Ford Mustang Mach-E 75kWh RWD (2021) #4
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mustang Mach-E 75kWh RWD |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 80 km |
KM-stand laatst | 20.677 km |
Heerlijke computer op wielen
- 2.000 km
Na 3 weken diverse ritten gemaakt te hebben incl een buitenlandse rit treffen jullie hieronder mijn ervaring aan over de MME SR RWD TP +.
Een hele mond vol maar dat is dus de kleinste batterij met achterwielaandrijving in de duurste uitvoering. Ik mocht een nieuwe lease auto uitzoeken voor 5 jaar. Mijn vorige was een BMW x1 en ik moet zeggen dat dat echt een hele lekker auto is. Meestal ben ik na 4 jaar wel toe aan een nieuwe auto maar dat had ik bij de x1 helemaal niet. Dat is ook de reden dat we hem overgenomen hebben van de lease maatschappij.
Vanwege de corona en productie perikelen al in febr 2021 een keuze gemaakt. Want toen was al duidelijk dat we te maken zouden krijgen met lange levertijden. Eerste keuze was natuurlijk of weer benzine of electrisch. Omdat ik wel nieuwsgierig was naar electrisch rijden en omdat je op die manier jezelf de grootste salarisverhoging kan geven voor electrisch gekozen.
Maar ja welke? Tesla viel af want had op dat moment geen Y en ik wilde een 5e deur met laadruimte omdat mijn surfspullen in mijn auto moeten passen. Voor mij een vereiste (in de MME blijken 2 surplanken, 4 zeilen, 2 masten en 1 giek te passen (zie foto). VW id4 viel ook af want ik heb wat tegen vw. Ik vind namelijk dat de meeste vw rijders dwepen met vw alsof er niks beter is. En ze eigenlijk ook altijd afgeven op andere auto's. Ik heb een paar familieleden die net doen of een vw heilig is en daarom viel id4 af. Oh en natuurlijk omdat ik ook van de eerste modellen las dat software niet helemaal vlekkeloos werkte.
Q4 dan? Nou ik heb daar wel erg aan gedacht. Ook weliswaar VAG maar dat vind ik in de regel wel auto's die voldoen aan het etiket; Premium. Mijn vrouw had een Audi tt en dat was toch echt een top auto. Maar als ik dan een q4 ging samenstellen dan schrok je je toch een hoedje. Je had niet eens alles erop zitten en toch kwam je al snel op 65.000. Dat vond ik toch te gortig want ik wilde die salarisverhoging pakken. Zelfde eigenlijk voor ix3 die heel lang bovenaan mijn verlanglijst stond. Maar minimaal 67.500 en dan was ik zelfs nog iets meer kwijt dan bijtelling x1. En natuurlijk vind ik x3 mooier dan x1 maar mijn dochter en vrouw zagen de meerwaarde niet zo. Weliswaar iets groter maar lijkt toch voor 90% op de x1.
Enyaq dan? Mooie auto maar tsja toch skoda. Als je me 20 jaar geleden had verteld dat skoda een verkooptopper zou worden in nl had ik gezegd dat je niet helemaal lekker bent.
Bij de introductie van de MME dacht ik al wat een leuk vormgegeven auto. 5e deur was al helemaal goed. En ik het verleden diverse mondeo's en s max gehad en daar eigenlijk altijd tevreden over geweest. Maar premium? Kom ik later op terug.
Proefrit gemaakt en beviel me goed. Als ik standard range met tp+ pakket zou nemen zou ik een auto krijgen die helemaal "vol" zit met opties en toch nog "maar" eur 53.000 kost. En er dus voor zou zorgen dat ik mijn salarisverhoging kreeg. De grote accu kost 8000 meer en dan verdampt de salarisverhoging weer. En wanneer gebruik je de grote accu nu daadwerkelijk? Mijn gemiddelde rit per dag is 40 km. En mijn langste ritten voor werk of prive zijn hooguit 250 km. En dan red je eigenlijk altijd wel. Alleen vakanties zou een beperking opleveren maar ook een grote accu voegt dan ook weer niet zoveel toe tov SR. 100 km. Dus dan moet je ook nog steeds veel laden op een vakantietrip. Dus de SR TP+ versie gekozen.
