Honda Civic 2.0i Type-R (2004)
Licht ontvlambaar
De Japanner maakt wel duidelijk een snelle jongen te zijn, want hij is rijkelijk bespoilerd. Dat mag ook wel, want de tamelijk terughoudend gestileerde carrosserie heeft wat hulpmiddelen nodig om te transformeren tot een ruige donder. Al is de fabrikant naar onze smaak net even te ver gegaan met het monteren van extra plastic op de carrosserie. Onder de Civic prijken fraaie 17-inchwielen, die het doorkijkje op de remmerij mooi inkaderen. Het ontbreken van mistlampen vóór en airco vormt een verwijzing naar 't Spartaanse karakter van de Civic. Een leren driespaaks sportstuur, meters met witte achtergrond en een aluminium pookknop maken het verschil met het standaard dashboard van de Civic. Voor het oog valt dus niet zo veel te beleven. Het zitmeubilair onderstreept echter dat je in een Civic met pretenties bent gestapt.
Het binnenste van de Type-R wordt overheerst door de twee Recaro-sportkuipen met zwarte wangen en rode middenbanen. Ze omvatten je als een handschoen en da's geen overbodige luxe. De stoelen zijn alleen in lengterichting te verschuiven en het stuur kent alleen een hoogteverstelling. Het staat bovendien iets te vlak. De zit achter het stuur is in de Japanner voor verbetering vatbaar. De korte schakelpook priemt prominent uit de middenconsole en ligt prima onder handbereik. De Civic-bak kent korte schakelwegen; rap van verzet wisselen is geen probleem. Hooguit liggen het vierde en zesde verzet wat dicht naast elkaar en dat is, zeker als je de Honda de sporen geeft, iets om rekening mee te houden.
Snelle nokken
Rijden in de Civic Type-R is een knalfeest. De atmosferische tweeliter heeft Honda's VTEC (Variable Valve Timing and lift Electronic Control)-systeem. Langs elektronische weg wordt bij 6.000 toeren per minuut overgeschakeld op een ander nokprofiel. De 'snelle' nokken laten de kleppen verder en langer openstaan zodat de ademhaling van de krachtbron geoptimaliseerd wordt. Zodra de naald van de toerenteller 6.000 toeren aanwijst, verandert de motor van klankkleur. Jankend smeekt de machinerie om meer en horen en zien vergaat je. Het is zaak veel te schakelen om de motor tussen de 6.000 en de 8.500 toeren te houden. Je bent echt aan het werk in de Civic! Het is daarom ook een inspirerende auto voor de liefhebber. Hij kan op de lange duur best vermoeiend zijn, want wie eenmaal gegrepen is door de Type-R, zoekt alleen nog maar de hogere toerengebieden op, om steeds opnieuw te genieten van de explosieve versnelling.
De Civic Type-R imponeert niet alleen in rechte lijn. Tijdens snel bochtenwerk toont de Japanner uiterst circuitwaardig te zijn. Hij stuurt als een kart. Het lijkt wel of het stuurwiel direct aan de wielen vastzit. Het onderstel is extreem hard en vering en demping zijn absoluut compromisloos, waardoor zeer hoge bochtsnelheden haalbaar zijn. In bochten blijft 'ie heel lang neutraal. Als je met het gas- en rempedaal speelt, kun je 'm goed dwars krijgen. Z'n snelle reacties en z'n gretigheid maken hem tot 'n uitdagende racer. Oneffenheden in het wegdek worden loeihard doorgegeven en op sporen in het asfalt reageert 'ie uitermate nerveus. Asfalt zo glad als een biljartlaken, bij voorkeur op circuits, blijft het ideale speelterrein voor de Type-R.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Civic 2.0i Type-R |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.025 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.998 cc |
Maximaal vermogen | 147 kW / 200 pk bij 7.400 tpm |
Maximaal koppel | 196 Nm bij 5.900 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.140 mm / 1.695 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.575 mm |
Massa leeg | 1.170 kg |
Laadvermogen | 380 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 205/45WR17Prijzen |
Topsnelheid | 235 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,0 s (fabrieksopgave: 6,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,6 s / 4,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 6,0 s / 7,2 s |
Brandstofverbruik | 8,9 l/100km |
CO2-uitstoot | 212 g/km |