Honda Accord 2.0i S (1994)
Grotere hoofdrol in de middenklasse
Honda mag zich in de Verenigde Staten verheugen in een enorme populariteit van zijn belangrijke middenklasser, de Accord. Jaren achtereen was die Accord daar de best verkopende personenwagen; pas in '92 werd hij met een achterstand van slechts een paar honderd stuks gepasseerd door Ford. Ook in het thuisland Japan doet het model het goed, maar in Europa bleven de verkopen altijd wat achter, vooral omdat het Japanse merk niet alleen de Accord, maar eigenlijk al zijn modellen op een steeds hoger niveau bracht. Daardoor prijsde Honda zichzelf min of meer uit de markt. Met de laatste Civic is daarin echter verandering gekomen: de nieuwe modellen kregen vriendelijker prijskaartjes, terwijl er op techniek en uitrusting niets werd prijsgegeven. Voor het terugwinnen van het verloren terrein moest er echter meer gebeuren. Er werd dan ook reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe Accord, die in de populaire middenklasse van levensbelang wordt geacht voor het succes van Honda op langere termijn.
Op Europees niveau willen de Japanners hun omzet binnen vier à vijf jaar verdubbelen. Een belangrijke rol speelt daarbij de nieuwe Europese Honda-fabriek in de Engelse plaats Swindon, waarin meer dan een miljard gulden is geïnvesteerd. Auto's uit deze fabriek vallen immers niet onder de importbeperkingen van de Europese Gemeenschap. En de Accord is het eerste model, dat daar onder streng Japans toezicht wordt gebouwd. Want er is Honda alles aan gelegen om juist de geroemde kwaliteit te behouden. Dat is ook de reden waarom er niet meteen grote aantallen Accords van de band zijn gelopen.
Die eerste produktie was overigens bestemd voor Duitsland. In dit belangrijke afzetgebied is ook de Europese Research- en Development-afdeling van Honda gevestigd. Juist deze vestiging heeft een sterke invloed gehad op het basisontwerp van de Accord, omdat hier uiteraard de meeste kennis van de Europese gebruiksomstandigheden voorhanden was. En daar heeft Honda goed op ingespeeld. Zo is de Accord zelfs 'trekhaak-voorbereid'.
Maar ook qua ontwerp voldoet de nieuweling aan de Europese smaak, terwijl de familiegelijkenis met de Prelude en de Civic is behouden.
Toch verloochent de Accord zijn Japanse afkomst niet. Dat zie je vooral in het interieur met zijn Japanse knoppen op het dashboard, een gemakkelijk bedienbaar ventilatiesysteem en natuurlijk de van binnenuit te openen kleppen/klepjes voor bagageruimte en benzinetank, waarvan de bediening apart met een slot is beveiligd zodat dieven na het inslaan van een raam nog altijd niet bij de bagage kunnen komen. Nog meer diefstalpreventie is aangebracht op de neerklapbare achterbankleuning, die slechts vanuit de kofferruimte kan worden ontgrendeld.
Die bagageruimte valt qua inhoud wel wat tegen. De reden is dat deze vierdeurs sedan een behoorlijk platte en ver naar achteren doorlopende achterruit heeft. Zacht gezegd is het merkwaardig dat het kofferdeksel van zo'n moderne auto nog is voorzien van twee ouderwetse, ruimtevretende scharnierbeugels.
Ruim bemeten
De maten van de nieuwe Accord wijken nauwelijks af van zijn voorganger en ook de wielbasis is gelijk gebleven.
Vanzelfsprekend is ook de nieuwe Accord voorzien van Honda's mooie, onafhankelijke wielophanging met dubbele triangels, die meestal uitsluitend in de racerij worden toegepast. Ze zorgen ervoor dat de wielen onder alle omstandigheden hun optimale stand behouden. Samen met een stevige, maar beslist niet oncomfortabele demping zorgt dat voor een voorbeeldig neutraal weggedrag. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is standaard en geeft het zekere gevoel van een direct reagerende en nauw luisterende auto.
De Accord is bepaald niet de lichtste in zijn klasse. Er is dan ook niet bezuinigd op de veiligheidsconstructie, inclusief flankbescherming.
De krachtbron is echter ruim bemeten voor zijn taak. Met zijn net geen 10 seconden van 0-100 km/h is hij bepaald geen slome auto. De tweeliter viercilinder levert 96 kW/131 pk en dat is in deze klasse beslist niet onderbemeten.
Veel opvallender is eigenlijk de enorme soepelheid en de rustige loop van de 16-kleppenmotor. Wie ongedwongen en rustig wil autorijden, zonder al te veel te hoeven schakelen kan dat met de Accord zonder problemen doen.
Zelfs in de stad kan je in de vierde versnelling heel wat verkeerssituaties aan, als je maar geen stoplicht tegenkomt. En zo'n stille motor is helemaal een luxe, zeker als de rust niet wordt verstoord door windgeruis of andere geluiden. Reden waarom we ons in de Accord best verwend hebben gevoeld.
Signalement
Merk | Honda |
---|---|
Model | Accord 2.0i S |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 19.054 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.997 cc |
Maximaal vermogen | 96 kW / 131 pk bij 5.400 tpm |
Maximaal koppel | 178 Nm bij 4.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.675 mm / 1.715 mm / 1.380 mm |
Wielbasis | 2.720 mm |
Massa leeg | 1.230 kg |
Laadvermogen | 590 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 500 kg |
Banden | 185/65HR15Prijzen |
Topsnelheid | 200 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,9 s (fabrieksopgave: 10,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.