Honda Civic 2.0i Type-R (2003)

Héél hete hatchback

Honda Civic 2.0i Type-R
De Civic Type-R is een snelle rakker. Je kunt goed zien dat Honda de moeite heeft ­genomen om hem zo aan te ­kleden dat hij zijn potentieel uitschreeuwt. Dat mag ook best, want hij maakt zijn uiterlijk meer dan waar.

De motor van de Type-R zorgt keer op keer voor een adrenalinestoot. De Honda brult boven de 6.000 tpm als een bezetene. In het begin werkt het verslavend en wil je hem telkens in de toeren jagen, maar op den duur is het vermoeiend. Je kunt de Civic natuurlijk ook rustig berijden. Wie niet boven de 4.000 omwentelingen komt, rijdt gewoon met het overige ­verkeer mee. Het is een fraai stukje techniek, dat ­i-VTEC-systeem. Het regelt de kleptiming en de lifthoogte van de inlaatkleppen en boven de 6.000 omwentelingen zorgt het voor een karakteromslag van de motor, dankzij de variabele timing van de nokkenassen. Het maakt de Civic gi-gan-tisch snel! Hij heeft geen elektronisch stabiliteitsprogramma maar hoe hard het ook gaat, hij kleeft waanzinnig aan het asfalt. De Honda is daarbij hard geveerd: elke peuk op de weg voelt aan als een ­boomstam. Qua rijplezier scoort de Civic natuurlijk hoog, hoewel hij op een circuit ongetwijfeld nog beter uit de voeten kan. Hij is enorm gevoelig voor sporen in de weg en dat maakt hem erg nerveus. Neem je met deze auto de compleet door het vracht­verkeer uitgeholde E19 tussen Breda en Antwerpen, dan blijf je corrigeren.
Deze zeer hete hatchback is voorzien van zes versnellingen. De pook staat op het dashboard; dat is even wennen maar de Type-R wisselt zeer exact van verzet. Door de korte schakelwegen blijft het echter oppassen om bij het terugschakelen van de vijfde of zesde versnelling naar de ­vierde niet in twéé terecht te komen. Neem van ons aan dat dit een hoop ellende geeft bij snelheden boven de 100 km/h.

Verkoeling
Als je een bijzondere auto rijdt, wil je daar ook in het interieur iets van terugzien. In de Type-R houden zwarte sportstoelen je in een strakke greep. Ze staan lekker laag en da's altijd prettig in een snelle auto. Omdat je dan dichter bij de bodemplaat zit, voel je beter wat de auto 'doet'. De stoelen zijn niet in hoogte verstelbaar. Het stuur wel maar helaas staat het te vlak. Het sportieve gevoel dat de stoelen geven, wordt aangevuld door de witte tellers en de aluminium pookknop die we van ­eerdere Type-R Honda's kennen. Hebt u het ook zo warm gekregen van deze hete hatchback? Misschien brengt een nuchter lijstje met wat hij wel en niet heeft de nodige verkoeling. In de Civic moet je het hoofd koel houden door het raam te openen, want voor airconditioning moet je 1.339 euro bijbetalen. ABS zorgt voor gecontroleerde noodstops.
Honda heeft zich duidelijk moeite getroost om iets ­speciaals van de Civic Type-R te maken. Die uitvoering verschilt duidelijk van de gewone Civics door zijn sportinterieur en zijn grote lichtmetalen velgen en brede banden. Met skirts, spoilers en een dubbel uitlaateindstuk schreeuwt deze auto het uit dat hij hard kan. Wat maakt van een normale midden­klasser nu een hete hatchback? Uiteraard heb je daar een opwindende motor voor nodig, goed voor een geweldige adrenaline­stoot, vette rubberstrepen op het asfalt en ga zo maar door. Maar dat is nog niet genoeg. De manier waarop de auto zich laat sturen, is minstens zo belangrijk en ook het oog wil wat. En dan rest de vraag hoeveel geld je er voor over hebt. Kijken we naar al die elementen, dan slaagt de Honda Civic Type-R glansrijk. Voor 28.385 euro krijg je een pure ­adrenalinepomper waar je het echt heet van krijgt.

Signalement

Merk Honda
Model Civic 2.0i Type-R
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.025

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 7.400 tpm
Maximaal koppel 196 Nm bij 5.900 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.140 mm / 1.695 mm / 1.425 mm
Wielbasis 2.575 mm
Massa leeg 1.170 kg
Laadvermogen 380 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 500 kg
Banden205/45WR17Prijzen
Topsnelheid 235 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 28.3 s (fabrieksopgave: 6,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 7,0 s / 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 4,6 s / 6,0 s
Brandstofverbruik 8,9 l/100km
CO2-uitstoot 212 g/km