Honda Civic 1.4i Sport (2004)

autoreview

Honda Civic 1.4i Sport (2004)

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2004
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst192.600 km
Lezerswaardering: 79%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De koop

  • 181.000 km

Gezien ik sinds kort naar Duitsland ben verhuisd en nog in Nederland werk, had ik daar een andere auto nodig. Ik ben nog een student, dus hij moest niet al te duur zijn in gebruik. Mijn eisen voor de auto waren:
-Hij moet veilig zijn. Mijn vorige auto in Nederland was een Suzuki Alto die met iedere windvlaag heen en weer slingerde over de weg
-Bij voorkeur heeft hij Cruise Control. Ik rijd zelf langere afstanden naar mijn werk en mijn ouders, dan is dat toch wel erg fijn
-Het liefst is het een beetje een mooie auto

Ik heb een heleboel proefritten gemaakt met verschillende auto's, en ben uiteindelijk bij een dealer uitgekomen die twee Honda Civics had staan: een grijze vijfdeurs van voor de facelift en de facelift variant, een blauwe driedeurs in sportuitvoering. Beide hadden 90 pk, en de blauwe auto was 500 euro duurder met een nieuwe Tüv (Duitse apk). Omdat ik het model van voor de facelift er wel heel saai vond uitzien, heb ik uiteindelijk in de blauwe een proefrit gemaakt.

Tijdens de proefrit was ik volledig verkocht. De auto heeft een heerlijke wegligging, en de versnellingspook zit op een hele fijne positie naast het stuur. Hij reed heel erg lekker, maar had wel een aantal duidelijke problemen:
-Het gaspedaal was volledig verkeerd afgesteld en ging heel erg zwaar.
-De centrale deurvergrendeling werkte niet
-De koplampen waren redelijk dof

Dit alles zou door de dealer hersteld worden, en we hebben uiteindelijk een contract opgesteld waar in stond dat alles gerepareerd zou worden.

Toen we de auto kwamen ophalen om de kentekenplaten erop te zetten, zagen we bij aankomst al dat de rechter voorband erg zacht was. Dit was erg raar, aangezien we twee weken eerder een proefrit hadden gemaakt waarin alle banden nog wel genoeg lucht hadden. Toen we binnenkwamen bleek dat ze helemaal niks hadden kunnen oplossen, maar dat ze "alles geprobeerd hadden". Voor de centrale deurvergrendeling hadden ze geen tijd meer gehad, maar ik kreeg 50 euro terug om dit zelf te herstellen (aftermarket deurvergrendeling was 30 euro, de installatie moet ik nog zelf doen). De voorband hebben ze ter plekke nog gecontroleerd, maar ze konden niks vinden. Omdat ik de aanbetaling al had gedaan heb ik hem meegenomen, om een bevriende automonteur alles nog te laten nakijken en hem terug te brengen als hij de problemen kon achterhalen.

In de eerste week hoorde ik vanaf 50 km/u een enorme brom van het rechter achterwiel: een wiellager. Ik heb hem ter plekke in Nederland moeten laten repareren omdat hij volledig doorgeroest was. Dit heb ik daarna direct laten weten aan de dealer, omdat hij absoluut niet door de Tüv-keuring had mogen komen. De Nederlandse monteur liet nog wel weten dat er een heleboel ophangingsdelen waren vervangen door de dealer, dus dat was tenminste nog positief.

Toen een bevriende monteur de auto nakeek op de brug, haalde hij direct een schroef uit de voorband. Hij heeft dit gratis voor mij gerepareerd, maar dat had natuurlijk direct opgemerkt moeten worden bij de dealer. Verder heb ik zelf het gaspedaal nog afgesteld met behulp van een Youtube video (in 5 minuten) en een smerig gasklephuis ietsjes schoner gemaakt, hoewel hij niet volledig te reinigen was. Verder had de monteur vrijwel niks aan te merken op de auto, en was hij er erg positief over.

De eerste kilometers

  • 185.000 km

Ondanks de problemen met de dealer ben ik toch wel erg tevreden over de auto. Ik vind het een erg mooi ding, en kijk toch altijd drie keer over mijn schouder terwijl ik ervan wegloop.

De Civic rijdt erg sportief, en de 90 pk is voldoende voor mijn rijstijl. De sportiviteit is wel duidelijk ten koste van het comfort van de auto, die bij langere ritten niet heel fijn zit. Ik vind dit echter geen probleem, en zit nog altijd met een grote glimlach achter het stuur.

Wat ook opvalt is dat de uitlaat lekker brult als hij wat hoger in de toeren zit. Omdat de versnellingen erg kort zijn, maakt de auto boven de 120 best veel geluid. Gelukkig heb ik een goede speakerinstallatie om dit geluid te maskeren en zie ik het niet als probleem.

Verder ben ik erg positief gestemd over het verbruik van de Civic. Gemiddeld kom ik uit op 1 op 15,5 bij een normale rijstijl. Dit is inclusief mijn uitspattingen over de Autobahn. Als ik die niet meereken, zit mijn verbruik rond de 1 op 16,5.

Een jaar na aanschaf

  • 192.600 km

Een jaartje na aanschaf ben ik nog altijd flink tevreden over de Honda. Hij ligt heerlijk op de weg, en lange afstanden zijn zeker geen straf. Zo ben ik in een dag naar München gereden, een rit van 6 uur voor mij en ik kwam daar heerlijk fris de auto weer uit.

Aan onderhoud is het me ook flink meegevallen. De distributieriem is een paar maanden na aankoop vervangen, samen met de centrale deurvergrendeling. Ik ben in totaal een keer blijven staan met de auto, toen de dynamo het liet afweten. Nadat de meneer van de ADAC een paar klappen op de dynamo had gegeven, kon ik naar de garage in de buurt rijden om hem te laten repareren. De totale kosten voor het vervangen van de dynamo waren ongeveer 500 euro. Hierna heb ik geen enkel probleem meer ondervonden aan de Civic. Uiteindelijk heb ik minder kilometers gereden dan gepland, doordat ik op fietsafstand van huis een erg goede baan heb kunnen vinden voor naast de studie.

Na dit jaar Civic rijden staat hij nu ook weer te koop! Omdat ik geen zin heb in een last-minute noodverkoop voor een veel te lage prijs voordat ik weer naar Nederland vertrek, heeft het voor mij meer zin om de auto wat eerder te verkopen, mezelf bij mijn moeder in te schrijven en een Nederlandse auto te kopen.

Omdat ik het afgelopen jaar flink heb doorgewerkt naast de studie, ga ik in Nederland op zoek naar wat luxueus. Oude Jaguars hebben altijd al mijn interesse gehad, ondanks dat het objectief geen slimme keuze is en de kosten relatief hoog zullen zijn. Gelukkig heb ik mijn auto niet nodig voor mijn werk of studie, dus een keer langs de weg staan is hierbij niet het einde van de wereld.

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    3
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forumtopics

Lezersreacties (9)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens