Ford Taurus GL (1996) - Test
Ronder dan rond
Met de nieuwe generatie Taurus brengt de Amerikaanse tak van het Ford-concern een nogal opvallende auto op de markt. Een eerste kennismaking op Nederlandse bodem laat zien dat de Taurus meer biedt dan opmerkelijke vormen.
Bijna tien jaar geleden kwam de eerste generatie van de Ford Taurus en zijn tweelingbroer Mercury Sable op de markt. Zonder al te veel wijzigingen heeft dit duo dus bijna een decennium volgemaakt; opmerkelijk in de autowereld. Daarnaast is het een absolute bestseller geweest, want produktie-aantallen van vijf miljoen zijn in deze klasse zeldzaam.
Alvorens de nieuwe Taurus op de Nederlandse markt te kunnen leveren, heeft importeur Hessing flink wat aanpassingen moeten laten uitvoeren. Zo heeft de auto bijvoorbeeld aangepaste houders voor de kentekenplaat zodat je de officieel ge‹mporteerde Taurus onmiddelijk kunt herkennen aan normaal formaat nummerplaten.
De Taurus is er als sedan en stationcar met naar keuze een complete GL- of een luxueuze LX-uitrusting. De eenvoudigste Taurus gaat voor zo'n 63 mille de deur uit. Voor de LX-variant moet je zo'n tienduizend gulden extra afrekenen en de Wagon kost zo'n vier mille meer dan de vergelijkbare sedan.
Eyecatcher
Zelfs een mol moet in staat worden geacht een Taurus van de geachte concurrentie te kunnen onderscheiden. De auto is zo opvallend getekend dat hij je gewoon niet kan ontgaan. Ronde vormen, zoals we vaker tegenkomen in moderne Ford-ontwerpen, zijn zo'n beetje overal op en in de auto te vinden. Ze zijn bij de Amerikaanse Ford samengesmeed tot een verfrissend en harmonieus ogend geheel. Het is ook heel knap zoals de net meer dan vijf meter lengte wordt gecamoufleerd; de Taurus oogt aanmerkelijk kleiner dan hij is.
Niet alleen van buiten staat de Taurus bol van de rondingen; in het interieur zijn de ontwerpers op eenzelfde wijze voortgegaan. Meest in het oog springend daarbij is de middenconsole met een groot ellipsvormig bedieningspaneel voor geluidsinstallatie, verwarming en ventilatie. Heel makkelijk in het gebruik en prettig om naar te kijken. Ook op andere plaatsen vinden we ronde vormen terug: de portierbekleding bijvoorbeeld, maar ook de handgreep om de motorkap te openen.
Die bolle vormen hebben nauwelijks invloed gehad op de interieurruimte. Ondanks de in deze klasse bescheiden wielbasis biedt de Taurus de inzittenden meer dan voldoende bewegingsvrijheid. Ook achterin zit een volwassene prima, al zou je dat niet verwachten door het schuin aflopende dak. De Wagon biedt uiteraard nog iets meer hoofdruimte dan de Sedan.
De GL-versie van de Taurus is zelfs een echte zeszitter. Stuurschakeling zorgt ervoor dat je met zijn drie‰n voorin kunt zitten, al wordt het dan wel erg gezellig. De LX-versie heeft gewoon een vloerpook voor de automaat en is dus een vijfzitter. Tenzij je natuurlijk de Wagon neemt met een tweezitsbankje in het bagagecompartiment.
Ford heeft voor de Taurus een soepele, maar beslist niet Amerikaans deinerige afstemming van het onderstel gekozen. Samen met een Europees aandoende besturing maakt dat de Taurus tot een prettig rijdende auto. Aan het comfort wordt natuurlijk ook bijgedragen door een drieliter V6 die bij 100 km/h op zijn gemakje 2200 toeren draait. De GL-versie heeft een twaalfklepper van 129 pk, maar de LX beschikt over 177 pk, die mede mogelijk worden gemaakt door het dubbele aantal kleppen. Het gunstige koppelverloop zorgt ervoor dat de twaalfklepper voor dagelijks normaal gebruik voldoende is. Wie van lekker opschieten houdt, zal opteren voor de sterkere zespitter. Beide zijn gekoppeld aan een viertrapsautomaat en laten zich pas horen als er flink aan getrokken moet worden. Eenmaal op snelheid hoor je ze nauwelijks en steekt windgeruis wat meer de kop op.
Elke Taurus verlaat de showroom met de nodige hebbedingetjes aan boord. Elektrische bediening voor alle zijruiten en de spiegels, handgeregelde airco, twee airbags, centrale vergrendeling, geluidsinstallatie, cruise control, ABS, gedeeld neerklapbare achterbank en metallic lak zijn allemaal standaard. De LX heeft dan ook nog een automatische airco, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch instelbare lendesteunen, lichtmetalen velgen en leren stuur. Gerelateerd aan de al genoemde prijzen vanaf 63 mille mogen we spreken van een scherp geprijsde auto. Zeker als we bedenken dat er drie jaar garantie wordt gegeven en de eerste grote beurt pas bij 160.000 km hoeft te worden uitgevoerd.
- +Gunstige prijs
- +Rijke uitrusting
- +Aparte vorm
- -Afwerking kan beter
- -Forse afmetingen
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Taurus GL |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 30.825 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.966 cc |
Maximaal vermogen | 95 kW / 129 pk bij 5.300 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 61 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.070 mm / 1.857 mm / 1.400 mm |
Wielbasis | 2.760 mm |
Massa leeg | 1.488 kg |
Banden | 205/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | -s |
Brandstofverbruik | - l/100km (fabrieksopgave: 9,5 l/100km) |