Honda Civic 1.4i Sport (2003)

Honda Civic 1.4i Sport (2003)
Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)Honda Civic 1.4i Sport (2003)

UitvoeringCivic 1.4i Sport
Bouwjaar2003

De Honda Civic van dit model is een sterk ondergewaardeerde auto. Hierdoor is hij wel erg exclusief geworden, want je ziet bijna nooit eenzelfde auto rijden.

Ik was er vorig jaar specifiek naar op zoek, omdat mijn vorige civic zo goed beviel. Verder wilde ik graag het model na de facelift (vanaf eind 2003), omdat ik die mooier vind dan het model ervoor.

Tot op dit moment heb ik nog zeker geen spijt van mijn keuze gehad. De 1.4 motor vind ik genoeg vermogen hebben voor deze auto. Alleen als je met vier volwassenen in de auto rijdt kun je merken dat je wat vaker terug moet schakelen. Verder denken mensen nog wel eens dat het wel vervelend zal schakelen met een versnellingspook die hoog op het dashboard staat, maar het gekke is dat je juist moet wennen als je weer in een auto rijdt waar het niet zo is, en niet andersom. De auto schakelt perfect en de wegligging is prima, al met al een echte rijdersauto.

De auto is ruim genoeg, al zal het waarschijnlijk niet de meest ruime auto in zijn klasse zijn. Vergeleken met mijn vorige auto is de ruimte wel flink toegenomen. Tot slot is de civic ook nog eens erg betrouwbaar en dat vind ik misschien nog wel het meest belangrijk bij een auto.

Update 23/8/2007
De auto bevalt nog steeds prima, al hebben zich nu een aantal problemen voorgedaan, waardoor ik voor het eerst in 5 jaar Honda rijden tussentijds naar de dealer moest.

Update 16/12/2007
Onlangs heeft de auto weer een beurt gehad en een nieuwe APK. Hij kan er dus weer een jaar tegenaan.

Update 22/12/2008
Vorige week heeft de civic weer een nieuwe APK gekregen. Hij bevalt nog steeds prima. Wel heb ik op mijn dagelijkse route naar mijn werk een groot aantal flinke drempels erbij gekregen (op een 60km weg). Het vervelende is dat de auto daar niet zo van houdt. Door het vrij stugge onderstel kan ik er niet zo snel overheen zonder door de auto te stuiteren. Verder niets dan lof over de afstemming van het onderstel overigens.

In de garantieperiode is een koppelingscilinder vervangen, omdat de koppeling kraakte. Verder zijn er geen problemen geweest.

Update 23/8/2007
Binnen de garantieperiode had ik last van vocht in een koplamp, maar toen de beurt werd uitgevoerd was het vocht verdwenen. De dealer gaf aan dat ze niets konden doen, omdat ze een foto als bewijs naar Honda NL moesten sturen. Een half jaar na de garantieperiode kwam het vocht terug en bleef min. 2 maanden zitten. Hier heb ik een foto van gemaakt en opgestuurd naar de dealer. Omdat het na de garantieperiode was wilde Honda NL slechts 50% vergoeden ondanks het feit dat de dealer kan bevestigen dat ik het probleem binnen de garantieperiode heb gemeld. Aangezien het vocht weer is weggetrokken heb ik de lamp voorlopig maar laten zitten.

Verder koelde de airco in mei niet meer. Oorzaak was een kapotte condensor zover ik begreep. Aangezien dit probleem meer schijnt voor te komen bij dit model civic bleek Honda NL hier een verlengde garantie op toe te passen. De onderdelen zijn dan ook gratis vervangen en ik hoefde alleen het vullen te betalen.

Update 16/12/2007
Probleemloos door de APK.

Update 22/12/2008
Weer probleemloos door de APK, met enkel een vervangen ruitenwisserblad kan hij er weer een jaar tegenaan. Wel is onlangs het glas van een mistlamp gescheurd door een steentje. Het onderdeel blijkt ontzettend duur te zijn, dus ik laat de gescheurde lamp voorlopig maar zitten.

Verkocht

Afgelopen week heb de civic ingeruild voor een Civic Type S van 2007. Sinds de vorige review van december hebben zich geen problemen meer voorgedaan. Ik kan iedereen een dergelijke auto aanraden, als je maar niet al te veel haast hebt.