. Ondanks de forse 18-inchwielen is dat meer dan voldoende. Ook het gebruiksgemak is groot. Voor het neerklappen van de achterbank hoef je bijvoorbeeld maar één hendel te gebruiken. Daarmee leg je de hele zaak plat. Vervolgens is er heel veel ruimte. Met de achterbank in normale positie is er overigens geen sprake van ruimtegebrek. Daarbij is er geen hinderlijke cardantunnel, waar de middelste achterpassagier zijn benen omheen moet vouwen.

Het multimediasysteem oogt wat ouderwets. Zo'n frontlader voor cd's, waarbij het scherm uitklapt om de laadopening vrij te maken, was ooit heel cool. Anno 2015 oogt het bedaagd. Ook grafisch is het systeem geen hoogvlieger en de menustructuur behoeft enige studie.

De dure Executive-versie heeft onder de noemer Honda Sensing onder andere radargestuurde cruisecontrol met botspreventie en actieve rijstrookhulp. Op de Lifestyle krijg je tegen bijbetaling van € 990 min of meer dezelfde veiligheidssystemen, maar die grijpen dan niet automatisch in. Voor een navigatiesysteem moet je bijbetalen. Vink je die optie én de diverse veiligheidssystemen aan, dan stijgt de prijs met bijna € 2.000.

Video

Oordeel

3 sterren

De nieuwe diesel is een sterk punt van de nieuwe CR-V. Met 4WD wordt de auto wel erg duur en hij mist dan de verfijning om die prijs te rechtvaardigen.

Signalement

Merk Honda
Model CR-V 1.6 i-DTEC Lifestyle 4WD
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 49.540

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 118 kW / 160 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 350 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 58 l
Lengte / breedte / hoogte 4.605 mm / 1.820 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.630 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 600 kg
Banden225/60R18Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 3,4 s / 5,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,1 s / 9,6 s
Brandstofverbruik 5,1 l/100km
CO2-uitstoot 133 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (64) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum