Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Honda
  • Civic

Honda Civic 1.4i B.A.R. Sport (2005)

autoreview

14
Honda Civic 1.4i B.A.R. Sport (2005)
EP1
  • EP13
  • Gebruikersreview
13 december 2009 om 19:01
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringCivic 1.4i B.A.R. Sport
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2008
KM-stand bij aanschaf13.000 km
KM-stand laatst52.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Algemene bevindingen

  • 40.500 km
  • 13 december 2009

Deze zeldzame Civic is mijn eerste auto en zal ervoor zorgen dat je zeker opvalt in het verkeer. Met zijn Pearl Blue kleur, gespierde uiterlijk, 18” multi-spaak velgen (16" standaard) en een prachtig uitlaat-geluid ben je er van verzekerd om iedere dag weer heleboel fun met deze betrouwbare Honda te hebben. Echt iedereen vindt hem prachtig. Zelfs als hij voor de deur geparkeerd staat zie je dat voorbijgangers de auto van alle kanten bekijken.

Het bouwjaar is mei 2005, hij heeft nu 40.500 kilometer gelopen en is eind 2008 voorzien van een Cold-air intake 57i van K&N en een 4-1 'performance' spruitstuk van Autostyle. Tevens is hij voorzien van een andere chip (+12 pk). Het vermogen is standaard 90 pk en 124 Nm. Nu is het (op de rollenbank) 120 pk versus 164 Nm. Omdat ik alleen het luchtfilter en het spruitstuk heb vervangen, en niet de uitlaat zelf, maakt de motor alleen meer geluid wanneer je diep het gaspedaal indrukt. Dit zorgt ervoor dat het geluid niet zo snel gaat vermoeien op de lange ritten.
Verder is het interieur gewijzigd met aluminium pedalen van Sparco (ik heb alleen nog maar foto’s van het standaard interieur), lm velgen van Borbet (model LS, 18”). Deze hebben zomerbanden van Bridgestone (RE 050A), in de maat 225/40 R18. Om de standaard velgen liggen winterbanden (Dunlop SP Winter Sport 3D), maat 205/55 r16. Verder heeft de auto van voren witte knipperlichten en Philips Blue-vision dimlichten.

De auto is echt heel bijzonder omdat je de 3-deur Sport uitvoering niet vaak ziet rijden, en al helemaal niet in de kleur blauw.

Om terug te komen op het feit dat de auto praktisch is: ondanks dat de auto ‘maar’ 4,14 meter lang is en 3 deuren heeft, is de binnenruimte en de kofferbakinhoud respectabel te noemen. De inhoud van de kofferbak is 310 liter en ook achterin is het voor de achterpassagiers goed uit te houden, er is voldoende beenruimte. Enige nadeel is dat de achterpassagiers de achterbank alleen vanaf de voorpassagier kunnen bereiken, omdat de rechter voorstoel de enige is die geheel naar voren geklapt kan worden.
De auto heeft bovendien 4 bekerhouders en 2 portiervakken, een ruim handschoenenvak, een ruim afsluitbaar vak vóór de handrem en een open vakje naast de handrem. Ook links van het stuur en op het dashboard bevinden zich enkele kleine open vakjes.
Wat ook belangrijk is, is het zich rondom en naar achteren. Zoals op de foto’s te zien is, zijn de achterste zijramen erg breed. Samen met het feit dat het een hatchback is (‘platte’ achterkant), zorgt dit voor een bijna perfect zicht. Parkeersensoren of iets dergelijk zijn bij deze auto echt overbodig.
Ten slotte heeft de civic een hoog geplaatste schakelpook. Veel mensen denken dat dit niet makkelijk is, echter het tegendeel is waar. Omdat de pook zich dicht bij het stuur bevind, hoeft je hand zich maar een klein stukje naar rechts te bewegen om te kunnen schakelen. Dit zal ik bij mijn volgende auto echt missen.

De auto is naar huidige maatstaven niet echt luxe te noemen, echter wat erop zit is elektronisch. Denk aan elektrische spiegels (verwarmd), elektrische ramen voor, centrale deurvergrendeling met afstandbediening. Het makkelijke met de afstandbediening is dat deze maar 2 knoppen heeft. De grote knop vergrendeld alles, ook de kofferbak. De kleine knop opent alles, ook de kofferbak.
De auto heeft bovendien handbediende airco, wat echt heerlijk is in de zomer en bij nat/vochtig weer.

Wat je je wel dient te realiseren is dat deze Sportuitvoering relatief stug geveerd is. Het kan nog veel erger, maar als je er niet van houdt, omdat je bijvoorbeeld Frans comfort gewend bent, zal deze auto waarschijnlijk op den duur gaan irriteren. Ikzelf zou het echter niet anders willen. Samen met de vrij zware en directe besturing heb je een geweldig gevoel met wat er gebeurd. Heerlijk sportief dus. De auto heeft een vrij forse draaicirkel.

Ook een groot voordeel is het benzine verbruik. Ondanks dat de motor ‘gekieteld’ is, is het verbruik zelfs wat gedaald. Met enig beleid is 1:14,5 te halen, terwijl de fabrieksopgave 1:15,5 is. Uiteraard moet je dan niet teveel in de stad rijden en niet of zeer weinig de airconditioning gebruiken.

Comfort

  • 40.500 km
  • 13 december 2009

Wat betreft het comfort kan ik kort zijn, dat is er niet. Het is eigenlijk bijna zoals in een Type-R. Rij je over kinderkopjes, dan is 30 km/h echt het maximum. Ik heb er geen problemen mee, ik zou het erger vinden als ik zoals een echte Franse auto in de bochten alle kanten op zou schuiven, maar verkeersdrempels zijn echt geen pretje.
Een bijkomend nadeel is dat je bij een slecht wegdek kraken in het interieur hoort, met name een kraak in de bekerhouder links van het stuur zorgt nogal eens voor ergernis.

Prestaties

  • 40.500 km
  • 13 december 2009

Wanneer de motor goed warm is, kan ik het toerental tot voorbij de 3500 laten gaan. Dit is altijd een feest, maar ook een bittere noodzaak, omdat er onder de 3500 toeren niet veel gebeurt.
Dit komt onder andere doordat het 4-1 spruitstuk (Autostyle) ervoor zorgt dat er bij hogere toeren meer vermogen is, echter bij lagere toeren is er enige terugval in koppel.

Betrouwbaarheid

  • 40.500 km
  • 13 december 2009

De betrouwbaarheid is zoals je van een Honda mag verwachten: top. Hij start altijd, echter kraakt het interieur nogal eens, zoals ik al eerder beschreeg. Bijna altijd is het echter alleen de bekerhouder links van het stuur, hier moet ik wat aan doen.

Wat ook een terugkomend 'probleem' is, is het kraken van het koppelingpedaal. Dit heb ik in mei 2009 laten smeren door de dealer, echt na ca. 4 maanden is het weer langzaam teruggekomen.

De koude start geeft altijd wat moeite met terugschakelen. Van 2 naar 1 terugschakelen is bij stapvoets rijden bijna onmogelijk. Dit zal echter bij de meeste auto's het geval zijn, echter heb ik het ook een beetje bij de derde naar de tweede terugschakelen. Zorgt ervoor dat ik af en toe verlang naar een DSG'achtige versnellingsbak.

Het enige wat in de afgelopen anderhalf jaar kapot is gegaan, is het relais van de richtingsaanwijzers. Het kan zijn dat het vervuild was geraakt, want het is bij de dealer eruit gehaald en tijdelijk opnieuw erin gezet (om het type te bepalen). Vervolgens deed hij het weer. Is onder garantie (Bovag) vervangen.

Gebruikskosten

  • 40.500 km
  • 13 december 2009

Het enige wat ik hierover kan zeggen, is dat het brandstofverbruik schommelt tussen de 6,5 en de 7,5 liter per 100 km. Dit is geheel afhankelijk wat de weesomstandigheden en de lengte van de ritten.
Als ik rustig aan rij en niet de airco gebrui, kom ik aardig in de buurt van de fabrieksopgave.
Als ik stevig doorrij, airco regelmatig gebruikt, redelijk korte ritten maak in de stad, dan stijgt het verbruik richting de 8,5 l/100 km.

Conclusie

  • 40.500 km
  • 13 december 2009

De auto stelt beslist niet teleur, hij rijdt sportief, klink goed, ziet er gelikt uit.
Echter het sportieve uiterlijk en interieur maakt de verwachtingen hoog. 120 pk is in de meeste gevallen voldoende, maar toch verlang ik vaak naar een 2 liter motorblok met i-VTEC en minimaal 200 pk.
Kort samengevat: de Civic is een goede keuze van me geweest, maar het enige wat een jonge kerel als ik nog wens, is meer vermogen.

Gr. Johan

The End

  • 52.000 km
  • 16 mei 2010

Ik heb hem eergisteren ingeruild bij de Honda dealer voor een nieuw model Type R (de FN2), kleur zilvergrijs. Waarschijnlijk kan ik hem over twee weken ophalen. Kan niet wachten!

3,8
  • Betrouwbaarheid
    4
  • Prestaties
    3
  • Comfort
    3
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Honda Civic? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Honda Civic
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Honda Civic 1.4 I LS 3DR AUT LS Silverstone 35.000 km

    Honda Civic 1.4 I LS 3DR AUT LS Silverstone 35.000 km

    • 2005
    • 35.010 km

    € 5.250

    Honda Civic SCHUIFDAK, AIRCO, ETC... 1.6i BAR Sport

    Honda Civic SCHUIFDAK, AIRCO, ETC... 1.6i BAR Sport

    • 2004
    • 258.119 km

    € 2.950

    Honda Civic 1.4i LS

    Honda Civic 1.4i LS

    • 2004
    • 288.977 km

    € 1.850

Meer Honda Civic occasions

Gerelateerde forumtopics

  • Honda Civic (e:HEV hybride voor Europa op p. 2)

    85
    • 18 april 2022

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Honda Civic specificaties
  • Honda Civic occasions
  • Honda Civic video's
Advies en informatie
  • Honda Civic tests
  • Honda Civic gebruikersreviews
  • Honda Civic index
PREMIUM
Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda HR-V vs. Toyota C-HR - Dubbeltest

Honda was er met de HR-V ooit eigenlijk té vroeg bij in het segment van de compacte cross-overs....

Lees meer
 

Honda Civic reviews

  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i Sport (2004)

    Honda Civic 1.4i Sport (2004)

    9
    • 23 mei 2021
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i LS (2005)

    Honda Civic 1.4i LS (2005)

    2
    • 29 april 2019
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6i B.A.R. Sport (2005)

    Honda Civic 1.6i B.A.R. Sport (2005)

    • 10 oktober 2017
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i LS (2004)

    Honda Civic 1.4i LS (2004)

    • 24 mei 2010
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i B.A.R. Sport (2005)

    Honda Civic 1.4i B.A.R. Sport (2005)

    14
    • 13 december 2009
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i Sport (2004)

    Honda Civic 1.4i Sport (2004)

    6
    • 17 juni 2009
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.4i Sport (2003)

    Honda Civic 1.4i Sport (2003)

    5
    • 25 december 2006
meer reviews
Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Honda Accord 2.0i - 2011 - 377.591 km - Klokje Rond

Honda’s komen meer dan eens ijzersterk voor de dag in onze Klokje Rond-keuringen. Voorafgaand...

Lees meer

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Honda Civic - Eerste kennismaking

    Honda Civic - Eerste kennismaking

    124
    • 28 april 2022
  • Achtergrond
    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een zeer vroege cross-over

    Met de Civic Shuttle 4WD had Honda een...

    15
    • 16 april 2022
  • Gebruikersreview
    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    Honda Civic 1.6 i-DTEC Executive (2019)

    7
    • 10 april 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord Suzuka

    Nieuwe Honda Civic Type-R sloopt ronderecord...

    29
    • 7 april 2022
  • Achtergrond
    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit de Oude Doos

    Honda Civic (1983) - Klokje Rond - Uit...

    16
    • 30 maart 2022
  • Nieuws
    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    Dit is de hybride Honda Civic e:HEV

    159
    • 23 maart 2022
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    Honda Accord 2.2i-CTDi Executive (2006)

    • 20 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    Honda Prologue: nieuwe elektrische SUV

    44
    • 19 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    Honda ZR-V: bijna net zo groot als CR-V

    28
    • 17 mei 2022
  • Nieuws
    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    Nieuwe Honda CR-V vanuit alle hoeken

    • 16 mei 2022
  • Nieuws
    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort onthuld

    Honda Civic Type-R wordt zeer binnenkort...

    12
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    Honda ZR-V is nieuwe hybride SUV voor Nederland

    49
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    Honda ZR-V: nieuw maar bekend

    36
    • 5 mei 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden