Ford Probe (1994) - Liefhebber Gezocht

Coupé met V6 voor minder dan 2.500 euro

Ford Probe
Ford ProbeFord ProbeFord ProbeFord ProbeFord ProbeFord ProbeFord Probe

Als je op zoek bent naar een relatief betaalbare sportcoupé, kom je al gauw uit bij een auto uit de jaren 90. Bijvoorbeeld de Toyota Celica die laatst te gast was in de rubriek. Je kunt het ook over een heel andere boeg gooien en gaan voor deze Ford Probe, die wat meer in de vergetelheid is geraakt.

De Probe is niet helemaal een raszuivere Ford. Het model is namelijk ontwikkeld in samenwerking met Mazda. De tweede generatie van de Probe, waaronder dit exemplaar ook valt, staat op het GE-platform van de Japanners. Daarmee vist de Probe dus uit dezelfde genenpoel als de Mazda MX-6 en Xedos 6. Dat betekent ook dat de Probe voorwielaangedreven is. Ford overwoog de Probe zelfs even als opvolger voor de Mustang, maar zette dat plan uiteindelijk niet door. Misschien is dat maar goed ook, want Mustang-liefhebbers hadden waarschijnlijk maar moeilijk kunnen wennen aan de voorwielaangedreven Probe.

Ford Probe

Ford Probe

Om te zien is de Probe een unieke auto. De achterste zijruiten lijken bijvoorbeeld haast naadloos over te lopen in de zijruit. Deze Probe heeft ook nog eens een schuifdak, waardoor er al helemaal een aardige hoeveelheid licht het interieur binnen komt. Het dak is zwart gespoten, terwijl de rest van de auto een opvallende blauwgroene lak heeft. Daarnaast zijn er natuurlijk de klapkoplampen, een gimmick die in de loop van de jaren 90 alweer langzaam op zijn retour was. De Probe was eveneens in Nederland leverbaar, maar dit exemplaar komt van buiten Europa. Dat geven de 18.2-kentekenplaatjes weg. Met name aan de achterkant is het verschil groot. Bij de Europese Probe zitten de kentekenplaten in de onderkant van de bumper, maar op onder meer de Amerikaanse markt zit de kentekenplaat tussen de achterlichten. Die zijn op de Europese variant met elkaar verbonden door een reflector.

Ford Probe

Ford Probe

Het interieur van de Probe is een stuk alledaagser dan de buitenkant, met name als je alleen naar de middentunnel en de klokken kijkt. De rode bies die om het dashboard heen loopt en doorgaat in de deuren vormt dan wel weer een speels contrast. Zitten doe je op stoffen stoelen met geïntegreerde hoofdsteunen. Rasechte sportstoelen kun je de zetels niet noemen. De Probe is verder voorzien van  airconditioning, elektrisch bedienbare zijruiten en elektrisch verstelbare spiegels. Onder de kap ligt een 2.5 V6 met 162 pk die gekoppeld is aan een handgeschakelde vijfbak. Met een gewicht van 1.300 kilo is de Probe geen heel lichte jongen, maar toch is de sprint naar de 100 km/h gepiept in 8,5 seconden en is de Probe pas buiten adem bij 220 km/h.

Dit te koop staande exemplaar is in 2001 naar Nederland gehaald en ging hier sindsdien door de handen van ten minste drie particuliere eigenaren. Eén van hen had de Probe 16 jaar in bezit. Dat verklaart wellicht waarom dit exemplaar er nog relatief strak bij staat gezien zijn leeftijd en de kilometerstand van 212.000 kilometer. De prijs valt met €2.495 nog alleszins mee voor zo'n zeldzame auto met een zescilinder onder de kap. Welke liefhebber neemt hem over?

Liever zelf op zoek naar een liefhebbersauto? Blader dan eens door het aanbod klassiekers en youngtimers!

Signalement

Merk Ford
Model Probe 24V
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 29.264

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.497 cc
Maximaal vermogen 119 kW / 162 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 212 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 59 l
Lengte / breedte / hoogte 4.585 mm / 1.780 mm / 1.315 mm
Wielbasis 2.614 mm
Massa leeg 1.280 kg
Laadvermogen 410 kg
Aanhangermassa geremd 1.500 kg
Banden225/50VR16Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,5 s

Lezersreacties (34)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.