Great Wall Hover CUV

Great Wall Hover CUV
Great Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUVGreat Wall Hover CUV
AutoWeek 43 2006
AutoWeek 43 2006

Je leest het in AutoWeek 43 2006

Met een naam als een restaurant, maar met een auto die we serieus moeten nemen, zal deze Chinese SUV naar Europa komen. Wanneer? Tsja, dat is nog niet zeker; er heeft zich nog geen importeur gemeld. Maar wij wisten voor een paar uurtjes de hand te leggen op een Hover die toevallig in ons land verbleef en na de twee modellen van Landwind is dit dus Chinees nummer 3.

Door omstandigheden heeft het Chinese Landwind over naamsbekendheid niet te klagen en vanaf volgend jaar staan er zelfs twee modellen in de showroom (over de nieuwste Landwind leest u binnenkort meer). Maar op de laatste tentoonstelling in Parijs stond de aanwezigheid van Landwind nogal letterlijk in de schaduw een ander Chinees merk: Great Wall. De stand van Great Wall was sterk uitgelichte en trok heel nadrukkelijk de aandacht. We vonden er onder meer de Hover, een SUV die er héél behoorlijk uitziet en niet als een tweedehands auto – zoals de Landwind. Concrete vestigingsplannen heeft Great Wall nog niet in Nederland, dus een proefrit leek een beetje lange termijn werk te worden.

Totdat dat Paul Kaalen zich bij ons meldde. Wie? Paul Kaalen. Hij is directeur van PK Trucks in Moerdijk en handelt eigenlijk vooral in zwaarder materieel voor de bouw. Hij voorziet de hele wereld van betonzuigers, mixers en kippers. Daarbij verkoopt hij ook nog wel wat pick-ups, ook van Chinese makelij, en kort geleden legde hij de hand op een partijtje Hovers.  Of we zin hadden om 'n stukje te rijden.

Discoooooooo

Staar je niet blind op deze prijs, maar PK Trucks biedt hem aan voor 14.000 euro. Maar uitgekleder kun je de prijs niet krijgen, want je zult hem dan nog moeten invoeren, BPM en BTW moeten betalen en wellicht wat aanpassingen moeten doorvoeren om hem toegelaten te krijgen. Ben je uiteindelijk zo het dubbele kwijt. Maar dan nog zou hij niet heel duur zijn, want het is wel een auto formaatje Toyota LandCruiser.

Van buiten ziet het er allemaal heel fatsoenlijk uit. Het design doet wat Japans aan. we zien er aan de achterkant wat trekjes in van de Mitsubishi Pajero Sport. De achterlichten hebben een origineel design en de neus zou best van een Toyota af kunnen komen. De portiergreepjes zijn duidelijk gemaakt voor kleinere handen, West-Europese kolenschoppen passen er minder goed in. De afwerking van buitenkant is nog heel redelijk ook. De naden van portieren en motorkap zijn eigenlijk overal gelijk en alleen de chromen strips langs de ruiten zitten er wat knullig opgeplakt. Ook de dakdragers zaten bij onze auto wat schots en scheef. Maar verder ziet het prima uit.

Gaan we naar binnen. Geur-ingenieurs zoals die wél bij Europese merken als Audi en Citroën werken hebben ze in China nog niet. Dus ruik je de materialen zoals ze zijn: kunststof en lijm. Over de afwerking hebben we ook hier wel wat te zeuren. Je kunt bijvoorbeeld zien dat het dashboard er twee keer is ingezet. De eerste keer wilde hij niet...

De klokken in het dashboard doen wat fantasieloos aan, maar dat kunnen we niet zeggen van het display voor radio en klimaatregeling... Dat is discoooooooooooo! De blauw en rode equalizer danst je tegemoet. De gebruikte materialen zijn niet van de mooiste soort, maar het kan er echt wel mee door. De auto die wij hebben gereden had geen airbags, maar als we de informatie van Great Wall mogen geloven hebben de auto's die in de toekomst naar hier komen wél twee van die plofzakken.

Met de uitrusting zit het ook wel goed. Ramen, spiegels en voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar, er is klimaatregeling, leren bekleding en een cd-wisselaar in de armsteun. Kortom, alles zit er eigenlijk wel op. Helemaal geweldig vinden we het verbandsetje dat we vinden in de kofferbak. Er zit natuurlijk tijgerbalsem in, maar ook twee bijthoutjes, een paar vage vloeistoffen en een aangebroken rol verband. Let wel, deze auto was nagelnieuw toen we instapten...

Stevig tegen de bodem

En dan rijden! We brengen de 2,4-liter Mitsubishi-motor op gang. Hij is goed voor 127 pk en dat is voor een auto van dit formaat niet heel erg riant. Dat merken we al bij het invoegen op de snelweg. Het pedaal moet stevig tegen de bodem worden gedrukt om de snelheid van het overige verkeer op te pikken. Wat opvalt is dat de motor niet heel rumoerig is en dat de bak zonder te haken door de verzetten gaat. Het onderstel is redelijk comfortabel. Het overhangen wordt beperkt tot een minimum en eigenlijk bevalt het rijden met de Hover wel. Hij is niet lawaaiig, hobbelig of zweverig. Ja goed, een échte LandCruiser biedt veel meer verfijning, maar de eerste indruk is dat het rijgedrag niet veel onder doet voor dat van een Mitsubishi Pajero Sport.  

We hebben de Hover niet het terrein in gereden, maar we hebben het idee dat de auto voorzien is van de juiste techniek. Normaal gesproken rijd je met achterwielaandrijving, maar wanneer de omstandigheden daarom vragen kun je vierwielaandrijving met hoge en lage gearing inschakelen. Dat gaat nog met een ouderwetse tussenbak en nog niet geavanceerd elektronisch zoals je vandaag de dag veel ziet.

Al met al laten we de Hover met een behoorlijk positief gevoel achter bij z'n rechtmatige eigenaar. Het is een beetje gissen naar de prijs, maar écht duur zal hij zeker niet zijn. En hij maakt een goede indruk. Goed, hij heeft nog niet de afwerkingsstandaard die we hier inmiddels gewend zijn, maar hij komt aardig in de buurt, deze nummer 3.

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.