Ford Focus 2.0 16V Rally Edition (2007)
Tandje meer
Naar aanleiding van de successen in het wereldkampioenschap rally kwam Ford onlangs met de Focus Rally Edition. Verwacht echter geen spartaanse topsportuitvoering met ruim 200 pk en vierwielaandrijving.
Het gelimiteerde actiemodel is gebaseerd op de Futura. Die laatste kenmerkt zich door onder meer een sportiever onderstel, mistlampen en diverse optische accenten, zoals een middenconsole in alu-look. Als extra heeft de Rally Edition onder meer fraai 17-inch lichtmetaal en een prominente, in carrosseriekleur gespoten achterspoiler á la ST.
Ruimte genoeg
Voor de Rally Edition betaal je 1.500 euro minder dan voor een gelijkgemotoriseerde
tweeliter Futura. Een lekkere prijspakker, dus. De optische opsmuk ten spijt, blijft het jammer dat de scherpe kantjes eraf zijn gehaald ten opzichte van zijn New Edge-voorganger. Het niks-aan-de-hand-ontwerp van de Ford Focus oogt wel érg gewoontjes in vergelijking met dat van enkele concurrenten.
Schipperen op het gebied van ruimte is er in een moderne hatchback niet echt meer bij. Vier volwassen vinden gemakkelijk een plek. We stappen over naar de plek waar de meeste tijd wordt doorgebracht: de bestuurdersstoel. Ten opzichte van z'n voorganger zijn de scherpe randjes van de Focus dan wel wat afgeslepen, de kwaliteit van het interieur – zo moge ondertussen bekend zijn – is er met sprongen op vooruitgegaan. Niet bijzonder frivool, maar de materialen en afwerking zijn dik in orde. Wat betreft de bediening zit het dashboard bovendien zeer functioneel in elkaar. De Ford is standaard voorzien van sportzetels, die extra zijdelingse steun geven. En het met leer beklede stuurwiel ligt lekker in de hand.
Lekkere zestienklepper
We schreven het al, dit keer ook qua motorisering een tandje meer in de vorm van een lekker vlotte zestienklepper. Die van de Focus heeft een inhoud van twee liter. Ford houdt vooralsnog vast aan traditionele, indirecte multipoint-inspuiting. De Focus levert 185 newtonmeters trekkracht.
Je hebt in de praktijk nooit het gevoel dat je iets tekort komt, je beweegt je soepel en vlot met de Focus in Rally Edition door het verkeer. De Ford trekt vanuit stilstand in 9,5 tellen naar de 100 km/h. Met een top van rond de 200 km/h hoef je je op de Duitse autobahn ook al niet te schamen. De vijfbak van de Focus laat zich trouwens gewillig en secuur inleggen.
Strak en stabiel
Op de geluidsmeter laat de Focus zich echter wel aardig gelden, maar dat heeft meer te maken met het afrolgeluid van de banden. Voor een noodstop vanaf 100 km/h staat de Focus stil na 36,8 meter; ruim voldoende dus.
Hoewel de Ford, ondanks het sportonderstel, niet meer zo uitgesproken sportief is als de eerste versie van Fords middenklasser, laat de Focus zich zelden van zijn stuk brengen. De Rally Edition ligt zeer strak en stabiel op de weg en de besturing biedt precies voldoende weerstand om je te laten voelen wat er met de neus gebeurt. Ook als je midden in de bocht plotseling gas loslaat heeft dit geen noemswaardige gevolgen. De achterkant begint dan weliswaar te leunen, maar zet geen onverhoedse stap opzij.
Signalement
Merk | Ford |
---|---|
Model | Focus 2.0 16V Rally Edition |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.999 cc |
Maximaal vermogen | 107 kW / 145 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 185 Nm bij 4.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 55 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.342 mm / 1.840 mm / 1.447 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.245 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 660 kg |
Banden | 205/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 206 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 9,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,6 s / 7,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 9,8 s / 14,7 s |
Brandstofverbruik | 7,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 170 g/km |