En dan de kleur. De coupevorm komt het mooist uit tegen het zwart doorlopende dak in een lichte kleur. Zwart viel daardoor direct af. Uiteindelijk gekozen voor space white. Wit maar toch geen wit. Licht grijs bij bewolking en wit bij zonlicht. En de coupevorm komt het beste tot zijn recht.
Maar dan het wachten. 9 maanden. Phoeff dat is lang. Leasemaatschappij heeft auto besteld bij een willekeurige dealer. Maar welke? Uiteindelijk daar toch via LM achtergekomen. Ze gebeld maar je merkt dan toch afstand. Uiteindelijk Vin gekregen en daarmee kon ik via www.whereismymme.com toch echt goed zien in welk productiestadium hij zat. Dus dat is wel een tip voor diegene die nu een MME bestellen. Kom achter je VIN. Ga naar die whereismymme website en dan kan je eigenlijk goed volgen waar je mme is.
23 december 2021 werd hij geleverd. Weliswaar niet op de 19 inch velgen die ik er bij besteld had maar op de standaard 18 inch velgen. Zouden 2 weken later komen. Over de dealer beleving ga ik het niet hebben want die was niet goed. Ga ook niet aan blaming en shaming doen want heb inmiddels goed gesprek gehad met de nieuwe vestigingsmanager en heb er vertrouwen in dat het goed komt.
Rijgedrag
Dan ga je er in rijden. Eindelijk. Man wat zoeft het. Geluidloos, snel en zo soepel. Andere review gelezen over stuiterig weggedrag maar ik vond hem juist erg soepel veren. Veel soepeler dan de x1 in ieder geval. Bmw is echt nog tandje stugger. Maar toen dacht ik " zou het door die hoge wangen van de 18 inch velgen komen en heb ik er goed aan gedaan 19 inch bij te bestellen"? Ik kan inmiddels zeggen dat de 19 inch net zo soepel veert. De andere MME review had voor mij een angstbeeld geschetst. Maar compleet ten onrechte. Gewoon heerlijk soepel rijgedag.
Kotsmisselijk snel?
Dat electrische auto's snel zijn dat weten we nu wel. Ik heb eens in een tesla model 3 LR gezeten en ik kwam daar echt kotsmisselijk uit. De MME is snel maar niet kotsmisselijk snel. Gewoon goed snel ergens tussen 6 en 7 seconden waardoor je bij stoplichten de snelste bent en op snelweg makkelijk kan inhalen.
De opties in de auto
ACC
Wat toch eigenlijk wel leuk is dat mijn auto's gedurende tijd toch steeds beter worden. Of laten we zeggen ze kunnen steeds meer en rijden steeds beter. Zo vind ik een paar opties in de auto echt geweldig. Adaptief cruise control werkt echt super goed. En is vrij simpel in te stellen op het stuur. Wat een genot is dat. Wat ik ook mooi vind is dat je met een tikje km kan verhofen of verlagen masr door een langere tik de snelheid wordt verhoogd of verlaagd naar het tiental erboven. Superhandig.
Lane assist
En het trekken aan het stuur "tussen de lijntjes" valt mij erg mee. In ieder geval niet irritant genoeg om het uit te schakelen. En als je het wilt uitschakelen is dat ook weer heel snel uit te schakelen op het stuur door 2x op het knopje te drukken.
Electrische achterklep met schopfunctie
Ik heb altijd gedacht wat is dat voor overbodige luxe. Had het ook niet op de BMW X1 besteld. Maar nu het op de MME zit maak ik er toch eigenlijk heel veel gebruik van. En het werkt ook goed. Niet vegen met je voet. Gewoon precies in het midden een schop onder de auto geven en hoppa hij springt open.
