Test: Fiat Barchetta (2003)

Frisse wind

Fiat Barchetta
AutoWeek 2003 nummer 32
AutoWeek 2003 nummer 32

Je leest het in AutoWeek 2003 nummer 32

Hij was langzaam een beetje in de vergetelheid aan het raken, die Fiat Barchetta. Onterecht, want de Barchetta was altijd een kek wagentje, maar ja, de concurrentie had ook zoveel leuks. En dus heeft Fiat het stof er afgeblazen en 'm 'ns grondig opgepoetst.

De stofkam ging er flink overheen. De neus van de Barchetta (Italiaans voor bootje) lijkt wat minder lomp nu er flink met kippengaas is gewerkt in de veel dikkere bumpers. En de grijze vulling van de koplampunits geeft 'm een veel fellere uitstraling.

Aan de zijkant veranderde er eigenlijk niets en dus moet je hem nog steeds openmaken met die prachtige, maar vreselijk onhandige handgrepen. Achterop valt een dikke puist op de achterklep op waarin het derde remlicht is gemonteerd. Kunstzinnig, maar wat ons betreft iets té. De achterbumper is ook een tikkie dikker geworden en de nauwelijks zichtbare dubbele uitlaat werd vervangen door één vuistdik exemplaar die flink in het zicht zit.
Achter het stuur gezeten, vallen ook een paar wijzigingen op, maar hier is Fiat minder drastisch te werk gegaan dan voor de buitenkant. Aan de lay-out veranderde eigenlijk niets, maar bijvoorbeeld de middenconsole is voortaan grijs gespoten en er werden wat mooiere materialen voor het dashboard uitgezocht. De herkenbare - in carrosseriekleur gespoten - kunststof platen in de auto zijn gebleven. Het fijne, dikke stuur bleef ook en dat is natuurlijk machtig, maar het is wel jammer dat het oude Fiat-logo er nog op staat...
Dat de tand des tijds toch een beetje aan de auto heeft geknaagd, zie je wel aan wat details als grote drukknoppen voor de mistlampen en de kilometerteller (niet de snelheidsmeter) die de stand nog met van die draaiwieltjes doorgeeft in plaats van op een modern digitaal display.

Slechts 130 pk
Onder de kap een oude bekende. Het werk wordt verricht door een 1,8-liter viercilindermotor met variabele kleptiming en die levert 130 pk voor de voorwielen. Op zich niet zo'n indrukwekkend aantal paardenkrachten, maar de Barchetta maakt gebruik van z'n relatief geringe gewicht. Hij weegt namelijk maar 1.048 kg en da's helemaal niet zo veel voor een cabrio als deze. Bovendien heeft de 1.8 VVT al heel wat trekkracht bij lagere toeren en zo kan het dus dat hij binnen 9 tellen op de honderd zit en het feest desgewenst pas bij 200 km/h is afgelopen.
Ondanks dat het misschien een tikkie krap is in de Barchetta, trek je 'm wel lekker aan. Je zit heel behoorlijk en het stuur staat lekker recht voor je. Het pookje zit ook op de juiste plek en z'n slagen zijn kort en zeker.
Het rijgedrag is nog altijd dik in orde. De Barchetta ligt als een plank en is in een snelle bocht nauwelijks van z'n stuk te brengen. Van het typische onderstuur van een voorwielaandrijver is eigenlijk niets te merken. Jammer is dat de Barchetta zo weinig vering heeft, zodat het eind van z'n veerweg wel heel duidelijk wordt aangegeven met een harde klap door de hele auto.

Vanaf € 26.495
De nieuwe Barchetta staat nu in de showrooms en er zijn drie uitvoeringen te krijgen. De Dynamic is de basis die 26.495 euro kost. Wij zouden nog eens 1.500 euro meer betalen, want dan heb je de Emotion met airco, 16-inch lichtmetaal, een betere audio-installatie en een windscherm. Topper is de Comfort, die nog eens 1.500 euro duurder is, die er nog een hardtop bij heeft.