Ford Mustang Mach-E - Achtergrond

Zie ginds komt de stoomboot

Ford Mustang Mach-e
AutoWeek 42 2020
AutoWeek 42 2020

Je leest het in AutoWeek 42 2020

Ford staat samen met een kleine 2.000 kopers ongeduldig naar de horizon te turen, wachtend op dat eerste schip vol Mustang Mach-E’s. Pas in het eerste kwartaal van 2021 kunnen ze echter pas het ‘Zie ginds komt de stoomboot’ inzetten. Toch is Ford lekker op weg in de energietransitie, vertelt de Nederlandse importeur.

Eigenlijk had hij er zo langzamerhand al moeten zijn, maar corona gooide roet in het eten van de Mexicaanse fabriek waar de Ford Mustang Mach-E wordt geproduceerd. Daardoor zullen de leveringen pas in het eerste kwartaal van 2021 op gang komen. Nederland hoort als voorloper op het gebied van elektrisch rijden, samen met onder meer Noorwegen, bij de landen die als eerste aan de beurt komen, maar dat verandert niets aan het feit dat de bijtelling dan inmiddels van 8 naar 12 procent is gestegen. Toch valt het aantal annuleringen mee, vertelt Johan Claassen, managing director van Ford Nederland. “We hadden 2.000 bestellingen en dat zijn er nu nog 1.800. Tien procent is dus afgevallen.” Het spreekt voor zich dat Claassen zo zijn bedenkingen heeft bij de steeds veranderende regelingen: “Niet alleen de veranderende bijtelling, maar ook de potjes met subsidiegeld die ineens op kunnen zijn; dan weet je als consument niet waar je aan toe bent. Het is een zwalkend beleid en het zou voor de vergroening mooi zijn als dat wat stabieler wordt.” Van de geplaatste bestellingen voor de Mach-E is overigens de helft van particulieren en ‘klein zakelijk’, zo weet hij.

SAMENWERKING VOLKSWAGEN

De vertraging in de levering doet natuurlijk niets af aan het feit dat de Mustang Mach-E de eerste Ford is die vanaf de basis is ontwikkeld als volledig elektrische auto. Dat proces was al een heel eind gevorderd toen Ford met Volkswagen een overeenkomst sloot over het gebruik van het MEB-platform (dat de basis vormt voor de onlangs verschenen ID.3 en de aanstaande ID.4), dus de Mach-E heeft geen Volkswagen-DNA. Dat is wel het geval bij een komende, kleinere volledig elektrische Ford, die rondom het MEB-platform wordt geboetseerd en in 2022 op de markt verschijnt. Die is nodig, want net zoals de meeste andere volumemerken heeft ook Ford zichzelf concrete doelstellingen opgelegd voor de energietransitie. “In 2022 is meer dan de helft van ons volume geëlektrificeerd”, belooft Claassen. “En dat zijn dan nog de Europese cijfers. In Nederland halen we dat waarschijnlijk dit jaar al. Alle nieuwe modellen die nu op de markt komen, hebben een geëlektrificeerde versie.” Dat moeten we overigens wel ruim nemen, want daar zijn ook de mild hybrids bij. Die zorgen voor een aardig aandeel, doordat die techniek te vinden is in de volumemodellen Fiesta en Focus. Plug-in hybride aandrijflijnen heeft Ford in de Kuga en de Explorer. Van elke tien verkochte Kuga’s zijn er nu acht een PHEV, aldus Claassen.

TOP-MUSTANG

We moeten dus nog even wachten op de Ford Mustang Mach-E, maar desondanks – of misschien wel juist daarom – kondigt het merk voor de gelegenheid meteen de dikste uitvoering aan, de Mach-E GT. Waar de gewone Mach-E het met een ook al niet misselijke 258 pk (285 pk met de zwaardere accu) of 338 pk moet stellen, krijgt de GT de beschikking over 465 pk. Standaard heeft hij dan ook vierwielaandrijving, wat op de gewone Mach-E een optie is. Die is in beginsel achterwielaangedreven. De dual motor-aandrijflijn van de GT heeft een maximumkoppel van 830 Nm, wat resulteert in een 0-100-sprint in 3,7 seconden. De topsnelheid is afgeregeld op 200 km/h.

Met zijn 88 kWh accupakket heeft de Mach-E GT een actieradius van 500 km volgens WLTP-norm. Het Intelligent Range System voorspelt de resterende kilometers aan de hand van je eerdere rijgedrag, de weersverwachtingen en data van andere Mustangs Mach-E. De Mach-E GT krijgt standaard zaken als 20-inch wielen, speciale Brembo-remmen met rode klauwen, Ford Performancesportstoelen en een sportstuur met inzetten van suède en is voor extra onderscheid te bestellen in twee nieuwe, in het oog springende kleuren, die je alleen bij een GT mag aanvinken: Cyber Orange en Grabber Blue. Adaptieve ophanging (MagneRide) is een optie. Het Sync 4-infotainmentsysteem, dat in de Mach-E debuteert, is zelflerend en moet met een minimum aan menu’s gemak kelijker en toegankelijker werken. Sync 4 kan daarnaast parallel met Apple CarPlay werken en doet dat bovendien draadloos.

ONGETEMD

Omdat wilde paarden niet altijd in woeste galop gaan, kun je in de GT kiezen uit drie standen, die van creatieve namen zijn voorzien. Normaal heet gewoon Normal, maar standje relax heet Whisper en alle registers open heeft Ford Untamed genoemd. De mate van regeneratief remmen kan door de berijder zelf worden ingesteld, zodat one pedal drive gewoon kan, maar geen moetje is. Op het gewone netwerk laad je de GT met 2,3 kW in 14 uur vol. Sneller kan dat met een 11 kW wallbox, aan een 22 kW laadpaal of DC (snellader) tot 150 kW. Dan trek je per 10 minuten maximaal 119 km aan reikwijdte binnen. De levering van de GT is wat minder snel. Liefhebbers moeten nog tot eind volgend jaar geduld hebben.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum