Test: Fiat Ulysse 2.2 16v JTD Emotion (2003)

Kolossaal, gigantisch

Fiat Ulysse 2.2 16v JTD Emotion
AutoWeek 2003 nummer 2
AutoWeek 2003 nummer 2

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 2

De Ulysse heeft veel te bieden. Hij is erg ruim, laat zich lekker besturen en de uitrusting barst uit zijn voegen. Ook qua uiterlijk mag ie er zijn, want de Fiat is lekker strak vormgegeven. Maar hij is wel groot en zwaar...

Ruimteauto's worden ruimer, groter én zwaarder. Daar ontkomt ook de Ulysse niet aan. Maar toch geeft de 2,2-liter dieselmotor de bijna 1.700 kilo zware fullsize-MPV dynamiek. Voor 'n grote auto als deze zijn de stuureigenschappen prima, al is ie niet snel. De Ulysse is een fijn geveerde, comfortabele MPV, die zich in bochten manifesteert als een trouwe, stabiele volger. Niet te stug geveerd, niet te week (wel een tikkeltje), bescheiden onderstuurd. Kortom, een fijne kar om mee onderweg te zijn. Een reisauto van, letterlijk en figuurlijk, groot kaliber. Dan is het extra jammer dat windgeruis op de snelweg het forse comfortniveau een beetje naar beneden haalt. Ook wat teleurstellend voor zo'n echte reisauto: met 1 op 11,5 scoren we geen opzienbarend gunstig verbruik, maar vergeet niet dat we met 1.700 kilo onderweg zijn.

Imposant
De Fiat is ronduit een imposante, serieuze automobiel. Meer dan 4,70 meter lang en 1,75 meter hoog. En de breedte: 1, 86 meter. Da's niet niks en gelukkig merken we dat als we instappen. De Fiat biedt alles wat je van 'n fullsize-ruimteauto verwacht. Het interieur is hoog, breed en lang. De zitpositie bevalt prima. Tuurlijk zit je hoog op de bok, maar het verstelbare stuurwiel is goed naar je toe te halen en dat levert een fijne rijpositie op. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar (vanaf deze Emotion-uitvoering). En dan die pook uit 't dashboard: hoog en dichtbij, een fijne plek. Ook prettig: de bediening van de vijfbak, niets op aan te merken. Voorin deze Fiat hangt een heuse 2,2-liter, direct ingespoten common-rail dieselmotor van Peugeot-origine. Een zestienklepper, die in de Ulysse door het leven gaat als JTD. Een lekker oppakkende krachtbron, die soepel zat is én voldoende geruisloos op dit niveau.

Lekker uitgeleefd
Hoe is het binnenin? De ontwerpers hebben zich uitgeleefd. Een paar kleine data meteen achter het stuurwiel voor je, en de rest van het klokkenwerk ver weg in het midden. Verder een imposante bedieningssatelliet voor navigatie, audio en verwarming in de omgeving van de pook. Er is veel bergruimte in vakjes, bakjes en kastjes; zelfs zoveel dat je niet meer weet wat je nu eens wáár zou stoppen...De stoelen (drie stuks) op rij twee zowel als op rij drie (twee stuks) zijn neerklapbaar (rugleuning) en kantelbaar (naar voren). Niet draaibaar, maar wel weer verschuifbaar (voor- en achteruit) en uitneembaar. De instap naar de derde achterbank is matig, voor volwassenen bijna geen doen. Ook de ruimte daar is trouwens niet om over naar huis te schrijven. Ook iets waar je elke dag tegenaan loopt bij een zevenpersoons Ulysse: weinig bagageruimte. Je moet tassen en kratjes slim neerzetten, wil je alles kwijt kunnen. 'Groot, kolossaal, gigantisch', 't is allemaal van toepassing op de Fiat. Dat merk je ook als je de achterklep open doet. Wat een lap metaal om open of dicht te slaan.
Tot slot nog een kanttekening: moet het allemaal wel zo groot en zwaar? Want kijk bij Fiat eens naar het compactere ruimteaanbod dat Multipla heet. Zes zitplaatsen, dan meer bagageruimte en voor beduidend minder geld een bepaald ook niet verkeerde JTD van 1,9-liter inhoud. Toegegeven: het oogt beduidend 'anders' zo'n Multipla, maar ook op weggedrag doet 'die kleine' niet voor grote broer Ulysse onder. Dus...

  • +Erg compleet
  • +Fijn weggedrag
  • +Lekkere motor
  • -Lastig bereikbare derde zitrij
  • -Matige handelbaarheid
  • -Stevig verbruik

Signalement

Merk Fiat
Model Ulysse 2.2 16v JTD Emotion
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.595

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 2.179 cc
Maximaal vermogen 94 kW / 128 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 314 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.750 mm / 1.863 mm / 1.752 mm
Wielbasis 2.823 mm
Massa leeg 1.683 kg
Laadvermogen 822 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 650 kg
Banden215/65R15Prijzen
Topsnelheid 182 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,7 s (fabrieksopgave: 12,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,5 s / 8,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 16,0 s
Brandstofverbruik 8,7 l/100km (fabrieksopgave: 7,4 l/100km)
CO2-uitstoot 199 g/km