Ford Escort Cabriolet 1.6i CLX (1995)

Opnieuw veranderd

Ford Escort Cabriolet 1.6i 16V CLX
Op de AutoRai 1995 lanceerde Ford wederom een nieuwe versie van de Escort. Hiermee breekt deze waarschijnlijk het record van in korte tijd meest gefacelifte auto. We gingen op pad met een Escort Cabrio om te kijken of hij echt verbeterd is.

De nieuwste Escort is te herkennen aan de gladde neus waar we inmiddels aardig aan beginnen te wennen. Net als concurrent Golf heeft ook de open Escort een 'handvat' voor wat extra bescherming bij een koprol. De auto ziet er zowel in gesloten als open toestand goed uit. Dat komt vooral door het kontje dat een cabrio veel evenwichtiger laat overkomen. Met de kap op zijn er dode hoeken rond de glazen, verwarmbare achterruit.
Om het handbediende dak te openen maak je de twee ontgrendelingen aan de voorruitstijl los, je stapt uit en vouwt het dak samen op de hoedenplank. Vervolgens duw je het kapmechanisme even in de vergrendeling, waardoor de hele boel stormvast ligt. Voor het mooie en ter bescherming van de hemelbekleding kun je een kaphoes aanbrengen.
Als het plots gaat regenen, kost het verwijderen en opbergen van de kaphoes een kleine halve minuut. Het sluiten van kap en zijramen neemt nog eens driekwart minuut in beslag. Onze testauto was voorzien van een f 1.250 kostend comfortpakket met als aantrekkelijkste attractie de vier elektrisch bediende ramen. Hoef je onderweg niet te stoppen als je ineens door verandering van rijrichting uit je stoeltje lijkt te waaien: gewoon even de juiste ramen sluiten en je zit weer lekker beschut. Op echt warme dagen met alle ramen naar beneden staat er een verfrissende bries in het interieur. Onze supergemene test op waterdichtheid doorstond de Escort vrij goed: slechts enkele straaltjes wisten tot het interieur door te dringen.
Fords enige open model is een echte cabrio voor het hele gezin. De voorstoelen met hoge rugleuning en veel zijdelingse steun bieden een prima zit en er is voldoende bewegingsvrijheid. Het nieuw gestileerde dashboard is goed te overzien en duidelijk afleesbaar. Er is voldoende bergruimte voor klein grut en het dasboardkastje is afsluitbaar.
Doordat beide voorstoelen een walk-in systeem hebben is de instap naar de achterbank gemakkelijk. Ford monteert drie gordels zodat evenzoveel kinderen op legale wijze vervoerd kunnen worden. Het kapmechaniek neemt iets van de breedte van de achterbank weg, maar twee volwassenen zitten er nog steeds goed: de benen net tegen de rugleuning van de voorstoelen en met gesloten kap het hoofd tegen de hemel.
Een prettige bijkomstigheid van het kontje is de flinke bagageruimte, nog uit te breiden door de achterbank in zijn geheel neer te klappen. De ontgrendeling zit in de kofferbak die alleen maar met de sleutel is te openen.

Sprong voorwaarts

De grote attracties van de jongste Escort zijn het mechanisch raffinement en de rij-eigenschappen. Net als met de gesloten modellen is er ook bij de Cabrio sprake van een enorme sprong voorwaarts. Deze Escort paart een comfortabel afgestemd onderstel aan goede rij-eigenschappen. De prettige stuurbekrachtiging geeft voldoende informatie door over het krachtenspel tussen band en wegdek. De verbetering in rij-eigenschappen valt bij de open Escort minder groot uit dan bij zijn gesloten broertjes: de gemiddelde stijfheid van het koetswerk laat de Cabrio minder strak de hoek om gaan.
Fords inspanningen voor een betere geluidsdemping worden wel beloond. Vergeleken met vorig jaar is de Escort Cabriolet maar liefst 3 dB stiller geworden en dat is een groot verschil. Hij doet op dit punt niet meer onder voor de Golf.
De Escort Cabriolet CLX wordt aangedreven door een 90 pk leverende Zetecmotor. Deze moderne zestienklepper is behoorlijk soepel en springt redelijk spaarzaam met de brandstof om. Voor een open auto zijn die 90 pk ruim voldoende. Schakelen, koppelen en remmen gaat allemaal als vanzelfsprekend.
De sterk verbeterde Escort Cabriolet is een heel aantrekkelijke auto, temeer omdat hij sinds 1994 maar liefst f 6.000 goedkoper is geworden. Daarmee is de basisauto f 1.000 lager geprijsd dan de basis-Golf die het met slechts 75 pk moet stellen. Koop je een stijvere Golf Cabrio met 90 pk en een airbag, dan kun je voor vrijwel hetzelfde bedrag een Escort hebben met elektrische bediening voor de kap, de vier zijruiten, de spiegels en verwarming voor spiegels en voorruit. Vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan.

Signalement

Merk Ford
Model Escort Cabriolet 1.6i CLX
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 18.147

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.597 cc
Maximaal vermogen 66 kW / 90 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 134 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.136 mm / 1.685 mm / 1.405 mm
Wielbasis 2.523 mm
Massa leeg 1.147 kg
Laadvermogen 503 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 850 kg / 450 kg
Banden185/60HR14Prijzen
Topsnelheid 173 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,7 s (fabrieksopgave: 12,7 s)
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 - s