Ford Focus 2.0 16V Rally Edition (2007)

Tandje meer

Ford Focus 2.0 16V Rally Edition
Ten opzichte van zijn voor-ganger heeft Ford de scherpe kantjes van de Focus afgeslepen. Dat neemt niet weg dat het nog steeds een prettige middenklasser is. De Rally Edition is met een aantal extra's tegen een gereduceerde prijs een regelrechte prijspakker!

Naar aanleiding van de successen in het wereldkampioenschap rally kwam Ford onlangs met de Focus Rally Edition. Verwacht echter geen spartaanse topsportuitvoering met ruim 200 pk en vierwielaandrijving.
Het gelimiteerde actiemodel is gebaseerd op de Futura. Die laatste kenmerkt zich door onder meer een sportiever onderstel, mistlampen en diverse optische accenten, zoals een middenconsole in alu-look. Als extra heeft de Rally Edition onder meer fraai 17-inch lichtmetaal en een prominente, in carrosseriekleur gespoten achterspoiler á la ST.


Ruimte genoeg
Voor de Rally Edition betaal je 1.500 euro minder dan voor een gelijkgemotoriseerde
tweeliter Futura. Een lekkere prijspakker, dus. De optische opsmuk ten spijt, blijft het jammer dat de scherpe kantjes eraf zijn gehaald ten opzichte van zijn New Edge-voorganger. Het niks-aan-de-hand-ontwerp van de Ford Focus oogt wel érg gewoontjes in vergelijking met dat van enkele concurrenten.

Schipperen op het gebied van ruimte is er in een moderne hatchback niet echt meer bij. Vier volwassen vinden gemakkelijk een plek. We stappen over naar de plek waar de meeste tijd wordt doorgebracht: de bestuurdersstoel. Ten opzichte van z'n voorganger zijn de scherpe randjes van de Focus dan wel wat afgeslepen, de kwaliteit van het interieur – zo moge ondertussen bekend zijn – is er met sprongen op vooruitgegaan. Niet bijzonder frivool, maar de materialen en afwerking zijn dik in orde. Wat betreft de bediening zit het dashboard bovendien zeer functioneel in elkaar. De Ford is standaard voorzien van sportzetels, die extra zijdelingse steun geven. En het met leer beklede stuurwiel ligt lekker in de hand.

Lekkere zestienklepper
We schreven het al, dit keer ook qua motorisering een tandje meer in de vorm van een lekker vlotte zestienklepper. Die van de Focus heeft een inhoud van twee liter. Ford houdt vooralsnog vast aan traditionele, indirecte multipoint-inspuiting. De Focus levert 185 newtonmeters trekkracht.
Je hebt in de praktijk nooit het gevoel dat je iets tekort komt, je beweegt je soepel en vlot met de Focus in Rally Edition door het verkeer. De Ford trekt vanuit stilstand in 9,5 tellen naar de 100 km/h. Met een top van rond de 200 km/h hoef je je op de Duitse autobahn ook al niet te schamen. De vijfbak van de Focus laat zich trouwens gewillig en secuur inleggen.


Strak en stabiel
Op de geluidsmeter laat de Focus zich echter wel aardig gelden, maar dat heeft meer te maken met het afrolgeluid van de banden. Voor een noodstop vanaf 100 km/h staat de Focus stil na 36,8 meter; ruim voldoende dus.
Hoewel de Ford, ondanks het sportonderstel, niet meer zo uitgesproken sportief is als de eerste versie van Fords middenklasser, laat de Focus zich zelden van zijn stuk brengen. De Rally Edition ligt zeer strak en stabiel op de weg en de besturing biedt precies voldoende weerstand om je te laten voelen wat er met de neus gebeurt. Ook als je midden in de bocht plotseling gas loslaat heeft dit geen noemswaardige gevolgen. De achterkant begint dan weliswaar te leunen, maar zet geen onverhoedse stap opzij.

Signalement

Merk Ford
Model Focus 2.0 16V Rally Edition
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.200

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.999 cc
Maximaal vermogen 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 185 Nm bij 4.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.342 mm / 1.840 mm / 1.447 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.245 kg
Laadvermogen 550 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 660 kg
Banden205/50R17Prijzen
Topsnelheid 206 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 9,5 s (fabrieksopgave: 9,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,6 s / 7,5 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 9,8 s / 14,7 s
Brandstofverbruik 7,1 l/100km
CO2-uitstoot 170 g/km

PRIVATE LEASE Ford Focus

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum