Ferrari F355 GTS (1994)
Groeten uit zonnig Maranello
De Ferrari F355 bracht 1300 uur in de windtunnel door voor zijn uiteindelijke vorm, het werk van Pininfarina, werd bepaald. Het doel daarvan was drieledig: de Cw-waarde moest ten behoeve van de snelheid uiteraard zo laag mogelijk zijn, zonder dat dit ten koste ging van de wegligging. Duidelijk zichtbaar is de sterk oplopende lijn van de achterkant: verhoogde druk op de achterwielen. Minder opvallend, maar volgens de ontwerpers wel degelijk belangrijk voor meer neerwaartse kracht, is de vorm van de luchtinlaten in de deuren. Nog minder zichtbaar is de onderbroken voorspoiler en helemaal onzichtbaar is de reden daarvan. De nieuwste Ferrari is de eerste Ferrari met een volledig gestroomlijnde, zelfs bespoilerde onderkant. Al zonder de uit composiet-materiaal vervaardigde bodemplaat is de F355 van onderen zo plat als een dubbeltje, maar met die bodemplaat lijkt het wel een schaalmodel zonder lettertjes. De luchtstroom onder de auto wordt door de aërodynamica-specialisten van Ferrari tegenwoordig net zo belangrijk geacht als de luchtstroom boven de auto. Door de onderbroken voorspoiler wordt de luchtstroom onder de auto doorgetrokken om zich voor het motorblok te splitsen en geleidelijk omhoog geleid te worden naar de achterkant van de auto. Door de bijna volkomen gladde onderkant vindt de wind hier nauwelijks weerstand, en ontstaat tegelijkertijd het zogenaamde ground-effect, de zuigende werking van de auto op de ondergrond. Deze techniek met gestroomlijnde bodemplaten is zuiver Formule-1.
De laatste reden voor het langdurige werk in de windtunnel betrof het leefklimaat in de auto. Ferrari bestempelt de F355 als een echt gebruikersvriendelijke auto, en daarbij hoort een aangename luchtstroom en temperatuur in het interieur.
Gebruikersvriendelijkheid
Ferrari verwacht dat de F355 zo"n 60% van de totale verkoop zal gaan uitmaken. Om de auto wat aantrekkelijker te maken voor het "grote" publiek, is de nadruk dan ook gelegd op gebruikersvriendelijkheid. Geheel in de traditie van Ferrari"s met middenmotor is de middenconsole weggelaten om ruimte te creëren in het interieur. De instrumenten in het dashboard - snelheidsmeter, toerenteller, oliedrukmeter en temperatuurmeter - zijn overzichtelijk gerangschikt en de overige drie klokjes - analoge klok, brandstofmeter en olietemperatuurmeter - zijn licht in de richting van de bestuurder gedraaid. Alle bedieningsorganen zijn te bereiken zonder uit de stoel te komen en laten zich blind vinden. De been- en met name hoofdruimte is behoorlijk. Gezeten in de met Connolly-leer overtrokken, meervoudig verstelbare stoelen blijft er niets te wensen over, want ook het stuur is in hoogte verstelbaar.
Men heeft voor de body maar liefst 17 kleuren in het programma.
Het interieur kan in 12 verschillende tinten worden uitgevoerd.
De 40-kleps(!) V8 levert prestaties waar zelfs een bovengemiddelde sportwagen niet aan komt. Ferrari ontwikkelde voor de F355 een geheel nieuwe V8. Zoals gebruikelijk ontleent ook deze Ferrari zijn naam aan zijn motor. De 35 staat voor 3,5 liter cilinderinhoud, en de 5 staat voor 5 kleppen per cilinder.
De achtcilinder levert met 380 paardekrachten bij 8.250 tpm een specifiek vermogen van 109 pk per liter en dat is veel voor een turboloze motor.
Het stelt de F355 in staat om in 4,7 seconden naar de 100 km/h te sprinten, en een topsnelheid van 295 km/h te halen. Met name in de sprint is de F355 zeer snel, en dat heeft hij te danken aan het dikke koppel van bijna 360 Nm dat tussen de 5.500 en 7.000 tpm constant aanwezig is: altijd aanspreekbaar door één van de zes versnellingen.
De F355 heeft heel wat in huis voor mensen die hun Ferrari nog wat sportiever willen maken.
De airco - die normaal gesproken flink wat pk"s kost - kan worden uitgeschakeld, net als het ABS op de schijfremmen. De luxueuze GT-stoelen kunnen worden vervangen door op maat gemaakte kuipstoelen van vederlicht composiet-materiaal, en voor de echte liefhebbers wil Ferrari voor hetzelfde geld ook nog wel de stuurbekrachtiging (de compactste ter wereld) weglaten.
Signalement
Merk | Ferrari |
---|---|
Model | F355 GTS |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 160.979 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 3.496 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 380 pk bij 8.250 tpm |
Maximaal koppel | 363 Nm bij 6.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 88 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.250 mm / 1.944 mm / 1.170 mm |
Wielbasis | 2.450 mm |
Massa leeg | 1.350 kg |
Laadvermogen | 330 kg |
Banden | 265/40ZR18Prijzen |
Topsnelheid | 295 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,7 s (fabrieksopgave: 4,7 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Brandstofverbruik | 16,0 l/100km |
CO2-uitstoot | 382 g/km |
Lees ook
Ferrari F355 F1 Berlinetta (1998)
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Is een Mitsubishi L300 als klassieke camper een goed alternatief voor een Transporter?
Test: Peugeot e-5008 325 Dual Motor – Rijdt zeker beter dankzij twee elektromotoren, maar is duur
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.