Standverwarming
Wat een luxe is dat! Of je kan het instellen in de auto op de app of volgens een tijdschema of je drukt 's morgens op de app 10 min voor het instappen en de auto is behaaglijk warm. En als het gevroren heeft, is auto ijsvrij. Wat een luxe is dat in de winter!
Computer op wielen
Tsja het beeldscherm is groot en de instelmogelijkheden zijn uitgebreid. Je kan echt alles instellen. Tot nu toe werkt het gewoon. Wellicht roep ik het onheil over me af maar het gaat goed.
App
De app werkt goed. Je kan op telefoon diverse dingen instellen of inzien. Niet perfect maar goed. Waarom niet perfect? Nou PAAK werkt niet. Paak staat voor phone act as key. Daarmee heb je geen sleutel meer nodig en gaan de deuren en starten van de auto via de smartphone.
Maar mijn telefoon werd gloeiend heet en was binnen 1 uur, helemaal leeg. Lekker dan, als je auto moet openmaken en je telefoon is leeg. Dat heb ik er dus snel vanaf gegooid. Maar je krijgt maar 1 normale sleutel. Die werkt overigens wel feilloos met keyless entry maar waarom 1? Daarover ben ik dus in gesprek met de dealer.
Het laden
Een laadpaal op de oprit vond ik wel een vereiste bij electrisch rijden. Heb voor een Easee gekozen en die werkt inderdaad easy.
Gaat eigenlijk probleemloos. Enige rare is dat je op auto (en app) het percentage je kan instellen. Las dat 90% wel aan te raden valt. Maar wat ik ook instel, hij laadt altijd tot 100%. Nou las ik dat dit voor AC laden geen ramp is (itt DC laden) maar goed ga ik toch nog eens navragen bij de dealer. Wellicht wordt dat opgelost met de laatste software update.
De range
Ja en dan nu de hamvraag als je iemand spreekt als je vertelt dat je een EV hebt. Wat is de range? Met de huidige temperaturen met kou tussen -1 en5 graden en veel regen en met gewoon de stoel, stuur en gewone verwarming aan kom ik ergens tussen 275 en 325 km uit. Ik ga er vanuit dat zodra we 20 graden weer aantikken ik op 375-425 uit kom.
Ervaring is gebaseerd op mijn ritten tussen 25-50 km en 2 lange ritten van 2x 200 km naar Duitsland. Dat laadavontuur vertel ik de volgende x.
Update 20.000
- 20.677 km
Inmiddels paar maanden verder waardoor ik een update kan geven.
Voor vele de belangrijkste eerste vraag: wat is je actieradius? Gemiddeld geeft mijn boordcomputer 16 kwh aan. Praktijk is in winter 275-300, in lente/herfst 300-350, in zomer 400-450. Wat mij betreft prima waarden.
Wat ook wel leuk is te vermelden het verbruik met fietsdrager en 2 fietsen. Zodra je 100 km op snelweg rijdt gaat verbruik van 16 naar 19. Echter na 19 uur ook 130 km gereden met fietsen en dan gaat verbruik naar 25. Dus dat merk je wel.
Laden doe ik bijna alleen maar thuis met mijn easee oplader. Werkt gewoon probleemloos. Verder af en toe eens gratis laden bij lidl en verder eigenlijk nergens anders geladen. Op de een of andere manier heb ik nooit langere ritten dan 350 km per dag. En dan is tussentijds opladen niet nodig.
