Ford Probe 2.5i 24v (1995)

Ford op de sportieve toer

Ford Probe 2.5i 24v
Geleidelijk ontdekken de grote autoconcerns Europa als markt voor sportieve coupés. De eerste was Opel met zijn Calibra en Ford antwoordt met de Probe, een fraai uitgeruste sportcoup‚ op basis van Mazda's MX-6.

Net als zijn Mazda-voorbeeld kent de Probe twee uitvoeringen: een tweeliter viercilinder en een 2,5-liter V6. Technisch gezien verschillen de produkten van beide merken slechts in ondergeschikte details van elkaar, maar wel is de Probe zo'n 100 kilo zwaarder dan zijn Japanse voorbeeld. Dat is te danken aan Fords recentelijk geadopteerde veiligheidsfilosofie, die onder de naam Dynamic Safety Engineering (DSE) op alle nieuwe Ford-produkten wordt losgelaten. Dat komt vaak neer op nogal wat versteviging hier en daar en daarmee zijn dus die extra kilo's van de Probe verklaard.
Onze testauto was de V6-Probe, waarvan de 24-klepsmotor vijf pk minder levert dan zijn Mazda-equivalent, maar in ruil daarvoor onderin wat soepeler overkomt. Net als de MX-6 is dit duurste Probe-model erg luxueus uitgerust met elektrische bediening van vrijwel alles wat maar wil bewegen, alsmede ABS en airbag. Daarbij overtreft de Amerikaan de Japanner met een tweede airbag voor de passagier. Aan de andere kant biedt de Mazda leren bekleding, een elektrisch bediend schuifdak en airconditioning, waarvoor bij Ford extra moet worden betaald.
Daarin zit dan ook het voornaamste prijsverschil tussen de Probe en de MX-6, dat ruim f 7000 in het voordeel van de Ford bedraagt. Vergelijkbaar is ook de Toyota Celica 2.0i GT, die qua prijs en prestatie op het niveau van de Mazda ligt. Maar die concurrent moet het stellen zonder standaard airbag, ABS, airco, schuifdak en leren bekleding en is dus nogal wat duurder dan de Mazda/Ford-tweeling met gelijkgetrokken uitrusting.
Nu is de prijs zeker bij dit soort auto's niet allesbepalend; zo heeft Ford met zijn Probe een mooie middenweg gekozen: veel zinvolle gemak-dienende accessoires, geen al te overdreven luxe en een interessante prijs. Tot de comfortabele uitrusting behoort bij voorbeeld een veelvuldig verstelbare stoel, waarvan de zitting en de rugleuning zijn voorzien van elektrisch oppompbare kussentjes. Daarmee kan je wat de zitting betreft een soort kuipstoel-effect creëren, terwijl de rug wordt verwend met een optimale lendesteun.

Comfortabel-sportief
Die mengeling van sportiviteit en comfort is kenmerkend voor het hele Probe-concept: wegligging en prestaties liggen zonder meer op sportwagenniveau, terwijl de inzittenden niet worden geplaagd door een plankharde vering, oorverdovend motorgeronk en een grillig karakter. De bekrachtigde besturing is rond de middenstand weliswaar een tikje ongevoelig, maar bezit toch voldoende precisie voor het fijne correctiewerk in snelle bochten. Bij zulke excursies is het trouwens opmerkelijk dat de carrosserie maar weinig overhangt, terwijl het rijcomfort door de bank genomen zeer bevredigend is.
Hoewel de Probe 24v zich bepaald niet verzet tegen een pittig stukje rallysprint over slechte wegen, kwam hem toch het best uit de verf op de snelweg. Daar zorgt de moeiteloze tussenacceleratie voor flitsend snel en veilig inhalen, geven de fijn doserende ABS-remmen een veilig gevoel en wekt de uitstekende richtingsstabiliteit veel vertrouwen. Tot op hoge snelheid blijft het geluidsniveau in het interieur binnen de perken en dat garandeert vooral op lange ritten een hoog en ontspannen afgelegd reisgemiddelde. Veel is daarbij te danken aan de makkelijk presterende V6-motor, die als het moet ruim 160 pk kan leveren. Als die aanzienlijke reserve regelmatig wordt aangesproken, eist de soepele 24-klepper daar trouwens heel wat voor terug: een testverbruik van 1:7,8 is nogal stevig.
Aan de andere kant zullen weinig Probe-rijders hun gekoesterde bezit voortdurend zo intensief op de proef stellen als dat tijdens een roadtest nu eenmaal moet gebeuren. Bij normaal gebruik zal het gemiddelde in ons verkeer ergens tussen de 1:9 en de 1:10 liggen: zeker niet zuinig, maar evenmin onredelijk voor een auto met de prestaties en de uitstraling van de Probe. Wie voor zo'n aparte auto kiest, neemt zulke nadelen graag op de koop toe, evenals bijvoorbeeld de krappe zitruimte achterin. Als typisch consumentenmerk zal het Ford moeite genoeg hebben gekost om daar overheen te stappen, maar juist door die terughoudendheid is de Probe een auto geworden, die veel kopers in dit exclusieve segment zal aanspreken.

Signalement

Merk Ford
Model Probe 24V
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.264

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 119 kW / 162 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 212 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.780 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.614 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 410 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden225/50VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,6 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s