Ford Focus CC - 2008 - 303.929 km - Klokje Rond
Focus op genieten
41 reacties
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Al sinds de dag dat hij zijn rijbewijs haalde, rijdt Jesper Fassotte cabriolet. Hij zou ook niet anders meer willen. Met zijn Focus CC heeft hij feitelijk twee auto’s in één: een coupé en een cabriolet. In een kleine drie jaar tijd zag Jesper de tellerstand oplopen van 180.000 naar ruim drie ton. Kan datzelfde aantal er nog een keer bij?
De vraag die ons bezighoudt, is waar die voorliefde voor open rijden vandaan komt. Jesper: “De directe aanleiding was de Focus CC van mijn ouders die zij reden toen ik net mijn rijbewijs haalde. Een 1.6, die was ontzettend traag. Zo’n auto was voor mij nog onbetaalbaar toen, dus werd het een oude gele Escort Cabrio. Totaal andere auto, maar ik heb er veel plezier van gehad. Daarna kwam de Astra, dat was niet zo’n succes. Sloom en de motor verbruikte enorm veel olie. Tot nu toe de grootste financiële fout in mijn leven. Dat de opvolger een Focus CC zou worden, stond al een tijdje vast. Ik moest alleen de juiste zien te vinden, een tweeliter Titanium voor een redelijke prijs. Dat is gelukt.
Het is niet eens een heel dure auto, maar zo voelt hij wel. Mijn vader rijdt nog steeds een CC, een van de laatste. Zijn oude hebben we bewaard en strippen we. Veel onderdelen zijn namelijk niet meer leverbaar of heel duur en het is dan prettig om zelf iets achter de hand te hebben. Het is de bedoeling om nog minstens vijf jaar door te rijden en dan weet je maar nooit wat er stuk gaat. Zo is de achterbumper al drie keer aangereden, de laatste keer was het mijn eigen schuld. Wonder boven wonder vond ik op een sloperij een bumper in dezelfde kleur, met hier en daar een kleine beschadiging. Daarna ben ik op zoek gegaan naar iemand die de montage en het spuitwerk voor een zacht prijsje kon doen. Dat is gelukt en alleen als je van dichtbij kijkt, zie je dat het niet perfect is. Maar daar was de prijs dan ook naar.”
KAPOTTE DYNAMO
Dat Jesper zuinig is op zijn auto, viel ons meteen op en waarschijnlijk heeft hij speciaal voor deze dag extra zijn best gedaan. Maar dan nog, het interieur oogt als nieuw en ook de buitenkant duidt niet direct op een hoge kilometerstand. Pas als de Focus op de brug staat en we de koets op ooghoogte kunnen bekijken, zien we dat er aan de achterschermen is gespoten en dat is niet door een professional gedaan, zullen we maar zeggen.
Jesper: “Ik probeer altijd de goede balans te vinden tussen prijs en kwaliteit en daarmee weet ik tot nu toe de kosten goed te beheersen. Zo was er ooit een storing in het daksysteem. De dealer wilde zo ongeveer het hele dak vernieuwen, maar via een forum vond ik een specialist. Die kon op voorhand al vertellen dat het om een kabelbreuk ging en hij kreeg gelijk. Voor nog geen € 100 was het gerepareerd. Iets soortgelijks had ik met de stoelverwarming, waarvan de helft nog maar werkte. Ook daar betrof het een kabelbreuk. Via een OBD-dongel kan ik elk detail van de auto uitlezen en eventueel foutcodes wissen.
In al die jaren heeft hij mij één keer laten staan. Ik was met drie vrienden op vakantie in Italië geweest en op de terugreis zag ik het acculampje branden. Ik wist meteen hoe laat het was en dat we hooguit nog een uur te rijden hadden voordat de accu leeg was. Gelukkig wisten we een garage te bereiken die de auto kon repareren. Dit jaar ging de reis naar Kroatië en heb ik duizenden kilometers probleemloos gereden.”
Tijdens ons voorgesprek maakt Jesper melding van de niet meer zo optimaal werkende koppeling en dat is dan ook een van de eerste gebreken die keurmeester Joep Schuurman noteert. “Bij het wegrijden viel het al op dat de koppeling zwaar gaat en ik hoor net van de eigenaar dat het de eerste nog is. Het schakelen gaat goed, totdat je aan de vijf toe bent. Die laat zich niet gemakkelijk inleggen. Ronduit irritant is het trillen op de snelweg, wat enorm afbreuk doet aan het rijplezier, want verder voelt het onderstel goed aan. Zoals we dat van een Focus gewend zijn”, zegt Joep na afloop van de proefrit.
De oorzaak van het trillen is al snel gevonden: het blijkt dat alle banden een hoogteslag hebben. Dat valt Jesper wel tegen. Jesper: “De voorbanden zijn vorig jaar vervangen en eigenlijk is het zonde om ze er nu weer af te gooien, want versleten zijn ze nog lang niet.”
ZWARE JONGEN
Jesper heeft nog meer laten doen, zo zijn de voorste schokdempers al vrij in het begin vervangen door exemplaren van Bilstein. “Mijn vader vergelijkt zijn Focus CC met een schip omdat hij zo zwaar en lomp is. Dat hoge gewicht komt door de kapconstructie en de verstevigingen in de carrosserie.”
Jesper doet ook zelf onderhoud. “Laatst heb ik samen met een vriend de achterste remblokken vervangen, dat was meer werk dan ik dacht. Dat kostte veel tijd, maar het is gelukt. En verder is het vooral genieten. In het begin reed ik bijna altijd met het dak open. Het maakt autorijden veel leuker. Die versnellingsbak moet er binnenkort maar een keer af, daarna kan ik zonder zorgen door naar de vijf ton.”
DE MENING VAN CARREC TECHNOCENTER
“De Ford stond er netjes bij. Hij is vanbinnen en vanbuiten fris, de hoge kilometerstand zie je er niet direct aan af. Maar die merk je wel tijdens het rijden, vooral aan de koppeling en het schakelgedrag. Alles bij elkaar voor deze Focus een twijfelende blik. Met goede achterbanden was het een duimpje omhoog geweest, want verder voelt het onderstel nog goed aan.”
Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus Coupé-Cabriolet 2.0 16V Titanium |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.000 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.509 mm / 1.834 mm / 1.456 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.450 kg |
Laadvermogen | 500 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 750 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 208 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s |
Brandstofverbruik | 7,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 179 g/km |
Lezersreacties (41) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.