En dan nu de rij eigenschappen. Ik kan niet anders zeggen dat ik hem echt heerlijk vindt rijden. Soepel, snel, geruisloos/stil en ik vind hem ook een prima comfort hebben. Ik lees op forum van Tweakers dat sommige een andere verenset eronder zetten maar ik vraag me werkelijk af waarom? Hij veert gewoon erg soepel. Echt zo veel soepeler dan de bmw x1 die we ook hebben. Alleen bij hele korte verkeersdrempels moet je oppassen. Maar goed een auto is ook eigenlijk niet gebouwd voor drempels. Dat zijn echt ondingen. Goed om de snelheid eruit te halen maar natuurlijk niet goed voor een auto.
Dan de computer van de auto. Over het algemeen weinig storingen. Wat ik wel eens heb is dat de opgeslagen radiozenders opeens allemaal weg zijn, maar gek genoeg staan ze de volgende dag er dan toch weer. Vraag me niet hoe het kan. Maar op zich wel fijn want om al die radiozenders weer opnieuw op te slaan is toch wel ff klusje.
Wat betreft de temperatuur instellingen op de "ipad" moet ik zeggen dat dit heel snel went en prima te doen is. Ik mis de fysieke knoppen niet.
De navigatie van auto zelf werkt op zich beter dan google maps die ik ook geinstalleerd heb via auto android. Het ziet er wat minder fraai/grafisch uit dan google maps maar grote voordeel is wel dat de aanwijzing op het scherm achter het stuur gewoon kloppen. Dat is bij google maps niet het geval. Dan wordt de afslag op het scherm achter het stuur gewoon rechtdoor gegeven terwijl je moet afslaan. Bij navi van systeem zelf geeft hij wel een afslag icoon.
En hoe ging het afgelopen jaar met the over the air updates (ota)? Dat was ff een dingetje. Bij versie 1.7.1 liep mijn systeem vast. Alles deed het wel gewoon maar het scherm dat aangeeft in welke versie je zit gaf aan dat ik in 1.7.1 zat. Maar het blocnote appje wat je dan zou krijgen zat er niet bij. En de ota schuif die als hij aan staat blauw gekleurd is, was grijs uitgevinkt. Maw hij haalde geen updates meer binnen. Dus contact opgenomen met mijn dealer. En dan merk je dat dealers gewoon nog niet gewend zijn aan een computer op wielen. En dat monteurs geen monteurs moeten zijn maar it specialisten. Ze kwamen er iig niet uit. Dus zelf maar contact opgenomen met Ford.nl, zij hebben dus wel een aantal techneuten in dienst. Ze herkende het probleem en hebben er uiteindelijk voor gezorgd dat de dealer instructies en extra software pakket kreeg waardoor de auto wel 1.7.1 kon afmaken. Het werkte weer. Maar gek genoeg kreeg ik toen wel de storing dat de motorkap openstond terwijl hij dicht was. En die storing kreeg ik elke keer luidt te horen en te zien als ik auto opstartte. Vervelend.
Maar 4 weken later moest ik naar dealer om 2e autosleutel (die ze toch gratis hebben verstrekt omdat paak (auto openen met alleen je telefoon) niet helemaal soepel liep) op te halen. De dealer gevrragd of ze niet ook ff naar de storing van motorkap wilde nakijken. Na 45 minuten kwamen ze vertellen dat de 2e sleutel was geprogrammeerd en dat ze de storing van de motorkap hadden verholpen. Ik moet je eerlijk zeggen dat ik het niet verwacht had.
Maar mooie komt nog. Ik heb een zgn job 1 auto. Die had nog geen automatisch opende motorkap via druk op de fysieke sleutel. Maar toen ik 2e sleutel ging testen en op knop motorkap op sleutel drukte, werd de motorkap electronisch ontgrendeld! En dat is echt een super update want ik hoef nu niet meer 2x aan de grendel in de auto te trekken om de motorkap te openen. En nu hoor ik al mensen denken waarom wil je motorkap ontgrendelen. Nou in de motorkap zit een grote frunk/opbergruimte en daar heb ik mijn oplaadkabel in opgeborgen. Dus met het electronisch openen van de motorkap heb ik dus heel snel mijn laadkabel te pakken.
Wat heeft me positief verrast?
Airco
De airco in de zomer werkt echt heel snel en goed. Binnen no time is de auto koel. Dusdanig snel dat ik echt nooit gebruik maak van de mogelijkheid om de auto via de app voor te koelen. Overigens liet ik in de winter de auto via de app wel voorverwarmen. Wat is dat ideaal zeg. Gewoon pure verwennerij.
Electrische achterklep
Ik dacht altijd dat het overbodige luxe was. Wat voor moeite is het nou om de achterklep met hand open en dicht te doen. En toch is het electrisch openen echt super makkelijk. Ff met voet "schoppen" onder de auto en achterklep gaat open. Zo makkelijk als je met iets in je handen naar de auto toeloopt.
Adaptive cruise control
Gewoon heerlijk. En in combinatie met lane departure systeem kan je ook 10 seconden autonoom rijden. Supermakkelijk. En ook erg makkelijk in de file. Zelf remmen en optrekken. In het begin denk je, durf ik het wel. Maar het werkt. Las laatst wel op tweakers forum dat iemand wel heel erg erop vertrouwde met redelijk hard aanrijden op een file en dat hij toen toch te laat remde met botsing als gevolg. Dus toch koppie erbij houden.
Wat bevalt me minder goed?
De auto heeft cross traffic alert. Wat is dat? Als je achteruit rijdt en als op de haaks hierop staande weg een auto voorbij komt dan grijpt auto resoluut in. Trapt keihard automatisch op de rem. De eerste x schrik je je echt kapot. Op een of andere manier mag dat wel iets minder fors zijn.
Tweede is dat het geluid van het knipperlicht te zachtjes is. Het komt vrij vaak voor dat ik mijn knipperlicht laat branden indien ik van rijbaan verwissel. Zou mooi zijn als dat ook gewijzigd kan worden naar iets harder geluid met een ota software update.
En wat dan weer haaks daarop staat is dat je met achteruit rijden een keihard piep piep hoort. Je lijkt dan wel een vrachtwagen. Dat mag dus zachter.
Te dunne laklaag op bumper bij achterklep. Het is nu al 2 x gebeurd dat alleen het neerzetten en klein beetje verschuiven van een kartonnen doos de hoekrand heeft beschadigd. Verf laag weg. Die verflaag is daar wel heel dun. Binnenkort maar een lakstift kopen om het weg te tippen.
Electrisch rijden en de auto bevallen me verder prima. Als je dan weer eens in een benzine auto rijdt voelt dat wel als een stap terug in de tijd. Benzine en dieselauto's maken gewoon veel meer lawaai. Schudden meer.
- Betrouwbaarheid4
- Prestaties5
- Comfort5
- Kosten5
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Ford Mustang Mach-E
Uitgelicht aanbod

Ford Mustang Mach-E 75kWh AWD | Adaptieve Cruise Controle | Panoramadak | 19" Lichtmetalen Velgen | Adaptieve LED-koplampen |
- 2022
- 15.154 km

Ford Mustang Mach-E 75kWh 258pk RWD Automaat 360º CAM. | CAM VOOR | BLIS | LED | ADAPT. CRUISE | 18'' LM | B&O | LEDER
- 2022
- 15.905 km

Ford Mustang Mach-E 75kWh 258pk RWD Automaat PDC + CAM. | ADAPT. CRUISE | 18'' LM | DODE HOEK | KEYLESS | APPLE-CARPLAY | DAB
- 2022
- 21.794 km
Lees ook

Ford Mustang Mach-E omgetoverd tot lijkwagen

Ford Mustang Mach-E vs. Skoda Enyaq Coupé

Ford Mustang Mach-E GT vs. Tesla Model Y Performance - Dubbeltest

Volvo C40 vs. Ford Mustang Mach-E

New York kiest Ford Mustang Mach-E als nieuwe politieauto
